شناسهٔ خبر: 79187 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

شورای نگهبان طرح حمایت از آمران به معروف را رد کرد

 ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی از مغایرت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با قانون اساسی در ۱۴ بند خبر داد.

به گزارش  نماینده به نقل از  واحد مرکزی خبر، نجات‌الله ابراهیمیان در نشستی خبری با ارائه گزارشی از جلسات اخیر این شورا گفت: این طرح شامل ۲۴ ماده است که درباره آن بحث های مفصلی در آخرین جلسه شورای نگهبان مطرح و در نهایت ۱۴ بند از آن عمدتاً با قانون اساسی مغایر شناخته شد.

وی افزود: همچنین تذکرات و ابهاماتی در این باره اعلام و در قالب نامه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

ابراهیمیان با اشاره به دیدگاه های شورای نگهبان درباره این طرح گفت: در ماده یک، اطلاق عبارت «عرف متشرعه» درباره مواردی که شرعاً حکمی به عنوان اولی و ثانوی ندارد، خلاف موازین شرع شناخته شد، همچنین اطلاق تبصره آن درمورد غیر احکام حکومتی خلاف موازین شرع است و واژه اختلاف در این مقام وجهی ندارد.

وی افزود: در ماده ۴ این طرح، عبارت «اقدام عملی» ابهام دارد که پس از رفع ابهام در این مورد اظهار نظر خواهد شد و در ماده ۵ نیز حکم مرجع قضایی باید به موجب قانون باشد وگرنه اشکال دارد.

مغایرت طرح برقراری مستمری بازنشستگان پیش از موعد با قانون اساسی   

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب سال ۱۳۸۶ براساس دو سال آخر بیمه‌ پردازی سنوات پرداختی آنان نیز مطرح شد که  با وجود دو بار رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان به علت بار مالی مغایر با قانون اساسی شناخته شد.

وی تصریح کرد: هرگاه مجلس مبتکر تصویب قانونی در قالب طرح باشد به موجب اصل ۷۵ قانون اساسی اگر بار مالی داشته باشد باید محل تأمین آن مشخص شود اما در این طرح با آنکه می‌توانست به نفع بسیاری از هموطنان باشد به نظر اکثر اعضای شورای نگهبان تلاش‌های مجلس نتوانست این مغایرت قانونی را برطرف کند و همچنان منتظریم.

ابراهیمیان گفت:‌ یکی از مهم‌ترین طرح‌ها طرح دو فوریتی نحوه اجرای بخشی از اصل ۱۶۰ قانون اساسی یعنی تبیین وظایف و اختیارات وزیر دادگستری بود که پس از بررسی در شورای نگهبان در شش بند ایرادات مربوط به قانون اساسی، ابهامات و تذکرات مربوط به آن را به مجلس منعکس کردیم و هنوز پاسخی به ما نرسیده است.

نظر شما