شناسهٔ خبر: 77871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

قطعنامه ضد ایرانی کانادا ، مغرضانه و سیاسی است

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه حقوق بشری کانادا ضد جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را ناشی از اهداف مغرضانه، سیاسی و برنامه ریزی شده کانادا دانست.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد جمهوری اسلامی ایران که پیش از این در کمیته مربوطه رای آورده بود، در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تصویب رسید.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در سخنانی در نشست مجمع عمومی، این حرکت مغرضانه و سیاسی دولت کانادا ضد جمهوری اسلامی ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

غلامحسین دهقانی گفت: قطعنامه پیشنهادی کانادا، با رفتارش چند سال اخیرش در زمینه حقوق بشر به ویژه حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه، به وضوح نمایانگر وجود برنامه ریزی قبلی و کار ویژه سیاسی است و حقوق بشر تنها ابزاری برای پیشبرد این برنامه است.

وی افزود: این پیش نویس قطعنامه سیاسی، همراه با پیش داوری و نامتوازن است و از روی عمد، پویایی، طراوت و چند صدایی جامعه ایران را نادیده گرفته است.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل گفت: برخلاف متن این قطعنامه، جامعه ایران با وجود طیف گسترده ای از نگرش های سیاسی و تنوع رسانه ای، فرهنگها و خرده فرهنگ های فعالی دارد که نماینده جوامع مختلف و لایه های اجتماعی و گروههای چندگانه قومی مذهبی کشور ماست.  

وی افزود: قطعنامه پیشنهادی کانادا نه تنها تصویری واقعی از ایران ارائه نکرده بلکه تحولات مثبت حقوق بشری جامعه ایران را به ویژه بعد از شروع بکار دولت جدید نادیده گرفته است.

دهقانی گفت: تهیه کننده این متن همچنین آمادگی دائمی دولت جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل مورد غفلت قرار داده و این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران جدیت خود را برای همکاری با ساز و کار بررسی دوره ای و جهانی حقوق بشر ( UPR ) در زمینه های گزارش دهی و نیز اجرای توصیه هایی که از کشورهای عضو دریافت می کند، نشان داده است.  

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود: رویکرد مبتنی بر صدور دستور العمل و قطعنامه برای کشوری خاص مانند آنچه در متن حاضر شاهدیم، بی حاصل و بر خلاف کار موثر نظام حقوق بشری سازمان ملل است و چنین اقدامی تنها می تواند ابزاری برای کسانی تلقی شود که دستورالعملی سیاسی ضد کشورهای خاصی دارند و نه راه کاری برای ترویج حقوق بشر در جهان.  

دهقانی گفت: بی تردید چنین قطعنامه و دستورالعمل های ویژه برای کشورها، بی اعتمادی نسبت به سازمان ملل را افزایش می دهد، به اعتبار آن لطمه می زند، ذات تبعیض آمیز این رویکرد را بیشتر نمایان و در نهایت همکاری با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را دشوار می کند.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای همکاری جدی و موثر در زمینه حقوق بشر بر اساس احترام متقابل و رعایت اصل برابری اعلام کرده است.  

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به تحولات خاورمیانه گفت: در روزگاری که بسیاری از بخش های منطقه ما به دلیل سیاستهای غلط برخی کشورهای خاص، در آتش تندروی و افراط گرایی می سوزد و درحالیکه خطر ناشی از نیروهای افراطی، جهانی شده و نیازمند پاسخی جهانی است، انتقام جویی های سیاسی کوته بینانه مانند آنچه در پیش نویس این قطعنامه شاهدیم، در واقع اقدامی بی حاصل و بیهوده است.  

دهقانی در پایان مخالفت کشورهای جهان را با این اقدام سیاسی تبعیض آمیز خواستار شد تا بدینوسیله اعتبار سازمان ملل و سازوکارهای حقوق بشری آن حفظ شود.  

نظر شما