شناسهٔ خبر: 81202 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برگی از تاریخ

آیت الله هاشمی آمریکا را کفتار درنده جهان خواند !

آیت الله هاشمی هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه دوم بهمن ماه سال 1360 آمریکا را کفتار درنده جهانی نامیده و نسبت به حق وتو شدیدا انتقاد کرد .

هاشمی در خطبه های دوم نماز جمعه این روز تهران با انتقاد شدید از سازمان ملل به حق وتو پرداخته و اظهار داشت : یکی از زشت ترین و ظالمانه ترین و بی معناترین چیزهایی که امروز در دنیا وجود دارد همین حق وتویی است که در سازمان ملل به چند کشور مغرور و متکبر داده اند باید این مسئله تعقیب و حل شود ، آن روزی که جمهوری اسلامی فرصت پیدا بکند یکی از اهداف ما این است که این حق ظالمانه ای که این ها برای خودشان درست کرده اند را از آن ها پس بگیریم ، این چه معنا دارد؟ ملت ایران شاید همه ندانند شاید هم بدانند نمی دانم ، سازمان ملل را اول به عنوان جامعه ملل بعد سازمان ملل آمدند بعد از جنگ جهانی اول راه انداختند و بعد توسعه دادند و تقریبا همه کشورهای دنیا همان جا عضو هستند و آن ها پول می دهند و خرج آن جا را می دهند و یک جایی درست کرده اند تا نمایندگان مردم دنیا آن جا جمع بشوند و به روابط اجتماعی بین المللی رسیدگی بکنند ، به کارهای بد و خوبی که می شود و حقوق ضعفا را بگیرند هدف به صورت ظاهر این است.

هاشمی ادامه داد : البته باطن غیر از این است آن هایی که درست کرده اند فکر دیگری داشتند این سازمان هست البته تریبونی است که کشورها نمی توانند حضور نداشته باشند چون اگر آدم نباشد آن جا از این هم که هست بدتر می شود یعنی ظالمانه تر حرف می زنند و حقوق آدم در روابط بین المللی بیشتر پایمال می شود.

سوال هاشمی از کشورهای دارای حق وتو : شما پدر بزرگ ما هستید؟!

وی در ادامه به موضوع حق وتو پرداخته و گفت : شما با این لکه زشتی که بر دامن دارید و بر دامن سازمان ملل زده اید چطور خجالت نمی کشید که دم از عدالت اجتماعی و دمکراسی و حقوق خلق ها و اکثریت و از این نوع چیزها می زنید؟! چطور توجیه می کنید ؟ شما پدر بزرگ ما هستید؟! شما ولی ما هستید؟ حق ولایت را چه کسی به شما داده است ؟ از کجا آورده اید این حق را ؟

آمریکا دشمن کشورهای عربی

هاشمی در ادامه آمریکا را دشمن کشورهای عربی دانست و خطاب به سه کشور عربستان ، کویت و اردن گفت : آمریکا ثابت کرد که دشمن شما است یعنی آمریکا با نهایت پر رویی در مقابل شما که دامنتان را باز کرده اید و آمریکا را زیر دامن خودتان آورده اید در دامن خود نشانده اید و با نفتتان و با رایتان و با ارتشتان و با مردمتان دارید مصالح آمریکا را در منطقه حفظ می کنید شما به خاطر آمریکا دارید با جمهوری اسلامی می جنگید و با اسلام دارید می جنگید ، آمریکا دیگر با این پر رویی به شما گفت که من دشمن شما هستم.

آمریکا کفتار درنده جهانی

وی آمریکا را کفتار درنده جهانی خوانده و گفت : اگر روزی هشت میلیون ، ده میلیون بشکه نفت عربستان سعودی و دو میلیون نفت کویت و مجموعا روزی 25 تا 30 میلیون بشکه نفت دنیای اسلام برای آمریکا ارزش اخم کردن به اسرائیل را ندارد و ارزش یک تنبیه اسرائیل را ندارد شما ها با چه امیدی با این کفتار درنده جهانی همکاری می کنید؟

نظر شما