شناسهٔ خبر: 82177 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«مطلع عشق» پرفروش‌‌ترین کتاب انتشارات انقلاب اسلامی در ۱۰ ماه گذشته

کتاب مطلع عشق/431 انتشارات انقلاب اسلامی آثار پرفروش خود در ۱۰ ماه گذشته سال جاری را اعلام کرد که در این فهرست عناوینی مانند «مطلع عشق» و «درس‌های عاشورا» دیده می‌‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ آثار و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای عناوین پرمخاطب‌ترین آثار خود طی ۱۰ ماه گذشته را اعلام کرد که در این فهرست آثاری با موضوعات مختلف دیده می‌شود.
«روش تحلیل سیاسی» از عناوینی است که در این فهرست ذکر شده است. این اثر تلاشی است مبتنی بر منظومه‌ فکری رهبر معظم انقلاب با هدف ارائه‌ روشی منسجم و منطقی برای تحلیل مسائل و پدیده‌ها در چهارچوب تحلیلی انقلاب اسلامی. عنصر «روش» در تحلیل سیاسی از آن جهت اهمیت می‌یابد که افراد را از نخستین گام تحلیل- یعنی حساسیت نسبت به مسائل و جمع‌آوری اطّلاعات لازم درباره‌ی ابعاد آنها- تا جمع‌بندی و استنتاج از اطّلاعات گرد‌آوری شده یاری می‌کند و ذهن آنها را انسجام می‌بخشد. البته منظور این مجموعه به هیچ‌وجه نگاهی خشک، فرآیندی و مهندسی شده به «روش» به مثابه یک تابع ریاضی نیست. حتی شاید نتوان مرزبندی و توالی زمانی خاصی بین مراحل فوق قائل شد، اما تلاش شده تا مقومات اصلی روش شناختی تحلیل سیاسی که رهبر انقلاب اسلامی در لابه لای بیاناتشان نسبت به آنها متذّکر شده‌اند، جمع‌آوری شود.
مجموعه‌ حاضر، در قالب یک کتاب کار و در دو گفتار و دو ضمیمه تنظیم شده است. فصل نخست به مقدمات و پیش نیازهای ضروری جهت کسب آمادگی‌های لازم برای تحلیل سیاسی پرداخته است. این فصل درحقیقت ویژگی‌های کل نگرانه‌ی روحی، ذهنی و رفتاری یک عنصر متفکر و فعال سیاسی را برشمرده است؛ ویژگی‌هایی که بدون کسب آنها توان تحلیل سیاسی در مسائل جزئی و عینی از او سلب می‌شود.

کتاب های پرفروش‌‌ انتشارات انقلاب اسلامی

فصل دوم در دو بخش ایجابی و سلبی، گام‌ها و بایسته‌های یک تحلیل سیاسی خوب و متقن را مشخص ساخته است. در بخش ضمیمه نیز دو نمونه از تحلیل‌های رهبر انقلاب اسلامی از دو موضوع «مذاکره‌ ایران و آمریکا» و «نگاه تحلیلی کلان به انقلاب اسلامی» به منظور تمرین خوانندگان و تطبیق نکات روشی مذکور در متن کتاب با تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط رهبر انقلاب ارائه شده است.
«رساله آموزشی ۱» از دیگر عناوین ذکر شده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی در فهرست پرمخاطب‌ترین آثار این انتشارات است. این اثر جلد اول از مجموعه‌ «رساله‌ آموزشی» است که حاوی احکام عبادات مطابق با فتاوای رهبر معظم انقلاب است و بنا به درخواست‌های مکرر از سوی علما، فضلا و مقلدان، توسط انتشارات فقه روز به طبع رسیده و در اختیار عموم علاقمندان قرار گرفته است.
در این مجموعه‌ آموزشی، علاوه بر موارد موجود در رساله‌ «اجوبة الاستفتائات»، استفتائات جدید نیز اضافه شد و در دروس مربوط به احکام معاملات (جلد دوم) از جزوه‌های دروس خارج فقه معظّمٌ‌له نیز بهره گرفته شد تا بر غنای آموزشی این مجموعه، ‌بر طبق اسلوب و بیان معظّم‌ٌله افزوده شود. در جلد اوّل، این مجموعه احکام عبادات در قالب ۷۷ درس شامل احکام تقلید، طهارات، نماز، روزه، خمس، انفال، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر ارائه شده است. تدوین دروس مزبور به نحوی انجام گرفته است که نفع آن عام و بهره‌گیری از آن برای همگان آسان باشد.

