شناسهٔ خبر: 80889 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

محمدحسین فرهنگی در گفتگویی مطرح کرد؛

از موضع مطهری درباره ی ۹ دی سرافکنده شدم/ جزئیات جلسه روز یکشنبه، زیبنده مجلس نیست

محمدحسین فرهنگی/2 عضو هیئت رئیسه مجلس به جزئیات جلسه روز یک شنبه (۲۱ دی) مجلس پرداخت و گفت: من از آن توصیفی که مطهری در باره ی یوم الله ۹ دی بیان کرد واقعا در مقابل و پیشگاه شهدا، روح بلند امام و روح شهید مطهری سرافکنده شدم.

به گزارش نماینده محمدحسین فرهنگی عضو  هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هفته نامه مثلث به جزئیات جلسه روز یک شنبه (۲۱ دی) مجلس پرداخت و با اشاره به اعتراض نمایندگان نسبت به نطق جنجالی مطهری خاطر نشان کرد: رفتار آقای مطهری را نه تنها در آن مورد بلکه در بسیاری از موارد دیگر قبول ندارم. من از آن توصیفی که آقای مطهری در باره ی یوم الله ۹ دی بیان کرد واقعا در مقابل و پیشگاه شهدا و روح بلند امام و روح استاد بزرگ شهید مطهری سرافکنده شدم که با چه عشق و علاقه ای آثار و کتاب ها و مطالب ایشان را خواندم و تعقیب می کنم، طبعا وقتی چنین بی توجهی را از یادگار آن بزرگوار می بینم غیر از احساس ناراحتی و تاسف چیز دیگری در وجودم شکل نمی گیرد.

وی اضافه کرد: نمایندگانی هم که معترض بودند ابتدا از تکرار برخی مطالب غیر حقوقی و غیر منطبق با قانون اساسی در نطق آقای مطهری عکس العمل خاصی نشان ندادند، ولی وقتی صحبت ها به جایی رسید که درباره حرکت ۹ دی بود بعضی از نمایندگان دیگر نتوانستند تحمل کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس، بر برگزاری نظم در جلسات مجلس (قوه مقننه) تاکید کرد و افزود:اگر بی نظمی در جلسه اتفاق افتاد و تشنجی در مجلس شکل گرفت رئیس جلسه وظیفه دارد اول نمایندگان را دعوت به نظم و انضباط کند و در صورتی که باز هم به این دعوت اعلام بی توجهی شد اعلام تنفس کند، کاری که وفق آیین نامه در روز یک شنبه ۲۱دی آقای ابوترابی فرد انجام داد.

فرهنگی همچنین ضمن انتقاد از انتشار اخبار نادرست در برخی از رسانه ها پیرامون جلسه ی روز یک شنبه یادآور شد: مطالب نادرستی هم در برخی رسانه ها منعکس شد که برخی مانع نطق آقای مطهری شدند و جلو گیری کردند. ما از نزدیک شاهد بودیم صحنه های عکس و خلاف آن را می دیدیم حتی بعضا تعجب کردیم از میزان تاملی که همکاران ناراحت از خود نشان می دادند که البته بیان جزئیات وقایع آن روز خیلی زیبنده کشور و مجلس شورای اسلامی نیست.

فرهنگی در پاسخ به این سوال "آیا واقعا آقای علی مطهری مورد ضرب و شتم قرار گرفت؟ "، اظهار داشت: برعکس آن را شاهد بودیم او گاهی تعرض می کرد به کسانی که نزدیکش بودند و انتقاد داشتند. اتفاقا کسانی که هیچ از آن ها انتظار نمی رفت خویشتنداری کنند در مقابل آن صحنه ها خویشتنداری می کردند و من خود متعجب بودم.

وی ادامه داد: با اینکه او ضرباتی به صورت و بدن برخی از همکاران وارد می کرد، برخی دوستان برخلاف آن روحیات شخصی اشان عکس العمل نشان ندادند. در مجموع اعتراض از طرف برخی نمایندگان بود، ولی حرکت دیگری غیر از اعتراض وجود نداشت. او اظهار داشت رسانه هایی که با ما شمنی دارند، اساسا به دنبال واقع نمایی نیستند و دنبال صدمه زدن به نظام هستند.

وی به بازتاب اخبار جلسه روز یک شنبه مجلس در رسانه های خارجی اشاره و یادآور شد: شخصا با توجه به انعکاسی که این اتفاق در رسانه های خارجی داشت نمایندگان معترض تحمل می کردند و فضای مجلس را به جنجال نمی کشاندند بهتر می دانستم و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نیز همین نظر را داشتند اما همه در مقابل اظهارات هنجار شکنانه دارای یک روحیه و یک شیوه نیستند.

فرهنگی گفت: در کل از اعتراض نمی شود جلوگیری کرد همانطور که از بیان نطق نمی شود جلوگیری کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره اینکه چه کاری باید انجام داد تا این روال در خانه ملت(مجلس) تکرار نشود؟ "، تاکید کرد:در هیئت رئیسه چند بار این موضوع را بررسی کردیم. جمع بندی این بود که آن آزادی که در اصل ۸۶ قانون اساسی و اصل ۸۴ برای نمایندگان قائل شده به عنوان مجوزی برای اعمال مجرمانه نیست و حق پیگیری برای مراجع ذی ربط محفوظ است.

وی تصریح کرد: من مثل اکثر حقودانان معتقد نیستم که این دو اصل مجوزی برای اعمال مجرمانه است. صرف اظهار نظررا همه باید تحمل کنند اما اظهار نظری که در چارچوب قانون باشد نه خارج از آن.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه جمعی از نمایندگان درخواست پیگیری هیئت نظارت را داشتند تصریح کرد: این هیئت در چارچوب قانون مصوب سال ۹۱ می تواند اقداماتی را پیگیری کند ولی خود همان قانون نظارت بر رفتار نمایندگان طوری تنظیم نشده که بتواند حقوق نمایندگان را مانع شود و جلوگیری کند. اما تمهیدات نظارتی درآن پیش بینی شده است.

وی همچنین پیرامون انتقاد برخی از نمایندگان مجلس در خصوص خانواده ی آقای هاشمی و اینکه آن ها برخی اتهامات را به این خانواده وارد می کنند اما هنوز حکمی صادر نشده است؟ گفت: این موارد اظهار نظراست و اشکالی ندارد.

عضو هیئت رئیسه در خصوص بررسی اعتبار نامه علی مطری در مجلس، افزود: این مساله را شورای نگهبان تایید نکرد. در طرح اولیه بود اما شورای نگهبان آن را تایید نکرد.

وی در پایان درباره اینکه آیا علی مطهری ممنوع النطق نیست، گفت: مطهری ممنوع النطق نیست و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اختیار دادن چنین حکمی را ندارد.

*اصل ۸۶ (نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند  تعقیب یا توقیف کرد)

*اصل ۸۴ (هر نماینده در بابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید)

 

نظر شما