شناسهٔ خبر: 77736 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد شاعرانقلاب از باباکرم‌های روشنفکرانه

زائری43 هفدهمین شب شاعر پاسداشت اسماعیل امینی با حضور حجت الاسلام زائری، علیرضا قزوه، محمد گودینی، علی محمد مؤدب و جمعی از شعرا و اهالی ادبیات عصر امروز در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، هفدهمین شب شاعر پاسداشت اسماعیل امینی شاعر و منتقد ادبی عصر امروز با حضور حجت‌السلام زائری، علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدرضا سهرابی نژاد، ناصر سیف، علی محمد مؤدب، علی داوودی، عباسعلی براتی‌پور، محمدعلی گودینی، محمدرضا اصلانی، افشین اعلاء، محمود دست‌پیش، رضا اسماعیلی، مهدی غزلی، میلاد عرفان‌پور، محمد مهدی سیار، سودابه امینی، فاطمه نانی‌زاد و جمعی از شعرا و اهالی ادبیات در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

* علا: اخلال در دانشگاه‌ها در خلال سخنان افراد نشان از ضعف فرهنگی دارد

اولین سخنران این مراسم افشین علا بود که گفت: شرکت در محفلی که به نام و پاسداشت شاعری ارجمند و متعهد چون اسماعیل امینی برگزار شده برای هر اهل دغدغه‌ای که سرسپرده خاک و انقلاب است فریضه‌ای واجب است. همیشه برایم سوال بوده که چرا حوزه‌ای را که ما در آن فعالیت می‌کنیم ادبیات نام گذاشتند که البته جواب این سوال را می‌توان در تاریخ ادبیات فارسی دید زیرا آنها که در گذشته مشغول به این حرفه بوده‌اند در آداب و اخلاق بسیار قلم زده و آداب اجتماعی و فردی را در نوشتار آنها می‌توان یافت.

وی افزود: در فضاهای فرهنگی اگر کسی حرف بزند و عده‌ای در روند صحبت‌های وی اخلال ایجاد کنند این نشان از ضعف فرهنگ و ادب است بخصوص در دانشگاهی در مرکز کشور چندان مطلوب نیست که دانشجوی ما این رفتار را از خود نشان دهد و حرف یکی از اصحاب مطبوعات را قطع کند البته این نشان از عملکرد اشتباه ما است. در دوره‌ای که صدای مخالف را قطع کردیم باید شاهد باشیم که امروز جوانان ما همان برخورد را با ما داشته باشند حتی اگر حرف منطقی بزنیم. سالها پیش شاهد بودیم که در حرم امام راحل عده‌ای سخن یادگار امام را قطع کردند اما وی در برابر این برخورد سکوت کرد.

اعلا افزود: بارها به جوانان گفته‌ام که ثروت ما نفت نیست بلکه ادبیات فارسی و شعر ثروت اصلی ما است و هیچ کشوری به اندازه کشور ما شاعر ندارد. این شعرا به اقتضائات ادبی روزگار تسلط دارند و برای توصیف آن‌ها باید به گنجینه‌های کهن ادب فارسی پناه برد. امینی با دانش و خضوع فراوان و با ظرافت‌های شعری توامان نگاهی به طنز دارد و این از گستردگی دید امینی به مسائل نشأت گرفته است، امام راحل با تمام صلابتی که داشتند و شرق و غرب مبهور صلابت وی بود به مسائل نگاهی از منظر طنز داشتند زیرا بزرگان به موضوعات از منظر طنز می‌نگرند و چقدر خوشحال شدم که امینی سراغ جایگاه طنز در بیان امام رفتند و چنین شاعری را باید قدر دانست که در میان هیاهوی دنیا به سراغ طنز در بیان امام رفته است.

* قرایی: امینی در جبهه انقلاب برای ارزش‌ها قلم می‌زند

در ادامه این مراسم حسین قرایی گفت: امینی بیشترین جدیت را در حوزه نقد داشته و بیشتر به عنوان منتقد شناخته می‌شود اما در سرودن شعر نیز کارهایی داشته که به زودی روانه بازار نشر خواهد شد. چند مرتبه که به حضور مرحوم قیصر امین‌پور رسیدم و چند بیتی از سروده‌هایم را برایش خواندم گفت شما سراغ نقد برو و حضور امینی در نقد نیز از زمره فعالیتهای ارزشمند ادبی است.

دبیر مراسم شب شاعر گفت: امینی را از زمانی که می‌شناسم وی را در پازل سیاست‌بازان ندیدم، وی در جبهه انقلاب برای ارزش‌ها قلم می‌زند، هروقت امینی را می‌بینم یاد احمد زارعی می‌افتم، حضور امثال اسماعیل امینی موجب ضریب گرفتن وحدت ادبیات انقلاب است و ما دلمان به این مسئله روشن است.

* اسرافیلی: دوستی امینی با حسینی و قیصر باعث شد خلق دلچسب داشته باشد

حسین اسرافیلی دیگر سخنران پاسداشت اسماعیل امینی بود که گفت: از هم صحبتی با اسماعیل امینی همیشه درس گرفته‌ام و از ابعاد مختلف می‌توان به امینی پرداخت. حضور وی در شورای شعر و موسیقی صدا و سیما نشان دهنده توانایی وی در این زمینه است، آثار امینی در این حوزه‌ها برای فعالان ادبیات راهگشا بوده است.

