شناسهٔ خبر: 82648 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آئین رونمایى از کتاب‌شناسى حکومت اسلامى سایت دبیرخانه مجلس خبرگان برگزار شد

آیت الله یزدی آئین رونمایى از بانک جامع کتاب‌شناسى حکومت اسلامى و زبان دوم و سوم سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى و مرکز تحقیقات علمى حکومت اسلامى با حضور آیت‌الله یزدی برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامى طى مراسمى آیین رونمایى از کتاب‌شناسى جامع حکومت اسلامى و بخش عربى و انگلیسى سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى و مرکز تحقیقات علمى حکومت اسلامى وابسته به دبیرخانه با حضور حضرت آیت‌الله یزدى رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى و حضرت آیت‌الله حسینى بوشهرى رئیس مرکز تحقیقات علمى حکومت اسلامى برگزار شد.

این کتابشناسى جامع درصدد گردآورى، معرفى و ارائه کامل و روزآمد تألیفات، تحقیقات و نگاشته‌هاى مرتبط با موضوع حکومت اسلامى اعم از مقالات، کتب و پایان‏ نامه به زبان فارسى و عربى است.

تدوین کتاب‌شناسى حکومت اسلامى از چند جهت ضرورت دارد:

۱. معرفى میراث عظیم مسلمانان در زمینه حکومت اسلامى

۲. معرفى اندیشه حکومت اسلامى به دنیا  

۳. پرهیز از انجام پژوهش‌هاى تکرارى

۴. یافتن خلأهاى پژوهشى

۵. غنى سازى کتابخانه‏ هاى تخصصى

در این کتاب‌شناسى که با بیش از ۸ هزار ساعت نفر شناسایى، گردآورى، ورود اطلاعات و چکیده‏ نویسى منابع انجام گرفته است تاکنون در حدود ۴۴۶۲۰ اثر شناسایى شده که از این تعداد ۱۲۸۰۰ عنوان کتاب، ۹۲۰۰ مورد پایان نامه و ۲۲۶۰۰ مقاله هستند.

این اثر با تلاش جمعى از کتاب‌شناسان و کارشناسان حوزوى و دانشگاهى در رشته‏‌هاى علوم سیاسى و حقوق گردآورى شده است.

مأخذشناسى این اثر بر اساس نام پدیدآورنده، مشخصات نشر، زبان، تعداد صفحات، شابک و چکیده هر اثر، گردآورى شده و به مخاطب این مجموعه که به طور خاص پژوهشگران و محققان هستند، ارائه شود.

از نقاط قوت این طرح، تدوین نظام موضوعى براى حکومت اسلامى، تدوین واژگان کلیدى براى جستجوى منابع، جامعیت در گردآورى منابع، شناسایى نحوه دسترسى و گردآورى اطلاعات کلیه مراکز حوزوى و دانشگاهى، امکان اتصال و جستجو از طریق اینترنت، روزآمد بودن منابع، نداشتن جهت‏ گیرى در انتخاب منابع، داشتن اطلاعات کتابشناسى و چکیده منابع است که باعث تمایز این اثر نسبت به آثار مشابه شده است.

منابع گردآورى اطلاعات این کتابشناسى جامع، بیش از ۲۰۰ مرکز دانشگاهى، حوزوى، پژوهشى و کتابخانه‌هاى اصلى کشور از جمله کتابخانه ملى، مجلس، مرکز اسناد انقلاب اسلامى، دفتر تبلیغات اسلامى و ناشران مرتبط با حوزه حکومت اسلامى بوده است.

تمامی پژوهشگران، محققان، اساتید حوزه و دانشگاه مى‏‌توانند با مراجعه به سایت مرکز تحقیقات علمى حکومت اسلامى به آدرس www.rcipt.ir از اطلاعات این کتابشناسى جامع استفاده کنند.

در ادامه این مراسم از بخش عربى و انگلیسى سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى و مرکز تحقیقات علمى حکومت اسلامى وابسته به این دبیرخانه با هدف ارائه اخبار و اطلاعات پیرامون با فعالیت‌هاى دبیرخانه مجلس خبرگان و مرکز تحقیقات علمى براى مخاطبین عربى زبان و انگلیسى زبان رونمایى شد.

نظر شما