شناسهٔ خبر: 83200 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سابقه بدقولی غرب از سعدآباد تاکنون

جلالی 43 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید رهبر معظم انقلاب بر توافق یک مرحله‌ای را برخاسته از یک تجربه نسبت به رفتار ۱+۵ و حاکی از واقع‌بینی و عقلانیت عنوان کرد و گفت: بیانات رهبری منشور مذاکره‌کنندگان هسته‌ای است.

به گزارش نماینده، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ‌ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بیانات رهبری منشوری برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و نیز منشور جامعی برای دیدگاه‌های منطقی و با صلابت ملت ایران است.

وی با یادآوری تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توافق در طی یک مرحله آن را رویکردی معقول و منطقی ذکر کرد و افزود: این رویکرد، برخاسته از رفتار غرب است، چرا که غربی‌ها در طول بیش از ۱۰ سال مذاکرات نشان دادند که پایبند توافقات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

جلالی با اشاره به اینکه ما چند مورد بدقولی غربی‌ها را در طول مذاکرات تجربه کرده‌ایم گفت:‌ مرحله اول در مذاکرات سعدآباد بود که ایران با غرب به توافق رسید تا در یک اقدام صرفاً اعتمادساز، غیرالزام‌آور و غیرحقوقی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به تعلیق درآورد، اما غربی‌ها آن را تفسیر به تعطیل شدن همه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «مدالیته» به‌عنوان مرحله دوم بد عهدی غربی‌ها در قبال ایران اشاره و خاطرنشان کرد: بر این مبنا مقرر شده بود جمهوری اسلامی ایران همه شبهات آژانس را پاسخ دهد و اگر این پاسخ‌ها قانع‌کننده بود دیگر شبهه جدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح نشود.

وی افزود: ایران با صداقت تمام، شبهات آژانس را پاسخ داد و اما غربی‌ها علی‌رغم تعهد خود بلافاصله موضوعاتی مانند مطالعات ادعایی را پیش کشیدند و مجدداً نشان دادند که پایبند توافق خود نیستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس منطق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر یک مرحله‌ای بودن توافق هسته‌ای را رویه‌ای بر اساس منطق رفتار غرب خواند و ادامه داد: محور دوم بیانات رهبر معظم انقلاب شفافیت و غیرقابل تفسیر بودن مفاد توافق میان ایران و ۱+۵ است، زیرا ما در گذشته شاهد تعابیر دل به‌خواهانه توسط غرب نسبت به توافقات بودیم.

جلالی تأکید رهبر معظم انقلاب بر توافق یک مرحله‌ای را برخاسته از یک تجربه نسبت به رفتار طرف مقابل و حاکی از واقع‌بینی و عقلانیت عنوان کرد و گفت: ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است، اما نمی‌تواند رفتار بی‌منطق غرب را نیز برتابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصریح مقام معظم رهبری بر پذیرش توافق خوب با غرب اظهار داشت: ایشان توافق خوب را مبتنی بر سه پایه انطباق با منافع ملی، ابتنا بر عزت ملی و صیانت‌کننده از دستاوردهای هسته‌ای صلح‌آمیز بشمردند و در حقیقت، اتمام حجتی با غرب کردند تا واقع‌گرایانه مذاکرات با ایران را پیگیری کنند.

نظر شما