کتاب های پرفروش‌‌ انتشارات انقلاب اسلامی

کتاب‌هایی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین(ع) از دیگر عناوین پرمخاطب انتشارات انقلاب اسلامی در ۱۰ ماه گذشته از سال ۹۳ است. «چهار گفتار» از جمله این آثار است. این کتاب شامل چهار سخنرانی رهبر معظم انقلاب است که با توجه به موضوع مشترک تمامی آنها یعنی تبیین و تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثّر در بروز حادثه‌‌ عاشورای سال ۶۱ هجری قمری در کربلا اینک به صورت مجموعه منتشر شده است.
در تمامی گفتارهای چهارگانه هدف از این مباحث توجّه دادن جامعه‌‌ اسلامی به عوامل بروز انحراف جامعه‌ صدر اسلام به منظور جلوگیری از تکرار فاجعه‌‌ عاشورا در دوران معاصر است. در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم:

کتاب های پرفروش‌‌ انتشارات انقلاب اسلامی

«اولین عبرتى که در قضیّه‌‌ی عاشورا ما را به خود متوجه مى‌کند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر (صلوات‌‌الله‌وسلامه‌‌علیه)، جامعه‌‌ اسلامى به آن حدى رسید که کسى مثل امام حسین‌(علیه‌‌السّلام)، ناچار شد براى نجات جامعه‌‌ اسلامى، چنین فداکارى‌‌اى بکند؟ این فداکارى حسین بن على(علیه‌‌السّلام)، یک‌وقت بعد از هزار سال از صدر اسلام است؛ یک وقت در قلب کشورها و ملت‌هاى مخالف و معاند با اسلام است؛ این یک‌حرفى است. امّا حسین ‌بن على(علیه‌‌السّلام)، در مرکز اسلام، در مدینه و مکّه ـ مرکز وحى نبوى ـ وضعیّتى دید که هرچه نگاه کرد چاره‌‌اى جز فداکارى نداشت؛ آن هم چنین فداکارى خونینِ با عظمتى! مگر چه وضعى بود که حسین ‌بن‌ علی(علیه‌‌السّلام)، احساس کرد که اسلام فقط با فداکارى او زنده خواهد ماند، والّا از دست رفته است!؟ عبرت اینجاست.»
«درس‌های عاشورا» از دیگر عناوین است. مجموعه حاضر، رهنمودهای ارزشمند رهبر معظّم انقلاب در موضوع درس‌های عاشورا است که به دور از هرگونه دخل و تصرّف در کلام معظّمٌ‌له و تنها با نمایه‌زنی و تیتربندی مطالب در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.
این اثر، یکی از آثار موضوعی است که از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» استخراج شده است. این اثر مرجع؛ مشتمل بر تمامی بیانات رهبری از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) است.
«مطلع عشق» عنوان دیگری از آثار پرمخاطب انتشارات انقلاب اسلامی در بازه زمانی اعلام شده است. این کتاب، مجموعه‌ای است از پندها و نصایح مقام معظّم رهبری به زوج‌های جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند و در آغاز زندگی از سرچشمه‌ فیض و حکمت آن عالِم عارف بهره گیرند.
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:
«اگر در جامعه‌ای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را برطرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعه‌ای که این‌طور خانواده‌ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد و اگر مصلحی در جامعه باشد می‌تواند این‌طور جوامع را اصلاح نماید. اگر خانواده‌ای نبود، بزرگترین مصلحین هم بیایند نمی‌توانند جامعه را اصلاح کنند.»

