شناسهٔ خبر: 80980 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خادم: بدهی استقلال و پرسپولیس بر عهده دولت است

امیررضا خادم اميررضا خادم در برنامه رادیویی پرداخت بدهی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس قبل از واگذاری به بخش خصوصی را بر عهده دولت دانست.

به گزارش نماینده، در آغاز بحث امیررضا خادم، معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزارت ورزش و جوانان واگذاری ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی را مسئولیتی قانونی از سوی مجلس به وزارت ورزش خواند و گفت:‌ وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری این ۲ باشگاه بر اساس قانون مصوب مجلس، عمل کرده است و تقریبا اجرای این قانون به مرحله نهایی رسیده.

 

وی با اشاره به حواشی پیرامون واگذاری این ۲ باشگاه، ادامه داد: عده ای معتقدند با واگذاری این دو باشگاه زمینه ای فراهم می‌شود، به سمت نظام حرفه ای ورزش و باشگاه داری حركت كنیم. از سوی دیگر عده ای معتقدند باید در ابتدا چارچوب های لازم در این زمینه فراهم شود و سپس در راستای خصوصی كردن باشگاه ها گام برداریم.


خادم با تاكید بر آنکه قیمت گذاری این ۲ باشگاه از سوی وزارت ورزش و جوانان تعیین نشده است، افزود: كمیته ای كه در آن وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و شورای رقابت حضور دارند در ارتباط با قیمت این ۲ باشگاه بر اساس ضوابط تصمیم گیری كرده اند.

*خادم: واگذاری استقلال و پرسپولیس زمینه ساز خصوصی سازی ورزشی است

معاون حقوقی، پارلمانی وزارت ورزش، واگذاری این ۲ باشگاه را زمینه ساز خصوصی سازی در ورزش کشور خواند و در مورد تعیین هیأت مدیره پرسپولیس و استقلال پس از واگذاری گفت: طبق شروط مشخص شده، خریدار باید ۱۰۰ نفر از پیشكسوتان و هواداران تیم های خریداری شده را به وزارت ورزش معرفی کرده تا ۲۰ درصد سهام باشگاه بین آن‌ها تقسیم شود.

خادم در این ارتباط افزود: خریدار، حداكثر قیمتی كه می تواند برای سهام باشگاه در نظر بگیرد، متناسب با مبلغی است كه برای خرید باشگاه پرداخت کرده است؛ البته خریدار می تواند این سهام را ارزان تر یا حتی رایگان واگذار كند.

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان با اعتقاد بر اینكه در حال حاضر نمی توان در مورد آینده این ۲ باشگاه پس از واگذاری تحلیل روشنی ارائه داد، در مورد بدهی این ۲ باشگاه اظهار كرد: پرداخت این بدهی ها برعهده دولت است و پس از واگذاری، كمیته ای این بدهی را مشخص و پرداخت خواهد كرد.

خادم در پاسخ به این پرسش که اگر این دو باشگاه با قیمت فعلی به فروش نرسند چه اتفاقی خواهد افتاد، چنین توضیح داد:‌ اگر این ۲ باشگاه با رقم تعیین شده به فروش نرسند، در مرحله بعد امکان كاهش قیمت مشخص شده و مذاكره با خریداران وجود دارد؛ چراکه هدف واگذاری است.

*درودگر: هیچ سرمایه گذاری مسئولیت خرید این ۲ باشگاه را نمی پذیرد

در ادامه این برنامه محمدصادق درودگر، مدیر عامل سابق باشگاه ملوان بندر انزلی با اشاره به اینكه واگذاری باشگاه ها باید مبتنی بر دانش و تجربه باشد اظهار کرد: واگذاری این ۲ باشگاه بدون مطالعه و کارشناسی، اثر مطلوبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینكه برخی معتقدند دولت برای از سر باز كردن مسئولیت این دو باشگاه كه هزینه های زیادی نیز دربر دارد، اقدام به واگذاری آنها كرده است گفت: ‌با توجه به شرایط موجود و قیمت تعیین شده هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست كه مسئولیت خرید این ۲ باشگاه را بر عهده بگیرد.

درودگر افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که سرمایه گذاران به قصد سود آوری وارد این عرصه می‌شوند؛ درحالیکه این ۲ باشگاه سود آوری ندارند. سرمایه گذارانی كه می خواهند در فوتبال رشد اقتصادی داشته باشند مطمئا طالب این ۲ باشگاه نخواهند بود؛ البته ممكن است افرادی با اهدافی دیگر اقدام به خرید این دو باشگاه نمایند، ولی قطعا این اهداف ورزشی نیست.

*واعظ آشتیانی: واگذاری استقلال و پرسپولیس با نظارت مجلس صورت گیرد

همچنین امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق استقلال، با بیان اینكه پایان روند واگذاری ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص نیست در بخشی از سخنان خود گفت: دستور العمل هایی كه برای واگذاری این ۲ باشگاه صادر شده و بندهای مورد تاکید در این دستورالعمل متضاد است.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال ادامه داد: كسانی كه در سازمان خصوصی سازی در مورد قیمت و برند این باشگاه تصمیم گرفته اند این كار را بر اساس آدرس های غلطی که به آن ها داده شده، انجام داده اند.

وی افزود: منطقی ترین راه این است كه دولت لایحه ای را به مجلس ارائه دهد و برای واگذاری این ۲ باشگاه از مجلس فرصت بخواهد؛ سپس با نظارت مجلس، تدابیر مناسبی را بیاندیشد تا واگذاری به نحو مناسب و در چارچوب مدیریت خلاق و كار آمد انجام شود.

آشتیانی به واگذاری این ۲ باشگاه در سازمان بورس اشاره کرد و ادامه داد: با اتخاذ این راهكار، هم هواداران و هم غیر هواداران می‌توانند سهام باشگاه را بخرند و از مزایای آن استفاده كنند.

وی تصریح کرد: جدا از رقم بالای پیشنهاد شده برای فروش این ۲ باشگاه، تبصره و ماده هایی كه برای فروش در نظر گرفته شده در واقع این سیگنال را مخابره می‌كند كه كسی به سمت خرید این ۲ باشگاه نرود.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با بیان اینكه اقدامی كه در حال حاضر برای واگذاری این ۲ باشگاه صورت می گیرد مبتنی بر شاخصه های خصوصی سازی نیست، ادامه داد: دولت در حقیقت بر اساس مصوبه مجلس می خواهد ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال را به فروش برساند.

آشتیانی با اعتقاد بر اینكه در شرایط نامناسب اقتصادی، این ۲ باشگاه پس از واگذاری وضعیت مطلوبی نخواهند داشت، تصریح كرد: اقتصاد ورزش در كشور ما حاكم نیست حال چگونه می‌خواهیم آن را در ارتباط با فوتبال محقق کنیم.

نظر شما