شناسهٔ خبر: 83240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

اوباما:

توانسته‌ایم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم

باراک اوباما431 رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با سایت «وکس» گفت: برای نخستین دفعه توانستیم برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم و مواردی چون ذخائر اورانیوم با غنای بالا را به عقب باز گردانیم.

به گزارش نماینده، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با سایت «وُکس» از دیپلماسی و مذاکره با ایران دفاع کرد.

وی در بخشی که در مورد ایران صحبت می کرد گفت: ما به مذاکرات خود با ایران ادامه دادیم و برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای به اقدامات خود ادامه دادیم.

اوباما گفت: برای اولین بار است که ایران به صورت جدی وارد مذاکره شده و تاکنون نیز امتیازدهی واقعی انجام داده است.

رئیس جمهوری امریکا در ادامه تصریح کرد: برای نخستین دفعه توانستیم برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم و مواردی چون ذخائر اورانیوم با غنای بالا را به عقب باز گردانیم.

وی افزود: بر این اساس برای ما دو یا سه ماه زمان برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک در حالیکه آژانس های اطلاعاتی ما و موساد و سایرین هم سخن از نقض شرایط توافق توسط ایران نکرده اند، باختن قافیه نیست.

اوباما یادآور شد: در حال حاضر هیچ برنامه محرمانه و مخفی گسترش و توسعه تسلیحات وجود ندارد و لذا مهلت دو یا سه ماهه منطقی است.

اوباما در ادامه افزود: ما باید پیشنهادات را بررسی کنیم و این توافقی خواهد بود که همه جهان قادر خواهد بود آنرا مشاهده کند و قادر خواهد بود که مشخص سازد آیا این توافق ایران را از دستیابی به سلاح اتمی باز خواهد داشت؟

وی گفت: اگر پاسخ مثبت باشد توافق خوبی خواهد بود و در صورتی که جواب منفی باشد در آن صورت توافق مورد نظر من نخواهد بود.

اوباما افزود: برخی فقط به تغییر رژیم در ایران تمایل دارند و حتی علاقه ندارند ایران هیچگونه فناوری و تکنولوژی هسته ای یا دانش هسته ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما با ایران مذاکرات مستقیم داشته ایم و این همان چیزی است که واقعا باید انجام داد. ما در حال حاضر در حال بررسی پیشنهادات هستیم و پرسش این است که آیا ایران می تواند به جامعه جهانی بگوید که مصمم هست یا خیر.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: این شیوه ای است که ایران را قادر می سازد که دوباره وارد جامعه جهانی شود و راستی آزمایی کند که به دنبال سلاح هسته ای نیست.

نظر شما