شناسهٔ خبر: 79965 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سند نقض حقوق بشر امریکا در دانشگاه تهران رونمایی می شود

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت: سند نقض حقوق بشر امریکا در سال ۲۰۱۴ ، دوشنبه ۲۲ دی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رونمایی می شود.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، احمد اسفندیاری در نشست خبری افزود: حقوق بشر همواره مورد اهتمام و جزء موارد مشترک همه جهانیان است که آماج حملات زورگویان و مستکبران عالم قرار گرفته است.

وی گفت: در واقع کسانی که ناقضان اصلی حقوق بشر در دنیا هستند از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل و آزادی خواه استفاده ابزاری و هرکجا احساس کنند منافع شان تامین نمی شود، کشور مقابل را متهم به نقض حقوق بشر می کنند.

مدعیان، ناقضان اصلی حقوق بشر

اسفندیاری افزود: در حالی که اگر اسناد و مدارک را بررسی کنیم خود مدعیان، ناقضان اصلی حقوق بشر هستند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان اینکه اسناد و مدارکی که ما علیه نقض حقوق بشر امریکا و انگلیس جمع آوری کردیم متقن، مستند و قابل ارائه در دادگاه است، گفت: از دولتمردان، به خصوص از قوه قضائیه و دولت درخواست جدی داریم که در ارائه این گزارش ها از ما حمایت کنند.

وی در ادامه به اهداف تاسیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر اشاره کرد و افزود: این مرکز یک نهاد مردمی و غیر دولتی و مستقل است که با هدف حمایت از مستضعفین عالم که حقوقشان نادیده گرفته شده تاسیس شده است.

هدف رساندن صدای مستضعان به گوش سازمانهای بین المللی

اسفندیاری گفت: رساندن و ابلاغ صدای مستضعفان به گوش سازمان های بین المللی، همکاری با سازمان های مستقل و نهادهای دولتی و رشد عدالت خواهی از دیگر اهداف مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر است.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت : البته این نشست، نخستین نشست این مرکز نیست و سال گذشته نیز نشستی با هدف رونمایی از سند نقض حقوق بشر امریکا داشتیم که در آن نخستین بار گزارش نقض حقوق بشر امریکا را منتشر کردیم که برای روشنگری گام موثری بود.

اسفندیاری افزود: همچنین برنامه هایی را برای سال ۲۰۱۴ میلادی داشتیم و گزارش های نقض حقوق بشر امریکا را به  همه سفارت خانه ها و نمایندگی ایران در کشورهای دیگر ارائه دادیم و پیگیری آن را خواستار شدیم.

وی با بیان اینکه ۲۶ بهمن نخستین بار موارد نقض حقوق بشر را در داخل انگلیس منتشر خواهیم کرد، ادامه داد : ۱۸ تا ۲۲ بهمن نیز،  نخستین بار نمایشگاهی از نقض حقوق بشر قدرت های بزرگ و مدعی آزادی از جمله اسناد علمی، عکس، تصاویر و کاریکاتور برپا خواهیم کرد.

امریکا و انگلیس بزرگترین ناقصان حقوق بشر

اسفندیاری در ادامه به موارد نقض حقوق بشر امریکا اشاره کرد و گفت : سالیانه ۳۰ هزار نفر در امریکا بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست می دهند و بر اثر خشونت پلیس، هزار و ۳۰ سیاه پوست به قتل رسیده اند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰ هزار نفر در زندان های امریکا در حبس طولانی مدت هستند که بیشترین تعداد این زندانیان نیز سیاه پوستان و سرخ پوستان تشکیل می دهند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت : در امریکا در سال ۲۵۰ هزار کودک به علت جرم های مختلف محاکمه و مجازات و بیش از ده هزار نفر از آنها در کنار مجرمان بزرگ سال نگهداری می شوند.

وی به نقض حقوق زنان در امریکا اشاره کرد و افزود: آزار و اذیت زنان در ارتش در سال ۲۰۱۴ پنجاه درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

اسفندیاری گفت : سال ۲۰۱۳ امریکا ۴۰ حمله هوایی به پاکستان داشته که ۲۰۰ نفر کشته داده است و در یمن هزار و صد نفر کشته شده اند که صد نفر آنان کودک بودند و در عراق نیز ۸ هزار و ۸۶۰ کشته شده اند که بیش از ۷ هزار نفر آنها غیر نظامی بوده اند.  

وی افزود : در انگلیس نیز ۲۳۵ زندانی در سال ۲۰۱۳ جان خود را از دست داده اند و ۵۰۰ هزار کودک انگلیسی در خانواده های زندگی می کنند که نمی توانند غذا تهیه کنند.  

اسفندیاری ادامه داد : نیمی از نوزادان متولد شده در انگلیس نیز در سال ۲۰۱۴ نتیجه روابط نامشروع بوده است.

اسفندیاری گفت : اکنون یکی از بزرگترین جنایت ها در بحرین صورت می گیرد و یک حرکت مسالمت آمیز سرکوب می شود.

وی افزود : منابع دسترسی ما بعضا جمع بندی اخبار منتشر شده و برخی نیز کارهای پژوهشی مستقل است و افرادی که خارج از کشور با ما همکاری می کنند از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان و سوریه و برخی افراد آزاداندیش در کشورهای اروپایی و امریکایی هستند.

نظر شما