شناسهٔ خبر: 78867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

واکنش اتحادیه اروپا به رای دادگاه ناوالنی/ ۲۴۰ نفر از مخالفان پوتين بازداشت شدند

اتحادیه اروپا صدور حکم دادگاه عليه ناوالني در خارج از روسيه اعتراض اتحاديه اروپا و آمريکا را برانگيخت.

به گزارش نماینده، صدها تن در مسکو به دنبال صدور حکم دادگاه عليه آلکسي ناوالني، از مخالفان ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه تظاهرات کردند. پليس بيش از ۲۴۰ نفر از معترضين را بازداشت کرد. اتحاديه اروپا و آمريکا به روسيه اعتراض کردند.

روز سه شنبه قاضي دادگاهي در مسکو آلکسي ناوالني، منتقد رئيس جمهور را به اتهام دست داشتن در پرونده اختلاس به زندان تعليقي به مدت ۵۱ ماه محکوم کرد. برادر اين کنشگر حقوق مدني، اولگ ناوالني، نيز که در جلسه‌ محاکمه‌ او شرکت داشت، با همين اتهام به مدت مشابهي زندان محکوم شد. پليس وي را بلافاصله، پس از قرائت حکم دستگير کرد.

ناوالني تصميم دادگاه را سياسي دانست و به حکم بردارش اعتراض کرد و گقت: «از آنچه مي کنيد شرمتان نمي​آيد؟ همه اين کارها براي اين است که مرا سخت​تر مجازات کنيد.» ناوالني يکي از سرسخت​ترين مخالفين ولاديمير پوتين در روسيه است.

آمادگي ۱۸ هزار نفر براي اعتراض عليه پوتين
بلافاصله در اعتراض به صدور حکم دادگاه صدها تن در پاسخ به يک فراخوان در برابر کاخ کرملين تجمع کردند. خبرگزاري آلمان گزارش داد که پليس عده زيادي از تجمع​کنندگان را بازداشت کرد. تعداد بازداشت شدگان بنابه گزارش اين خبرگزاري ۲۴۰ نفر اعلام شده است.

مقامات روسيه گفتند که تظاهرات معترضين اجازه قانوني نداشته​ است. در حاشيه اين تظاهرات بين طرفداران پوتين و مخالفين نيز درگيري روي داد.

بنيامين بيدر، گزارشگر اشپيگل از مسکو مي​نويسد: «حدود ۱۸ هزار نفر در شبکه​ اينترنت حضور خود را در تجمع اعتراضي اعلام کرده بودند. اما تعداد معترضين در سرماي زير ۱۵ درجه مسکو از آنگونه که پيش​بيني مي​شد کمتر بود.» مخالفين شعار مي​دادند: «ما روسيه بدون پوتين مي​خواهيم، ناوالني بايد آزاد گردد.»

به گزارش دويچه وله، ناوالني هم روز سه‌شنبه پس از صدور حکم دادگاه در صفحه توييترش نوشت: "درست است که به حبس خانگي محکوم شدم ولي امروز مي​خواهم با شما باشم. پس من هم به تظاهراتمي​آيم.»

اما پليس ناوالني را دستگير کرد و دوباره به خانه​اش بازگرداند. مقامات روسيه دليل بازداشت وي را نقض حکم دادگاه عنوان کردند. آنها دليل آوردند که وي به حبس خانگي محکوم شده بود و با حضور در تظاهرات اقدامي غير قانوني انجام داده است. ناوالني در آخرين توييت خود خبر داد که پليس در مقابل خانه‌اش نگهباني مي​دهد تا مانع خروج وي شود.

اتحاديه اروپا: راي دادگاه ناوالني سياسي است
صدور حکم دادگاه عليه ناوالني در خارج از روسيه هم اعتراض اتحاديه اروپا، آمريکا و بسياري از نهادهاي بين​المللي حقوق بشري را برانگيخت.

اتحاديه اروپا با صدور بيانيه​اي خواستار خويشتن​داري دولت روسيه در برخورد با هرگونه تظاهراتي عليه راي دادگاه شد. در بيانيه سخنگوي فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، گفته مي​شود راي صادر شده عليه آلکسي ناوالني و برادر او اولگ ناوالني با انگيزه سياسي صادر شده است.

جفري راتکه، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت، آمريکا از تصميم دادگاه مسکو براي حبس آلکسي ناوالني، رهبر مخالفان دولت روسيه نگران است. آمريکا هدف از راي دادگاه ناوالني را "خاموش کردن صداي منتقدان" و "جلوگيري از فعاليت مخالفين سياسي" خواند و آن را محکوم کرد.

نظر شما