شناسهٔ خبر: 80584 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بودجه‌ سال۹۴ فرهنگستان زبان و ادب فارسی بسیار کمتر از نیاز است

حدادعادل+خبرنگاران/2 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: صریحا اعلام می‌کنم که بودجه‌ای که برای سال ۹۴ فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیش بینی شده بسیار کمتر از نیاز ما است و اگر این بودجه تصویب شود باز هم سال سختی پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش نماینده غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در ارتباط با حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون بودجه این نهاد فرهنگی در سال ۹۴ گفت:‌ این نکاتی که این روزها در بعضی وبگاه‌ها و معدودی از مطبوعات راجع به بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده، دیده‌ام و حقیقت این است که دوستانی که منتقد هستند، بودجه فرهنگستان زیاد است، از وسعت وظیفه فرهنگستان اطلاع ندارند و از فعالیتی که فرهنگستان در ۲۴ سال گذشته آغاز کرده و امروز ادامه دارد بی خبر هستند.

*منتقدان تصور می‌کنند فعالیت فرهنگستان فقط واژه گزینی است

رئیس فرهنگستان زبان افزود: این منتقدان تصور می‌کنند که فعالیت فرهنگستان فقط واژه گزینی است و واژه گزینی را نیز فقط در واژه‌های عمومی خلاصه می‌کنند و درباره واژه‌های عمومی بر اساس بعضی شایعات که مردم با آنها شوخی می‌کنند داوری می‌کنند.

*مراجعه کنند بعد قضاوت کنند

وی یادآور شد: از همه کسانی که می‌خواهند و مایل هستند اطلاعات صحیح در مورد بودجه فرهنگستان در اختیار مردم بگذارند دعوت می‌کنیم که به فرهنگستان مراجعه کنند و از کم و کیف فعالیتی که همکاران ما در فرهنگستان در چارچوب وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر دوش ما گذاشته انجام می‌دهند با خبر شوند؛ آن وقت خودشان قضاوت کنند که این بودجه زیاد است یا کم.

*بودجه سال ۹۴ بسیار کمتر از نیاز است

حداد عادل اضافه کرد: صریحا اعلام می‌کنم که بودجه‌ای که برای سال ۹۴ فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیش بینی شده بسیار کمتر از نیاز ما است و اگر این بودجه تصویب شود و تخصیص داده شود باز هم سال سختی پیش رو خواهیم داشت.

رئیس بنیاد سعدی گفت: معمولا بودجه‌ها کمتر از مقدار تصویبی تخصیص داده می‌شود و در این سال‌های اخیر هم معمولا فاصله میان تصویب و تخصیص بیشتر شده است.

حداد عادل در پایان گفت: کافی است به دوستان خبرنگارانی که مرتب در مورد بودجه فرهنگستان و بنیاد سعدی مسائلی را مطرح می کنند یادآوری کنید که بروید ببینید بودجه کشورهای دیگر برای گسترش زبان خودشان در کشورهای خارجی چه میزان است و آن را با بودجه بنیاد سعدی که قرار است تصویب و تخصیص داده شود مقایسه کنند.

پیش از این برخی وبگاه‌ها و مطبوعات نسبت به بودجه پیشنهادی ۱۱ میلیاردی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۹۴ واکنش نشان داده بودند و آن را با توجه به فعالیت‌های این نهاد فرهنگی غیرمنطقی اعلام کرده بودند.

نظر شما