شناسهٔ خبر: 78327 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با «نماینده» مطرح شد؛

بعضی عناصر برای بهره برداری های سیاسی، اقدام ناشیانه انجام ندهند

بهرام بیرانوند/2 نماینده مردم بروجرد در مجلس نسبت به یادداشت روز گذشته سیدمحمد بهشتی در روزنامه ایران واکنش نشان داد و گفت: بعضی عناصر برای بهره برداری های سیاسی و جناحی اقدام ناشیانه انجام ندهند.

بهرام بیرانوند نماینده مجلس در گفتگو با نماینده، با اشاره به تدفبن شهدا در میدان امیر چخماق یزد، گفت: حفظ بنای تاریخی و دستاورد انسان هایی که در دوران های قبل زندگی می کردند وظیفه است اما بزرگترین میراث فرهنگی و معنوی ما، شهدا و ادامه راه آنها است چرا که شهدا کلیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و موجودیت ملت اسلامی ایران را با بذل جان تضمین کردند و این از هر میراثی بالاتر است.

وی با بیان اینکه بطور قطع و یقین کارکرد شهدا به تنهایی برابری می کند با همه زحماتی که در سایر حوزه ها کشیده شده است، اظهار داشت: وجود مبارک و شریف شهدا آنقدر بزرگ و قابل احترام است که از هر دست ساخته بشری اهمیت بیشتری دارد ضمن اینکه همه میراث فرهنگی و معماری اسلامی ما اشاره به ارزش هایی دارد که شهدا با بذل جان آنها را حفظ کردند بنابراین وجود شریف شهدا بطور قطع و یقین کامل کننده و نگینی بر سایر مواریث خواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در ادامه درخصوص واکنش ها نسبت به تدفین شهدا در امیر چخماق، تاکید کرد: امیدواریم  بعضی عناصر برای بهره برداری های سیاسی و جناحی درمقابل ملت و ارزشهای بزرگ ملت اقدام ناشیانه ای انجام ندهند.

بیرانوند گفت: ارزش، دست ساخته های بشر زمانی حفظ می شود که مردمی عزت مند در راستای ارزشهای راستین خود برای آن تعریفی داشته باشند و معماری اسلامی هم از این قسم است.

وی تاکید کرد: یقین داریم مزار شهدا بر زیبایی و قداست مواریث معماری استان یزد درخششی صدچندان خواهد بخشید.

به گزارش نماینده، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی روز گذشته در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد در واکنش به تدفین شهدا در میدان امیر چخماق یزد، نوشته بود:  مزار شهدا قلب‌های ملت‌های ایران است و این کار در عین اینکه ظاهراً تدفین شهدا در یک مکان شهری است ولی این طور به نظر می‌رسد که نبش قبر شهدا از قلب‌های ملت ایران است.

عاملان و مجریان این اقدام گفته‌اند مردم موافق دفن شهدا در یک میدان تاریخی هستند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که منظور از نظر مردم یعنی چه؟ مردم در رأی‌گیری نظر خود را می‌دهند آیا ما این مسأله را به رأی گذاشته‌ایم؟ مردم از نظر حقوقی یعنی کسانی که نمایندگانی انتخاب کرده‌اند. نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی قوانین از جمله مقررات حوزه میراث فرهنگی را تدوین و مصوب کرده‌اند و شورای نگهبان آنها را تأیید کرده است. آیا احترام گذاشتن به قوانین و اجرای آن جز این است که به خواسته مردم توجه شده است! آنچه که در میدان امیر چخماق اتفاق افتاده، تخلف از قانون بوده و وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی این ماجرا، این است که مثل همه تخلف‌ها طرح شکایت کند تا به پرونده آن رسیدگی شود!

تعدادی از نمایندگان مجلس (رئیس فراکسیون دفاع مقدس، اعضای کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم یزد)  در گفتگو با نماینده، نسبت به این یادداشت واکنش نشان دادند و با بیان اینکه بهشتی در مقامی قرار ندارد که در این باره اظهار نظر کند، تصرح کردند: اگر هم میراث فرهنگی شکایت کند آبرویش می رود، چرا که تدفین شهدا هیچ مغایرتی با قانون ندارد.

نظر شما