شناسهٔ خبر: 79942 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

وزیر علوم: خود را موظف به اجرای مصوبات شورای تحول علوم انسانی می‌دانیم

فرهادی با اشاره به اینکه ساماندهی رشته‌ها و تسریع در بررسی رشته‌های باقی‌‌مانده را از این شورا خواستاریم گفت: در موضوع مقابله با سرقت ادبی و پایان‌نامه‌های سفارشی، نظارت را تشدید کرده‌ایم

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، محمد فرهادی در جلسه ۹۸ شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دو دهه گذشته رشته‌های علوم انسانی در کشور با یک رشد جهشی و غیرهدفمند گسترش یافته‌ است به گونه ای که هم اکنون حدود دو میلیون دانشجو در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: در جهان بینی اسلامی انسان ذیل خداوند متعال و وابسته به او تعریف می‌شود و به همین دلیل است که باید علوم انسانی اسلامی با توجه به این نوع نگاه و رویکرد بازنگری و تدوین شود.

وزیر علوم با بیان اینکه علوم انسانی غربی، ناتوان از حل مشکلات جامعه است، گفت: خروجی و ما حصل علوم انسانی باید در حل مشکلات کشور مفید باشد و علوم انسانی متعارف که ریشه در جهان بینی غرب دارد، صرفنظر از آنکه با مبانی ارزشی اسلام متعارض است در حل مشکلات جامعه نیز  ناتوان بوده است.

فرهادی تاکید کرد: در موضوع "تحول و ارتقاء در علوم انسانی" باید ابتدا بدانیم کجا هستیم و قصد داریم به چه جایگاهی برسیم و بر این اساس مدل های ارزیابی تدوین شود.

وی با بیان اینکه موضوع علوم انسانی نباید وابسته به ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار علم باشد بلکه در بسیاری از موارد باید صرفنظر از جریان حاکم بر بازار عرصه و تقاضای علمی کار شود، گفت: آمایش آموزش عالی و ساماندهی این بخش و توجه به توان کیفی هیات‌ علمی و اساتید دانشگاه‌ها باید حرف اول را در گسترش آموزش عالی بزند.

وزیر علوم بیان داشت: علوم انسانی وابسته، محمل اصلی تسلط استعمار نوین است و همه کشورهایی که توانسته‌اند خود را از تحت سیطره استعمارگران خارج کنند، ابتدا در بخش علوم انسانی خود را از سیطره خارج کرده‌اند.

فرهادی اضافه کرد: توجه به مطالعات میان رشته‌ای و تأثیر علوم انسانی بر سایر بخش‌ها مانند پزشکی، مهندسی و غیره در این زمینه لازم است.

وی تصریح کرد: در موضوع مقابله با سرقت ادبی و پایان‌نامه‌های سفارشی، در دانشگاه‌ها نظارت را تشدید کرده‌ایم و در بیرون دانشگاه نیز پیش‌نویس یک لایحه به منظور جرم انگاری این سرقت ادبی، به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

وزیر علوم گفت: خود را موظف به اجرای مصوبات شورای تحول و ارتقا علوم انسانی می‌دانیم و ساماندهی رشته‌ها و تسریع در بررسی سایر رشته‌های باقی مانده را از این شورا خواستاریم.

نظر شما