شناسهٔ خبر: 79930 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جنجال‌سازان بگویند چرا این طرح چون خار در چشمانشان فرو می‌رود؟

امربه معروف طرح حمایت از آمران به معروف فردا در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود

نماینده/ شورای نگهبان ۱۴ ایراد را به این طرح وارد دانست! همین یک جمله کافی بود تا جنجال‌سازان و مخالفان داخلی و همچنین معلوم‌الحالان خارجی طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» ذوق‌زده شوند. طرحی که در تصویبش عزم مجلسی‌ها جزم بود و در مقابل هوچی گران همیشگیِ جریان خاص، مغالطه‌ها و سنگ‌اندازی‌هایشان از ابتدا در برابر این طرح مشهود بود. این بار سخن و خبر عادی نجات الله ابراهيميان در لوای سخنگوی شورای نگهبان دست‌آویز مناسبی شد تا خوراک خبری جنجال‌سازان در مخالفت با طرح امربه‌معروف فراهم شود.

خبر آقای سخنگو عادی بود و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد این طرح نیز همانند بسیاری از طرح‌ها با ایرادات شورای نگهبان روبه‌رو و ۱۴ بند از این طرح نیازمند اصلاح اعلام شد. ايراداتي جزئی كه رفع آن به اصل طرح ضربه نمی‌زد. رد شدن طرح‌ها امری مرسوم در روند کار مجلس و شورای نگهبان محسوب می­شود تا جایی که ابوالفضل ابوترابی؛ دبیر کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس در گفتگو با نماینده، تصریح کرد: «۹۰ درصد طرح‌ها و لوایح تصویب‌شده از طرف شورای نگهبان به مجلس بازمی‌گردند و این مسئله‌ای بسیار مرسوم است» البته چنین سخنی منحصر به این عضو کمیسیون قضایی نبود و نمایندگان دیگری نیز از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی مشابه چنین سخنی را تأکید کردند.

بااین‌حال مخالفان این طرح که از قضا سال‌هاست هجمه به شورای نگهبان خوراک جنجال‌هایشان محسوب می‌شود، رأی شورای نگهبان را بی‌سابقه خواندند و بازگشت این طرح برایشان فرصتی دوباره برای حمله به این طرح شد تا آنجا که این بار بی‌پرده آن را آنارشیسم شرعی خواندند و در بزرگنمایی ایرادات به طرح امربه‌معروف تا آنجا پیش رفتند که حتی اقدام عادی شورای نگهبان را مقابله علیه «آنارشیسم شرعی» نام نهادند.

معارضانِ این طرح دینی که برای حمایت و اجرای فریضه‌ای شرعی تنها با ۲۳ مخالف در مجلس تصویب شده است؛ در لابه‌لای مغالطه‌هایشان حتی ابایی نداشتند که بگویند: «شورای نگهبان در بررسی «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» از هویت فقه شیعی دفاع کرد!»

از طرفی دیگر مخالفان این طرح که طرحی جنجالی می­خواندنش؛ علاوه بر مغالطه‌های بی‌پایه خود که به‌وضوح می‌دانستند راه به‌جایی ندارد، هجمه به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به این امید ادامه دادند که برگشت این طرح از طرف شورای نگهبان در هیاهوی بررسی بودجه و سرشلوغی‌های مجلس، منجر به فراموشی این طرح شود. در همین راستا به‌عناوین‌مختلف و با بیان‌هایی متفاوت در رسانه‌های این جریان چنین عنوان شد (بخوانید آرزو شد) که با توجه به فرصت باقی‌مانده از دوره نهم مجلس و حجم بالای طرح‌های منتظر در نوبت صحن علنی، چنین انتظاری را ایجاد می‌کند که طرح رد شده به‌صورت نیمه‌کاره رها شود!

البته توهم ذوق‌زدگی جنجال‌سازان این طرح را دیری نپایید و با پاسخ صریح نمایندگان مردم مواجه شد. در همین راستا حجت‌الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با نماینده تصریح کرد: اشکالات همانند خیلی از طرح‌ها و لوایحی که به شورای نگهبان می‌رود و اصلاح می‌شود، اصلاح خواهد شد. طبق روال فاصله‌ها و برگشت‌های پیش‌آمده به معنای بی‌توجهی به این موضوع نیست.

همچنین حسین نجابت نماینده تهران نیز تأکید کرد: طبق روال مجلس هر طرحی که از شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود خارج از نوبت در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.

شاید تیر خلاص به جنجال‌سازی‌ها علیه این طرح و ایراداتش را باید از زبان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شنید. حجت‌الاسلام سید علی طاهری نیز در گفتگو با نماینده تصریح کرد: «مصوبه طرح امربه‌معروف نیز همانند سایر مصوبات به شورای محترم نگهبان رفته و آن‌ها نیز ایرادات را اعلام نموده‌اند. ان‌شاءالله روز یکشنبه کمیسیون مشترکی میان کمیسیون فرهنگی و قضایی مجلس برای رفع ایرادات شورای محترم نگهبان خواهیم داشت».

کاش جنجال‌سازان این طرح بجای شبهه افکنی و مغالطه پاسخ می‌دادند که حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر چرا چون خار در چشمانشان فرو می‌رود؟

نظر شما