شناسهٔ خبر: 79335 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برنامه چهارمین روز جشنواره فیلم عمار

جشنواره عمار در چهارمین روز از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار آثاری نظیر «اهل سنت ایران» ساخته محسن اسلام‌زاده، «بدون مرز، عشق» ساخته وحید فراهانی و انیمیشن «مورچه و سلیمان(ع)» ساخته علی براتی برای مخاطبان اکران خواهد شد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، اکران‌های آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه در سینما فلسطین تهران آغاز شده است و سرویس سینمایی خبرگزاری فارس روزانه به معرفی آثار و جدول این اکران‌ها می‌پردازد.

در چهارمین روز از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار آثار ذیل به روی پرده می‌روند:

مستند بدون مرز، عشق (ساعت ۲۱:۳۰، سالن یک)

«بدون مرز، عشق» نمایانگر پیشروی سریع جبهه مقاومت و دفاع از شعائر و ارزش های دینی در منطقه است.

مستند زیبای «بدون مرز، عشق» به تهیه‌کنندگی سیدهاشم موسوی و کارگردانی وحید فراهانی درباره نبرد گروه‌های مردمی عراق با داعش ساخته شده و توانسته یکی از گروه‌های عراقی که با داعش در نبرد هست را به تصویر بکشد. امروز در عراق ده‌ها گروه علیه داعش مبارزه می‌کنند، مستند «بدون مرز، عشق» توانسته روایت یکی از این گروه‌ها یعنی «کتائب سیدالشهدا» را به مخاطب ارائه کند. این گروه که از سال ۲۰۰۳ با جریان اشغالگری آمریکا مبارزه می‌کرده و پس از سال ۲۰۱۱ نقش مؤثری در سوریه داشته و گردان‌هایی از آن برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) در آنجا حاضر شدند که موفقیت‌هایی هم داشتند و پس از رخداد مسئله داعش به عراق برگشتند.

این مستند از پشت صحنه اخبار رسانه های استکباری می گوید و به درستی با نشان دادن بزدل و ترسو بودن داعشی ها ادعا می کند واقعیت تکفیری ها چیز دیگری است. این مستند عموما با صحنه هایی هیجان انگیز و البته در برخی لحظات با نماهای تراژدیک همراه است. «بدون مرز، عشق» اتفاقاتی را به قاب تصویر می کشد که مخاطب ایرانی از نحوه وقوع آن ها به طور دقیق و مستند آگاه نیست. «وحید فراهانی» کارگردان این مستند علاوه بر فیلمبرداری خود همراه با کتائب سیدالشهدا، در طول مستند از برخی فیلم‌‌های آرشیوی درباره سوریه نیز استفاده کرده است. این مستند که شبکه اینترنتی نصر تی وی کجری آن است پیش از این از شبکه افق پخش شده است. همچنین فرهانی کارگردان این مستند اخیرا بخش دوم «بدون مرز، عشق» را نیز با حضور در شهر سامرا ساخته است.

توصیه می کنیم ساعت ۲۱:۳۰ در سالن اصلی سینما فلسطین برای تماشای «بدون مرز، عشق» حضور داشته باشید.

انیمیشن مورچه و سلیمان «علیه السلام» (ساعت ۱۹:۴۵، سالن یک)

داستان اصلی این انیمیشن این‌گونه است که حضرت سلیمان(علیه السلام) در کنار دریا، نگاهش به مورچه ای می افتد که دانه را باخود به طرف دریا حمل می کند و نزدیک آب رسید. در همان لحظه قورباغه ای سرش را از آب دریا بیرون می آورد و دهانش را باز می‌کند، مورچه به داخل دهان او وارد شد، و قورباغه به درون آب رفت...

سلیمان مدتی در این مورد به فکر فرو رفت و شگفت زده فکر می کرد، ناگاه دید آن قورباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود، آن مورچه از دهان قورباغه بیرون آمد، ولی دیگر دانه را همراه خود نداشت. سلیمان(ع) آن مورچه را طلبید و سرگذشت او را پرسید تا متوجه علت این داستان شود.

تهیه کننده و کارگردان این انیمیشن ۷ دقیقه ای علی براتی است. مجموعه انیمیشن مورچه و سلیمان که توسط مرکز هنرهای رقومی شهرستان اقلید استان فارس طراحی شده، روایت‌گر بخشی از داستان زندگی حضرت سلیمان را برای مخاطبان کودک و نوجوان به تصویر کشیده است.

مستند اهل سنت ایران (ساعت ۱۶، سالن یک)

«اهل سنت ایران» مستندی کوتاه، درباره نگاهی به واقعیت مذهبی اهل سنت در ایران. «اهل سنت ایران» مستندی به‌کارگردانی محسن اسلام‌زاده با روایت احمد مصطفی، خبرنگار اهل سنت مصری است. سلیم غفوری تهیه‌کننده این مستند و مجری طرح مرکز فرهنگی میثاق است. این مستند به‌سفارش مرکز مستند سازی حقیقت ساخته شده است. این مستند تاکنون از شبکه های افق و پرس تی وی و العالم پخش شده است.

«اهل سنت ایران» به بررسی زندگی و موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم اهل سنت که در کشورمان زندگی می‌کنند می‌پردازد. روایتگر داستان مستند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی به نام «احمد مصطفی» است. این جوان مصری به منظور پژوهش درباره‌ی موقعیت اجتماعی مردم اهل سنت در ایران، به کشورمان سفر می‌کند و در طی پژوهش‌های خود در استان‌های سنی نشین ایران به گفت‌‌وگو با علما، شخصیت‌های تاثیرگذار و مهم و مردم اهل سنت کشورمان می‌پردازد. محسن اسلام‌زاده برای ساخت این مستند بیش از ۱۱ هزار کیلومتر در ایران راه پیموده است.

این مستند ۶۰ دقیقه‌ای به سفارش مرکز مستندسازی حقیقت است و تحقیقات آن از بهمن ماه سال ۹۱ آغاز و تصویربرداری در مرداد و شهریور ۹۲ در استانهای گلستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی انجام شد.

 

نظر شما