شناسهٔ خبر: 77888 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

خوش چهره:

بودجه ۹۴ ارتباط منطقی با برنامه های۵ساله ندارد/ دولت نباید به سمت آزمون و خطا برود

خوش چهره نماینده سابق مجلس: بودجه دولت اعتدال هم بیش از ۷۰درصد به نفت وابسته است. این یکی از موضوعات مهم مورد قضاوت در بودجه ۹۴است.

به گزارش نماینده، محمد خوش چهره استاد دانشگاه تهران در تحلیل بودجه سال ۹۴ که توسط دولت اخیراً به مجلس ارائه شد، تصریح کرد: بودجه ۹۴ در شرایطی بسته می شود که شرایط اقتصادی کشور نیاز به یک تدبیر ویژه دارد. مهمترین چالش هایی که فراروی اقتصاد ایران است وابستگی شدید اقتصاد به نفت است که برای برون رفت از این شرایط مخصوصاً در سال های اخیر و در سال ۸۹ که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی البته با اشکال و بیانات دیگری از همان ابتدای انقلاب توسط حضرت امام(ره) درقالب برنامه های بلند مدت و چشم اندازهای ۲۰ ساله مطرح بوده اما متاسفانه وابستگی به نفت علیرغم اینکه دولت های متفاوت با تابلوهای  سیاسی مختلفی تحت عنوان سازندگی، اصلاحات و مهروزی و عدالت که هر کدام ۸ سال بر سرکار بوده اند و تابلو اخیر هم که تحت عنوان اعتدال و تدبر و امید برپاشده است متاسفانه همه این تابلوها با وجود تفاوتهای سیاسی در اقتصاد در بسیاری از موارد شبیه بودند. یکی از این موارد وابستگی به درامد نفت است که هر دولتی نسبت به دولت قبل در این مسئله رکورد شکنی کرده است.  

خوش چهره متذکر شد: بودجه دولت اعتدال  هم بیش از ۷۰ درصد به نفت وابسته است. این یکی از موضوعات مهم مورد قضاوت در بودجه ۹۴ است. بودجه ۹۴ با توجه به وابستگی به نفت با چالش روبرو است. این چالش به این دلیل است که به تعبیری قیمت جهانی نفت نصف شده است و این برای افراد اهل فن که درک محتوایی از اقتصاد مقاومتی دارند در یک شرایط الزامی دولت ها را به سمت انضباط مالی و کاهش وابستگی به نفت پیش می برد.

"گرچه کاهش درآمد عارضه دارد اما تهدیدی است که با عقلانیت می تواند تبدیل به فرصت شود چون دنیای سلطه با استفاده از این وابستگی بیشترین ضربه را به ما در حوزه اقتصاد وارد کرد". 

خوش چهره با بیان اینکه  فرایند تنظیم بودجه ۹۴ شباهت هایی با دوره های قبل دارد، اظهارداشت: اگر چه بودجه یک برنامه عملیاتی سالانه است و باید برش مقطعی از برنامه های ۵ ساله و یا چشم انداز ۲۰ ساله باشد اما کماکان این بودجه هم از نظر وابستگی و برش محوری دچار اشکال است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از برنامه های ۵ ساله به طور مشخص در بودجه ۹۴ دیده نشده و بیشتر انجام ماموریت های دولت در قالب بودجه های  جاری و عمومی و بودجه شرکت ها مطرح شده است. در بودجه جاری هم بخش عمده ای از آن به حقوق و دستمزد بازمی گردد و سهم بودجه عمرانی سهم متوسط ۲۰ درصدی است که یک اشکال عمده بودجه نویسی است.

نماینده سابق مجلس با تاکید براینکه دولت باید از همه تجربیات برای اداره کشور استفاده کند و نباید به سمت آزمون و خطا برود، گفت: به هر حال قضاوت برای بودجه پس از بررسی مجلس خواهد بود و لایحه بودجه نقاط مثبتی هم دارد اما کماکان دغدغه این است که بوی نفت آن به شدت بالاست اما کاهش معنی دار قیمت نفت فرصت طلایی برای کشور است.

وی با اشاره به اینکه "گرچه با فشار اقتصادی همراه است اما می تواند آن را به سمت بودجه واقعی پیش ببرد"، اضافه کرد:  این آزمایشی برای مجلس و دولت است که با تغییر نگرش به سمت  اقتصاد مقاومتی، طمع دشمنان را کاهش دهند و اقتصاد را در حوزه هایی که وابستگی های تهدید زا وجود دار مصون کند و به سمت خود اتکایی هدایت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: قبول شرایط سخت میدان، آزمایشی است که برای تشخیص عقلانیت و تدبیر در عمل دولت می تواند استفاده شود و به اعتقاد اهل فن و صاحب نظران فرصت طلایی برای دولت است که وابستگی به نفت را کاهش داده و منابع را مدیریت کرده و از اسراف و مخارج غیر ضروری جلوگیری کند و تصمیم گیری متناسب با شرایط سخت را که معیار ارزیابی مدیریت تواناست از خود بروز دهد.

این اقتصاددان گفت: بودجه دولت اعتدال  هم بیش از ۷۰ درصد به نفت وابسته است. این یکی از موضوعات مهم مورد قضاوت در بودجه ۹۴ است.

منبع: آدینه تهران

نظر شما