شناسهٔ خبر: 82149 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نگاهی به همایش حزب مردم‌سالاری؛

ترس از شکست و پوشاندن اختلافات؛ دو دلیل حمله اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان

عارف کواکبیان431 ظاهراً اصلاح‌طلبان عادت به حضور قانونی در انتخابات ندارند و نهادهای قانونی را بر‌نمی‌تابند! آنان یا از کلیدواژه انتخابات سالم و در ادامه اتهام تقلب برای به کرسی نشاندن نظرات خود بهره می‌گیرند و یا به شورای نگهبان حمله کرده و نظارت این نهاد برآمده از قانون اساسی را زیر سؤال می‌برند.

نماینده - همایش روز پنجشنبه اصلاح‌طلبان چه پیامی داشت و چرا این جریان سیاسی در روزها و ماه‌های گذشته به تحرک خود افزوده و پشت سر هم همایش برگزار می‌کند. پاسخ به این سؤال روشن است، اصلاح‌طلبان نزدیک انتخابات احساس خطر کرده‌اند و آنچه در درون دارند را می‌خواهند با پیام‌های رسانه‌ای بپوشانند!

در گزارشی با اشاره به همایش ۲۵ دی‌ماه اصلاح‌طلبان به این واقعیت اشاره شد که تفرقه و اختلاف مهم‌ترین پیام همایش اصلاح‌طلبان بود همایشی که موسوی لاری در آن گروه‌های غیرهمسو ازجمله ندای ایرانیان را تهدید به تصفیه کرد و ندا نیز طاقت نیاورده و در یادداشتی که پایگاه اطلاع‌رسانی این حزب آن را منتشر ساخت واقعیت را علنی کرده و از اختلافات شدید سخن به میان آورد.

این یادداشت چنان چه دیدیم با واکنش گسترده اصلاح‌طلبان و هجمه‌های شدید آنان روبرو شد و درنهایت ندای ایرانیان مجبور به عذرخواهی شده و در نوشته‌ای دیگر اعلام کرد: قرار نبود تفرقه را علنی کنیم! و درواقع به این امر صحه گذاشت که اصلاح‌طلبان متفرق و با هم اختلاف دارند ولی دیگران ازجمله اصولگرایان نباید از این تفرقه آگاه شوند.

اما همایش روز پنجشنبه اصلاح‌طلبان که به همت حزب مردم‌سالاری و شخص کواکبیان برگزار شد پیامی جدای ازآنچه در ۲۵ دی‌ماه شاهدش بودیم نداشت. از سویی سخنرانان بر این نکته تأکید داشتند که «دولت یازدهم گفتمان ندارد و گفتمان این دولت عاریت گرفته‌شده از اصلاح‌طلبان است» و از سوی دیگر گفته شد «دولت روحانی ایدئال ما نیست ولی باید تحمل کنیم»

بااین‌وجود عارف در سخنرانی خود مدعی شد ما سهمی از دولت نمی‌خواهیم و در گذشته از سهم‌خواهی‌ها زیان دیده‌ایم، این سخن علاوه بر این که بر سهم‌خواهی‌های گذشته مهر تائید می‌زند نکته دیگری نیز در خود دارد و آن این‌که جدایی اصلاح‌طلبان را از دولت یازدهم نشان می‌دهد چرا که اگر اصلاح‌طلبان دولت یازدهم را از خود بدانند دیگر سخن از سهم به میان نخواهد آمد چه این سهم را بخواهند و چه از آن بگذرند.

همایش اصلاح‌طلبان نکته دیگری نیز داشت که ازآنچه گفته شد و عیان بود مهم‌تر است و آن حمله سخنرانان همایش ازجمله موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و نیز منتجب نیا عضو مرکزی حزب اعتماد ملی به نهادهای نظارتی کشور ازجمله شورای نگهبان است.

ظاهراً اصلاح‌طلبان عادت به حضور قانونی در انتخابات ندارند و نهادهای قانونی را بر‌نمی‌تابند! آنان یا از کلیدواژه انتخابات سالم و در ادامه اتهام تقلب برای به کرسی نشاندن نظرات خود بهره می‌گیرند و یا به شورای نگهبان حمله کرده و نظارت این نهاد برآمده از قانون اساسی را زیر سؤال می‌برند.

به‌راستی جریانی که مدعی است نمی‌خواهد از چتر نظام خارج شود چگونه می‌تواند راهکارهای قانونی پیش‌بینی‌شده را زیر سؤال برده و خواستار برچیده شدن آن شود؟!

درواقع اصلاح‌طلبان زنگ انتخابات را از مدت‌ها پیش به صدا درآورده‌اند آنان اختلاف درونی خود را با حمله به شورای نگهبان می‌خواهند جبران کنند و شکست خود در انتخابات را با این بهانه که انتخابات سالم نیست و شورای نگهبان نمی‌گذارد و ...بپوشانند آن‌چنان‌که در فتنه ۸۸ دیدیم و اصلاح‌طلبان هرگز نخواسته‌اند سفره خود را با فتنه جدا کرده و مسیر دیگری در پیش گیرند.

نظر شما