شناسهٔ خبر: 82711 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مصوبه مجلس و پیام‌هایی که دولت مخابره می‌کند؛

این سیاست خارجی به لغو تحریم‌ها منتهی نمی‌شود!

مذاکره/2 اصرار بر تأثیرگذاری تحریم‌ها در کشور با سیاست لغو تحریم‌ها مغایر است. ۱+۵ هرگز درصورتی‌که دولتمردان کشورمان بر تأثیر این تحریم‌ها اصرار داشته باشند انگیزه‌ای برای لغو تحریم‌ها نخواهند داشت. چاره کار همان اقتصاد مقاومتی است.

نماینده - نمایندگان ملت در جلسه علنی سه‌شنبه طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن توافقنامه ژنو در صورت لغو نشدن یک جای تحریم‌ها و نیز اضافه شدن تحریم‌ها، کان‌لم‌یکن تلقی خواهد شد.

در این زمینه گفتنی‌هایی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ابتدا به چندین سؤال اشاره می‌شود و به این سؤال‌ها می‌پردازیم.

۱- چرا لغو تحریم‌ها در برنامه کشورهای متخاصم ازجمله آمریکا قرار ندارد؟

۲- دولت چه رویه‌ای در این زمینه دارد؟

۳- رسانه‌های کشور ازجمله نشریات زنجیره‌ای چه سیاستی را در این زمینه دنبال می‌کنند؟

روشن و واضح است که آمریکا برخلاف رئیس‌جمهور محترم کشورمان، این‌گونه می‌پندارد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکرات آورده است و زمانی که این تصور از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان در عمل و نه در نظر مورد تائید قرار می‌گیرد محملی برای لغو تحریم‌ها وجود نخواهد داشت.

تیم مذاکره‌کننده کشورمان از ابتدا بر تأثیر تحریم‌ها در کشور و این‌که این تحریم‌ها کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است و مذاکرات در جهت لغو تحریم‌ها است پای فشرده‌اند هرچند که نتیجه مذاکرات باید این باشد ولی تأکید و اصرار بر تأثیرگذاری تحریم‌ها در کشور و تسلیم در برابر این تحریم‌ها همانی است که آمریکا و کشورهای متخاصم دیگر از ابتدا دنبال آن بوده‌اند.

آنان تحریم‌ها را با هدف تغییر محاسبات ایران وضع کردند و دولت با تأکید بر تأثیرگذاری شدید تحریم‌ها و برای اجابت وعده‌های بعضاً غیرقابل‌اجابت پیش از انتخابات، در مذاکرات در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف غربی عقب‌نشینی کرد تا به توافق ژنو رسیدیم و حال چگونه و بر اساس کدامین محاسبه ۱+۵ تحریم‌ها را لغو می‌کند درحالی‌که دولت یازدهم پذیرفته است که تحریم‌ها تأثیر گذاشته و این پیام به غرب ابلاغ‌شده است!

آیا تاکنون تیم مذاکره‌کننده از خود پرسیده است که چرا۱+۵ همزمان با مذاکرات هسته‌ای موضوعاتی چون صنعت موشکی کشور، حمایت ایران از گروه‌های مقاومت چون حزب‌الله و نیز مسائل داخلی کشور را روی میز گذاشته است؟!

پاسخ این سؤال را جز در اصرار دولت محترم در تأثیرگذاری تحریم‌ها نمی‌توان یافت.

از سوی دیگر نشریات زنجیره‌ای و رسانه‌های همسو با دولت نیز با مفروض دانستن عدم لغو تحریم‌های گذشته بر تحریم نشدن ایران در آینده و اضافه بر تحریم‌های گذشته متمرکزشده‌اند!

این نشریات بر سخنان رئیس‌جمهور آمریکا متمرکزشده‌اند که در صورت تصویب تحریم جدید در کنگره آن را وتو خواهد کرد و این خود یک لطف و محبت از سوی اوباما فرض شده است.

این خط‌مشی رسانه‌ای مانند آن است که دزدی به خانه شما آمده و هر چه داشته‌اید را به غارت برده است و وقتی شما برای بازگرداندن اثاث به سرقت رفته مذاکره می‌کنید می‌گوید از این به بعد دزدی نخواهم کرد و یا برای مدت یک ماه به خانه شما دستبرد زده نخواهد شد و فردی نیز از درون خانه به شما می‌گوید خدا را شکر کن و از سارق محترم تشکر که از این به بعد طمع در مال شما و آن هم برای یکی دو ماه نخواهد داشت!

سخن اینجا است که تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است و باید به‌صورت یکجا و بدون قید و شرط لغو شوند و چون دولت محترم وضعیت کشور را بدون توجه به اقتصاد مقاومتی به مذاکرات هسته‌ای گره‌زده است و تأثیر تحریم‌ها را به غیر حق به ۱+۵ اثبات کرده است دورنمای لغو این تحریم‌ها دیده نمی‌شود.

به‌صورت خلاصه می‌توان گفت تحریم‌ها ظالمانه و غیرقانونی است و بایستی بدون قید و شرط لغو شوند و مصوبه مجلس در این راستا راهگشا است. دولت محترم بایستی در جهت مصوبه نمایندگان ملت تغییر اساسی در خط‌مشی مذاکرات دهد تا این گزاره که تحریم‌ها کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است از ذهن دیپلمات‌های آمریکایی زدوده شود.

دولت محترم بایستی سیاست خود را در زمینه گره زدن وضعیت کشور به مذاکرات هسته‌ای مورد تجدیدنظر کامل قرار دهد و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش گرفته شود.

اصرار بر تأثیرگذاری تحریم‌ها در کشور با سیاست لغو تحریم‌ها مغایر است. ۱+۵ هرگز درصورتی‌که دولتمردان کشورمان بر تأثیر این تحریم‌ها اصرار داشته باشند انگیزه‌ای برای لغو تحریم‌ها نخواهند داشت. چاره کار همان اقتصاد مقاومتی است که سرنوشت کشور را به دست غیورمردان ایرانی می‌سپارد و دشمن را از تأثیرگذاری تحریم‌ها ناامید و در نتیجه به سمت مذاکرات عادلانه سوق می‌دهد.

نظر شما