شناسهٔ خبر: 79537 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

عوارض بر صادرات کالاهای مازاد بر نیاز داخلی ممنوع شد

مجلس نمایندگان مجلس وضع هرگونه عوارض بر صادرات کالاها و خدمات غیریارانه‌ای و مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین مازاد بر نیاز داخلی را ممنوع کردند.

به گزارش نماینده به نقل از(ایسنا)، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده ۲۷ را به تصویب رساندند.

بر این اساس، به دولت اجازه داده می‌شود برای فرآوری مواد خام و تبدیل کالاهای با ارزش افزوده پایین داخلی و وارداتی به کالاهای با ارزش افزوده بالا از انواع مشوق‌های لازم استفاده کند.

همچنین مقرر گردید، وضع هرگونه عوارض بر صادرات کالاها و خدمات غیریارانه‌ای و مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین مازاد بر نیاز داخلی و یا فاقد توجیه فنی و اقتصادی برای فرآوری در داخل با لحاظ حفظ درصدی از سهم بازارهای جهانی به تشخیص وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ممنوع است. بر اساس این مصوبه، میزان عوارض بر سایر مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین نباید به کاهش یا توقف تولید مواد خام یا کالاهای با ارزش افزوده پایین بیانجامد.

همچنین عوارض دریافتی از صادرات مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین برای تشویق صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالای مرتبط با همان مواد خام و کالای با ارزش افزوده پایین در بودجه‌های سنواتی منظور می‌شود.

همچنین دولت مکلف است از تاریخ وضع و تصویب عوارض توسط شورای اقتصاد و ابلاغ عمومی آن پس از حداقل سه‌ماه نسبت به أخذ عوارض اقدام کند.

در این مصوبه مقرر شد: آیین‌نامه اجرائی این ماده با پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی ایران ظرف شش‌ماه پس از ابلاغ این قانون به‌تصویب هیأت وزیران برسد.

نظر شما