شناسهٔ خبر: 78738 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کشور سازنده موشک دوربرد و ماهواره نباید زیر یوغ واردات خودروی لوکس باشد

زهره طبیب‌زاده‌نوری در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» نماینده تهران در مجلس با انتقاد از وزیر صنعت و معدن بابت صدور مجوز ورود مطلق خودرو گفت: کشوری که توان تولید موشک دوربرد و ماهواره دارد چرا باید زیر یوغ واردات اتومبیل خارجی باشد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه خانه ملت)، سوال ملی خود را از محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد. طبیب‌زاده در این سوال از وزیر صنعت پرسید: چرا به این حجم از واردات بی‌رویه برنج و خودروهای سواری لوکس در سال جاری اجازه ورود داده شده است؟ وی در ابتدا توضیحاتی در مورد سوال خود مطرح کرد و اظهار داشت: در ۹ ماهه اول امسال ۴۴ هزار و ۶۴۷ خودروی سواری معادل ۹۲۴ میلیون دلار وارد کشور شده است که عمدتا شامل خودروهای لوکس بوده است، واردات خودروهای لوکس در یک سال اخیر ۳۰ درصد افزایش داشته است و ظاهرا ۵۰ درصد پورشه گرانقیمت دنیا در ایران است. وی با طرح این سوال که واردات نزدیک به ۲ میلیارد دلاری برنج هندی در سال جاری از نظر شما ضربات جبران ناپذیری به برنجکاران زحمت‌کش کشورمان نیست؟، گفت: با توجه به محدودیت‌های ارزی مجوز ورود ماشین‌های لوکس به کشور به نفع مصالح ملی است یا اختلاف فاحش طبقاتی را به رخ محرومین و مستضعفین می‌کشد؟ طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: کمبود نزولات آسمانی و واردات بی‌رویه برخی کالاهای اساسی مانند برنج باعث مشکلات فراوانی برای شالیکاران کشورمان شده است، استقلال و خودکفایی در دو محصول برنج و گندم در موضوعات بسیار حائز اهمیت برای هر کشوری است، حمایت‌های غلط از واردات برنج، کشاورزان را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است. طبیب‌زاده ادامه داد: واردات بی‌رویه برنج باعث کاهش سطح زیر کشت برنج در کشور شده است و به جای شالی در مزارع مازندران ویلا ساخته می‌شود، مصرف سالیانه برنج برای هر ایرانی ۳۶ کیلوگرم است که با احتساب جمعیتی ۷۸ میلیونی، کمی بیش از ۳ میلیون تن برنج در هر سال نیاز داریم و به نظر می‌رسد نهایت نیاز واردات کشور به برنج بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن است در حالی که در سال ۹۱ میزان واردات برنج یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده و در سال ۹۲ میزان واردات برنج یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن بوده است، نیاز سبد کالا به برنج ۱۳۰ هزار تن است که به هیچ وجه نمی‌تواند این میزان توجیه‌کننده واردات دو میلیون تنی برنج در سال ۹۲ باشد. این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: چرا انبارهای پر از برنج وارداتی، مصرف‌کننده داخلی را به زور به سمت خرید برنج داخلی سوق می‌دهد؟ چرا دولت‌ها برای حفظ منافع کشاورزان هندی و چینی تلاش می‌کنند اما توجهی به کشاورزان بی‌پناه داخلی ندارند؟ اساسا وزارت صنعت، معدن و تجارت چه نقشی در حوزه واردات محصولات اساسی دارد؟ همین امر باعث کاهش تولید برنج ایرانی در سال‌های اخیر شده است که به همین دلیل کشاورز بی‌پناه ایرانی برنج تولیدی خود را به نازل‌ترین قیمت به واسطه‌ها و دلال‌ها می‌فروشد، باید دید در این میان چه کسی سود می‌برد، دلالان در این میان سود می‌برند و کشاورزان همچنان فقیر و فقیر‌تر می‌شوند. طبیب‌زاده بر همین اساس تصریح کرد: دولت بایستی با ابزارهای سیاسی مناسب از طریق افزایش قیمت خرید تضمینی از کشاورزان داخلی حمایت کند، تعرفه‌گذاری یکی دیگر از ابزارهای کنترل واردات است که در سال ۹۱ میزان تعرفه به ۴۵ درصد کاهش یافت و در سال ۹۲ میزان تعرفه به ۴۰ درصد رسید که به نظر می‌رسد آقای وزیر صنعت از این ابزار برای کنترل واردات استفاده درستی نمی‌کند. طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه همه آمار و اطلاعات را از گمرک گرفته است، گفت: نیاز کشور به برنج سالانه ۷۰۰ هزار تن است، چرا در سال ۹۲، ۲ میلیون تن وارد شده است و چرا امسال ۸۰۰ هزار تن دیگر وارد کرده‌اید.

وی خطاب به وزیر صنعت ادامه داد: چرا صادقانه نمی‌گویید، ستاد تدابیر ویژه به شما اجازه ممنوع کردن واردات را می‌دهد و شما بر همین اساس اجازه ورود به کالاهای لوکس را نمی‌دهید، آیا خود خویش را به خروج از قانون متهم می‌کنید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها چیزی که در سال ۹۲ به نام جانبازان وارد شده است، بنا بر آمار گمرک تعداد ۴۲۸ اتومبیل بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی که متوسط آنان بین ۲۰ هزار تا ۴۲۵ هزار دلار قیمت داشته است، از بنز و پورشه گرفته تا مازراتی.

وی با طرح این سؤال از نعمت‌زاده پرسید: چرا ثبت سفارش می‌کنید و سپس با آیین‌نامه جلوی ورود ماشین‌ها را می‌گیرید؟ بخشنامه امسال شما تاوان سوءمدیریت سال گذشته را نمی‌دهد.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه سود واردات به جیب واردکنندگان می‌رود تأکید کرد: ورود اتومبیل‌های لوکس موجب آسیب‌های فرهنگی شده است، وقتی همشهریان تهرانی ما لای درهای مترو گیر می‌کنند، چگونه شما به مرفهان شمال شهر اجازه می‌دهید که با ماشین‌های لوکس خود در خیابان‌ها تاخت و تاز کنند.

وی با انتقاد از وزیر صنعت و معدن بابت صدور مجوز ورود مطلق خودرو ادامه داد: کشوری که توان تولید موشک دوربرد و ماهواره دارد چرا باید زیر یوغ واردات اتومبیل خارجی باشد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اسفبارتر از موضوع واردات را معضل تولیدکنندگان قطعات صنعتی خواند و در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته ۱۳۰ میلیون تن قلوه‌سنگ از چین و با صرف مبالغ هنگفتی اسب و شتر وارد کشور کرده‌اند، آیا اقتصاد مقاومتی اجازه اینگونه اقدامات را می‌دهد؟

نظر شما