شناسهٔ خبر: 83442 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احتمال تصویب تحریم‌های تازه علیه روسیه با وجود آتش‌بس مینسک

روسیه43 سران مسکو و کی‌یف این هفته در حالی برای برقراری آتش‌بس در مناطق شرقی اوکراین توافق کردند که به نظر می‌رسد طرفین درگیر تلاش می‌کنند تا پیش از اجرایی شدن آتش‌بس، تا حد امکان مناطق بیشتری را تحت کنترل بگیرند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، در حالی که حدود یک سال از سقوط دولت «ویکتور یانوکوویچ» توسط معترضان مورد حمایت غرب می‌گذرد، مناطق شرقی این کشور همچنان شاهد درگیری‌های خونبار نظامی است. دولت جدید هم به رهبری «پترو پروشنکو» سرمایه‌دار اوکراینی معروف به سلطان شکلات با وجود پشتیبانی آمریکا و دولت‌های غربی، هنوز با مشکلات اقتصادی گسترده مواجه است.

قدرت گرفتن نئو‌نازی‌ها در کی‌یف و به تبع آن درخواست ساکنان مناطق شرقی اوکراین که اصلیت روسی دارند، برای خودمختاری و حتی جدایی از این کشور، دونباس (مناطق شرقی اوکراین) را به منطقه‌ای جنگ‌زده بدل کرده است. در جریان این درگیری‌ها، آنطور که سازمان ملل اعلام کرده، بیش از ۵۳۰۰ نفر کشته و هزاران تن نیز مجروح و آواره شده‌اند.

کشورهای غربی در این مدت با متهم کردن روسیه به حمایت از استقلال‌طلبان چند دور تحریم‌ علیه مسکو وضع کرده‌اند و روسیه هم با اعلام ممنوعیت واردات برخی کالاها از کشورهای تحریم‌کننده، به اقدامات آمریکا و اروپا واکنش نشان داده است. همین کنش و واکنش، روابط غرب و مسکو را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

هرچند توافق آتش‌بسی که تابستان امسال در شهر مینسک بلاروس به دست آمد، امیدهایی برای پایان بحران ایجاد کرده بود، اما ادامه محاصره شهرهای تحت کنترل استقلال‌طلبان توسط ارتش اوکراین و همچنین تبادل آتش میان طرفین، عملا توافق را ناکام گذاشت. با این حال این هفته، سران روسیه و اوکراین با میانجیگری فرانسه و آلمان، باز هم در شهر مینسک توافق آتش‌بسی را به امضا رساندند که مفادی مشابه توافق پیشین دارد و قرار است از آغاز روز یکشنبه، اجرایی شود.

عدم حضور نمایندگان معترضان شرق اوکراین و همچنین زمزمه‌هایی از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، موجب شده تا چشم‌انداز توافق تازه نیز در ابهام باشد.

نظر شما