شناسهٔ خبر: 82337 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"مشکلات مدیریتی" دلیل اصرار نمایندگان بر تفحص از سازمان محیط زیست

رحمت الله نوروزی431 یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست گفت: به دلیل وجود مشکلات و سوءمدیریت‌ها در سازمان محیط زیست خواهان بررسی مجدد طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست هستیم.

به گزارش نماینده، رحمت نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از عدم رسیدگی به این طرح در کمیسیون کشاورزی، گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست کشور چند ماه پیش در ۸ محور به دلیل سوءمدیریت و مشکلات زیست محیطی کشور تهیه شد و در کمیسیون کشاورزی در دست بررسی بود، اما رئیس این کمیسیون رسیدگی به این طرح را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست بر خواسته خود اصرار دارند و به دلیل وجود مشکلات و سوءمدیریت‌ها در سازمان محیط زیست خواهان بررسی مجدد این طرح هستند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا بسیار است و لذا نمایندگان مجلس علیرغم برخی مخالفت‌ها بر انجام این تحقیق و تفحص اصرار دارند.

 متن کامل این طرح تحقیق و تفحص که در ۸ محور و با ۲۲ امضا در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار گرفته، به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم

خواهشمند است در اجرای ماده ۲۱۴ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، درخواست تحقیق و تفحص ذیل را جهت رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع فرمایید.

عنوان تحقیق و تفحص:

بررسی علت سوء مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در خصوص حفاظت از عناصر و منابع حیاتی کشور

شرح:

با سلام نظر به اینکه وضعیت منابع حیاتی تحت مسئولیت این سازمان اهم از حوضه‌های آبی، مراتع و جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی، آلودگی هوا، کشته شدن روزمره محیط‌بانان، رهاشدن پسماندهای صنعتی در حوزه رودخانه‌های با قابلیت مصرف کشاورزی و شرب انسانی، آتش‌سوزی وسیع جنگل‌ها به شدت به خطر افتاده و بنا به اعتباد صاحب نظران و تحلیل گران مسائل زیست محیطی و حتی اقتصادی و اجتماعی و امنیتی از وضعیت هشدار عبور کرده و به وضعیت بحرانی رسیده و علی رغم وعده‌های مکرر مسئولان عالی‌رتبه دولتی در جهت ارتقای سطح اولویت مسائل زیست محیطی به سطوح اول برنامه‌های دولت متأسفانه همچنان هر روز شاهد پس رفت و سقوط به پله‌های خطرناکی چه در مقیاس منطقه‌ای و چه در مقیاس جهانی می‌باشیم. فلذا به همین جهت در ۸ محور به شرح مندرج در متن سوالات تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت از محیط زیستی را داریم.

سوال اصلی تحقیق و تفحص:

۱-چرا سازمان حفاظت از محیط زیست به وظایف خود در جهت منابع حیاتی کشور عمل نمی‌کند.

۲-علت عدم تناسب اعتبارات دریافتی این سازمان با کارنامه سیاه عملکرد چیست؟

سوال فرعی تحقیق و تفحص

۱-چرا با وجود علم به مخاطره افتاده سلامت مردم و حیات وحش نوار ساحلی رودخانه ارس بخاطر رهاشدن مستقیم پسماندهای صنعتی و نیروگاه‌های برقی ارمنستان سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اقدامی نکرده است؟

۲-چرا با وجود اینکه رئیس جمهورمحترم وعده ارتقای سطح اولویت بحران‌های زیست محیطی را به سطوح اول برنامه‌های دولت داده است، همچنان هیچ تغییری در وضعیت حاصل نشده بلک وخیم‌تر و بدتر هم شده است؛ مانند دریاچه ارومیه، زاینده رود، هامون، بختگان، پریشان و حتی دریای خزر.

۳-چرا سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به بی‌توجهی خود به مسئله مهم صیانت از جنگل‌ها و ثبت رکورد تازه روزانه آتش‌سوزی جنگل‌های کشور، اسباب خوراک تضعیف نظام برای رسانه‌های بگیانه فراهم نموده است.

۴-درحالی که هزینه‌های هنگفت درمانی بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان کمر مردم را شکسته و در حالی که این امر عمدتا ناشی از افزایش شدید، ذرات آلاینده در هوا و ورود مستقیم پسمانده‌های خطرناک صنعتی به مزارع کشاورزی می‌باشد، چرا سازمان همچنان دست روی دست گذاشته و بی اعتنا به قضیه نگاه می‌کند؟

۵-دلیل ضعف مفرط سازمان در صیانت از جان محیط‌بانان صدور بی‌محابا و بدون کنترل پروانه شکار برای افراد فاقد صلاحیت می‌باشد که گزارش‌هایی نیز در خصوص اعطای جواز حمل اسلحه شکاری از روی رابطه بازی گزارش شده است، سازمان در این خصوص چه اقدامی انجام داده است.

۶-حیاط وحش در زیستگاه‌های جنگلی کشور در معرض نابودی قرار گرفته و در حال از بین رفتن می‌باشد به طوری که زنگ خطر انقراض نسل گونه‌های نادر ایرانی توسط رسانه‌های بیگانه به صدا درآمده است چراکه با این وجود همه روزه ما شاهد آسیب‌رسانی‌های جدی به این حیاتوحش کمیاب هستیم.

۷-ساختار موجود این سازمان باعث گردیده که مسئولان این سازمان در قبال عملکرد سوء خودبه کمترین میزان خود را در مقابل مجلس پاسخ‌گو نمی‌دانند؛ برای اصلاح این رویه چه اقدامی صورت گرفته است.

۸- سوال آخر اینکه اگر با این همه اعتبارات دریافت شده این سازمان وجود خارجی نداشت، چه بلایی سر محیط زیست ایران می‌آمد که تاکنون نیامده و نیازمند ارائه گزارش شفاف مالی می‌باشد.

نظر شما