کتاب های پرفروش‌‌ انتشارات انقلاب اسلامی

«پرسش و پاسخ» شامل متن کامل پاسخ‌های رهبر انقلاب به پرسش‌های دانشجویان در ۹ دیدار (۱۳۸۲-۱۳۷۷) از دیگر عناوین ذکر شده است. این کتاب سؤالات دانشجویان و پاسخ‌های رهبر انقلاب در بازه زمانی مشخص شده تدوین و ارائه شده است. سؤالات مطرح شده در موضوعات مختلف است که رهبر معظم انقلاب در تمامی آنها را سعه صدر پاسخ داده‌اند.
از جمله سؤالات مطرح شده در این جلسات به علاقه شخصی مقام معظم رهبری نسبت به شاعران معاصر  مربوط می‌شود که ایشان در جواب این پرسش فرمودند:
من شعرای معاصر را تقسیم می‌کنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیده‌سرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم. در غزل، مرحوم «امیری فیروزکوهی» است که من با ایشان دوست هم بودم و ایشان به من هم خیلی علاقه داشتند و سال‌ها تا بعد از انقلاب، با یکدیگر رفت و آمد داشتیم. در زمان ریاست جمهوری من، ایشان از دنیا رفتند.
البته غیر از «امیری» هم یکی، دو نفر شاعر غزلسرا بودند که شعرهایشان را دوست می‌داشتم؛ یکی مرحوم «رهی معیّری» بود که او را از نزدیک ندیده بودم، یکی مرحوم «شهریار» بود که از شعرش خیلی خوشم می‌آمد. با ایشان هم آشنا بودم. البته من بعد از انقلاب با ایشان آشنا شدم؛ قبل از انقلاب، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتیم.
در درجه اوّل، قصیده‌سرا «ملک‌الشّعرای بهار» بود که قصیده‌هایش مرا خیلی به خودش جلب می‌کرد. مرحوم «امیری فیروزکوهی» هم یک نوع قصیده سبک خاقانی می‌گفت که آن هم در نوع خودش قصیده بسیار فخیم و برجسته‌ای بود؛ از آن هم من خیلی خوشم می‌آمد.
در شعر نو، دو، سه نفر بودند که شعرهایشان را خیلی می‌پسندیدم. یکی از آنها «اخوان» بود. ما با «اخوان» آشنا بودیم و شعرش، شعر بسیار برجسته‌ای بود. یکی دو نفر دیگر هم هستند که دوست ندارم از آنها اسم بیاورم. کسانی بودند که آن وقت در زمان جوانی ما، جزو اساتید و برجسته‌های شعر نو بودند و به اعتقاد من اینها از خود «نیما یوشیج» بهتر شعر نو می‌گفتند. اگر چه او شروع کننده این راه بود؛ اما به نظر من اینها از او بهتر و پخته‌تر و برجسته‌تر شعر می‌گفتند. البته صفای «نیما یوشیج» را هیچکدامشان نداشتند؛ نه اخوان داشت، و نه آن یکی، دو نفر دیگری که من از ایشان اسم نیاوردم.

نیما یوشیج - برخلاف آن چیزی که می‌گفتند - مردی متدیّن بود. مرحوم «امیری» با «نیما یوشیج» از نزدیک دوست بود. او برای من نقل می‌کرد و می‌گفت «نیما یوشیج» آدم متدیّنی است. او به شعر سنّتی هم علاقه‌مند بود؛ منتها این سبک را هم می‌پسندید. البته می‌دانید که ایشان این سبک را هم از اروپایی‌ها گرفته بود. اصلاً سبک شعر نوِ ما، سبک ابتکاری به معنای حقیقی نیست؛ سبک شعر اروپایی است، با خیلی از خصوصیاتی که آن شعرها دارد. حتّی سبک جمله‌بندی انگلیسی، در شعر نوِ فارسی ما گرته‌برداری شده است.
در بین شعرایی که الآن هستند، چند نفر شاعر خوب داریم. هم شعر غزلی خوب داریم و کسانی که می‌گویند، انصافاً خوبند؛ هم شعر نو داریم. در میان شعرای انقلاب، بعضی‌ها واقعاً خوب و برجسته‌اند. به من اجازه بدهید که از شعرای معاصر و زنده اسم نیاورم.
علاقه‌مندان برای تهیه این آثار می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی انتشارات انقلاب اسلامی به این آدرس مراجعه کنند.

نظر شما