شناسهٔ خبر: 78155 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تمدن:

«کروبی» تصمیمی برای اینکه تسلیم قانون و منطق شود نداشت

فتنه 88 استاندار سابق تهران گفت: من قریب به یک ساعت یا بیشتر در منزلشان(کروبی) صحبت کردم، واقعیتش این است که احساس کردم تصمیمی برای اینکه تسلیم قانون و منطق شوند وجود ندارد.

به گزارش نماینده، مرتضی تمدن استاندار تهران در دولت دهم در گفتگو با تسنیم، به بازخوانی فتنه ۸۸ پرداخت و خاطر نشان کرد: سناریوهای زیادی برای ناآرام کردن فضای انتخابات وجود داشت. بالاخره به عنوان یک دستگاه سیاسی ما باید مسائلی که امنیت عمومی کشور و مردم را تهدید می‌کند رصد می‌کردیم. بسیاری از تحلیل‌ها و مستندات نشان می‌داد که دشمن می‌خواهد این انتخابات در یک  بستر ناآرام شکل بگیرید و این نق‌زدن‌ها، شبهه‌آفرینی‌ها مثل تشکیل کمیه صیانت از اراء یا بحث دعوت از ناظرین خارجی یا مواردی از همین حرف‌ها که انتخابات آزاد نیست و غیر دمکراتیک است، نشانه‌هایی بود که می‌دانستیم می‌خواهند به شکلی پروژه را پیش ببرند تا انتخابات در بستر ناآرام رخ دهد. آسیب زدن به کاندیداها بر مستند به اخبار و اطلاعات دقیق بود، زیرا ما نمی‌تواتسنیم مطلبی را همین طوری بیان کنیم.

استاندار وقت تهران در مورد خسارت‌های اقتصادی فتنه ۸۸ به شهر تهران نیز گفت: من یادم هست که تقریباً ۷۹ مغازه که محل کسب و کار مردم توسط فتنه‌گران به آتش کشیده شد و ۱۴۳ شعبه بانک را هم تخریب کردند. همچنین خسارت‌های جانی نیز به کشور وارد شد و من یادم هست که حدود ۳۰ نفر انسان بی‌گناه در همین آشوب‌ها کشته شدند.

وی افزود: همانطور که به یاد دارید بسیاری از زیرساخت‌های شهری مانند ایستگاه‌های اتوبوس و حتی اتوبوس‌ها به آتش کشیده شدند و یا تخریب شدند. در کنار همه این‌ها به بسیاری از افراد هجوم فیزیکی آورده شد و مجروح شدند و در مواردی نیز دچار نقص عضو شدند. همچنین در همین خیابان انقلاب کارگاهی که چندیدن شاگرد داشت و پیراهن دوزی انجام می‌دادند را آتش زدند و مغازه و تمام سرمایه صاحب کارگاه سوخت.

استاندار وقت تهران در مورد دیداری که با کروبی داشت نیز گفت: در همان زمان من دیداری با آقای کروبی داشتم، دیدار ما در منزل ایشان و بعد از انتخابات و در همان زمان کشمش‌ها و  اردوکشی‌های خیابانی بود که من این صحبت‌ها را به آقای کروبی هم گفتم. به آقای کروبی گفتم شما هر جا احساس می‌کنید در استان تهران تقلبی رخ داده بگویید تا ما مجددا شمارش آراء کنیم، بنده که نمی‌توانستم از طرف کشور صحبت کنم، من استاندار تهران بودم، برای همین گفتم هر جا احساس می‌کنید روند اخذ رأی دچار اخلال بوده و تقلبی صورت گرفته و اتفاقی غیر طبیعی در شعبه اخذ رأی انجام شده آمادگی داریم با کمک شورای نگهبان و هیئت نظارت همان صندوق‌ها و همان حوزه‌ها را در حضور نمایندگان شما بازشماری کنیم.

وی افزود: آقای کروبی گفت من نمی‌گویم یک موردی تقلب در کجاست و در کجا صورت گرفت، بلکه من می‌گویم که فرایند انتخابات به گونه‌ای  بود که منجر به تقلب شد. مصداق هم آورد و گفت تا قبل از انتخابات ۸۸ حقوق بازنشستگان را پرداخت کردید و این سبب شد که کاندیدای خاصی رأی بدهند که منظور ایشان آقای دکتر احمدی‌نژاد بود یا مثلا فرض کنید نزدیک به زمان انتخابات بیمه روستاییان را تشکیل دادید که نزدیک به ۲۰ میلیون روستایی کشور را بیمه کردی و این‌ها باعث شد که فرایند انتخابات به شکل دیگری مسیر خودش را طی کند.

تمدن اضافه کرد: یک مورد دیگر که آقای کروبی به شکل سئوال مطرح کرد و گفت این صندوق‌های دو طبقه که از روسیه آوردند، چیست؟ من گفتم جناب کروبی به نظرم شما مزاح می‌کنید، من حرف شما را به عنوان شوخی تلقی می‌کنم. صندوق اخذ رأی در کل کشور یکسان بوده و صندوق اخذ رأی قبل از پلمپ آن با حضور نمایندگان خود شما داخل صندوق بازرسی و کنترل می‌شود، بعد از نماینده شما هیئت نظارت و هیئت اجرایی تأیید می‌کنند که این صندوق هیچ عیبی ندارد و پاک و تخلیه است و بالاخره در حضور همه این‌ها صندوق پلمپ می‌شود. اگر صندوق دو طبقه بود، ابعاد و مشخصات خاصی داشت، ناظرین شما گزارش می‌دادند. صندوق‌های دو طبقه واقعا شوخی است.

استاندار وقت تهران در پاسخ به اظهارات کروبی مبنی بر خدمت‌رسانی دولت نهم برای طبقه محروم جامعه نیز می‌گوید: یک دولت که سر کار می‌آید ابتدا در یک سال اول باید نیروهایش  را سامان‌دهی کند، کابینه را مشخص کند، مقدمات کارش را فراهم کند، یک سال آخر هم که در دولت‌ها تابع انتخابات بعدی هستند  و تحت تاثیر انتخابات بعدی هستند، در نتبجه دولت به صورت خالص اگر بخواهد کار کند یکی دو سال فرصت کار دارد. بنابراین به گفته شما یک دولت باید دست روی دست می‌گذاشت و کاری انجام نمی‌داد و هر کاری را انجام بدهد دال بر این است که برای انتخابت بعدی کار می‌کند.

وی افزود: در  دولت آقای هاشمی و خاتمی هم همین بود، آنها هم می‌توانستند تا دقیقه ۹۰ برای مردم کار کنند، چرا شما روی این دولت دست گذاشتید؟ من قریب به یک ساعت یا بیشتر در منزلشان صحبت کردم، واقعیتش این است که احساس کردم تصمیمی برای اینکه تسلیم قانون و منطق  شوند وجود ندارد، خودم به این نتیجه رسیدم.

نظر شما