وی افزود: همیشه شاهد بودم که امینی اشعار رسیده به دبیرخانه را چگونه با دقت می‌خواند و اصلاح می‌کند تا یک اثر خوب حذف نشود. وی سخاوتمندانه از دانش خود در اختیار مخاطب می‌گذارد که در شعر طنز بسیار به چشم می‌آید. در آثار وی اگر دقت شود متوجه عمق حرفها می‌شویم، امینی در نقد نیز به عمق توجه دارد و آرمانها را به نقد کشیده و آنها را به مخاطب نشان می‌دهد. دوستی امینی با سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور موجب شده تا وی یک خلق دلچسب داشته باشد.

محمود دست‌پیش در ادامه گفت: استاد اسماعیل امینی به گردن من بسیار حق دارد و این از آن جهت است که در مورد لغت نامه ترکی و فارسی من نظر کارشناسی ابراز داشته است. اسماعیل امینی استاد، شاعر، طنز پرداز و یک منتقد ادبی است که تواضع و انسانیت وی بالاتر از اینهاست، وی جای کوچکترین فرزند من است ولی بسیار صاحب احترام است. امینی از نظر قدرت و آشنایی به زبان آذری در سطح بالایی قرار دارد.

همچنین دست‌پیش شعری به آذری که برای صمیمی سروده بود را برای حضار قرائت کرد.

* در دوره پیرمردها با امینی دانشگاه رفتیم/ وی از همان اول دکتر بود

ناصر فیض دیگر سخنران هفدهمین شب شاعر بود و گفت: آشنایی من با اسماعیل امینی به دوره‌ای باز می‌گردد که پیرمردها عزم دانشگاه کردند. ما با هم وارد دانشگاه شدیم ولی من تا مقطعی ادامه دادم ولی امینی باید بیشتر ادامه می‌داد زیرا امینی از همان ابتدا دکتر بود و حضورش در کلاس‌ها وزن داشت، البته برخی اساتید در کلاس‌ها از حضور وی ناراحت بودند زیرا باید حواسشان را بیشتر جمع می‌کردند تا مبادا امینی ایرادی از آنها بگیرد.

شاعر مجموعه فیض‌بوک گفت: امینی کارهایش دارای وزن و ساختارهای اصولی است و مانند بسیاری از افراد کتاب‌سازی نیست، دانشگاه چیز تازه‌ای به امینی نداد و از همان ابتدا بسیار توانمند بود. در دفتر طنز حوزه هنری همیشه روی اسماعیل امینی حساب می‌کردیم زیرا از دیرباز روی وی شناخت داشتیم و از سرمایه‌های طنز فارسی بود، اگر در طنز بخواهیم اسماعیل امینی شویم باید بسیار تلاش کنیم و وی نمونه بارز یک هنرمند، شاعر و طنز پرداز متعهد به معنای واقعی است که برای کسب توجه دیگران قلم نمی‌زند، کتاب «خندمین ترافسانه» برای اثبات توانمندی اسماعیل امینی در حوزه طنز کافیست، اسماعیل امینی کسی بود که ثابت کرد با زبان طنز می‌توان هرکاری کرد.

* سهرابی‌نژاد: حق‌طلب است و هر روز رنگ عوض نمی‌کند

محمدرضا سهرابی‌نژاد در ادامه گفت: در مورد انسانها حرف زدن و قضاوت کردن کمی دشوار است و ما قدیمی‌ها به اصولی پایبند هستیم که به راحتی در مورد آدم‌ها حرف نمی‌زنیم. پیش از انقلاب مطالبی می‌خواندم که می‌گفت اسامی دارای بار هستند و مصداق این حرف اسماعیل امینی است که نامش دارای بار است. امینی در حوزه‌های شعری مختلف دارای سابقه‌ای طولانی است و به اندازه خودم از ایشان درس گرفتم و خود را شاگرد وی می‌دانم.

وی افزود: یکی از صفات بارز وی امین بودن امینی است که در تمام رفتارهای وی دیده می‌شود، امینی بخیل نیست و چیزهایی که آموخته را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و منشی آزاد دارد، وی حق‌طلب است و هر روز رنگ عوض نمی‌کند و مانند بسیاری برای لقمه‌ای نان خود را نمی‌فروشد. به خانواده‌ام سپرده‌ام که بعد از مرگ من اسماعیل امینی وصی آثار ادبی من باشد.

* مودب: امینی توفیق معلمی را دارد و برادرانه با دانش‌آموزان رفتار می‌کند

علی‌محمد مؤدب مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: معلمی توفیق بسیار والایی است که مستلزم حوصله است و این خصوصیات در امینی وجود دارد و مهربانانه و برادرانه با دانش‌آموزان برخورد می‌کند، مقابله با مشهورات ادبی یکی از ویژگی‌های فعالیت امینی در عرصه ادبیات است، امینی برای من به عنوان شاعر یکی از معدود آدمهای روزگار است که به مقابله با مشهورات مشغول است، تعهد راستین به انقلاب و اسلام با حوصله‌ای مثال زدنی دیگر ویژگی وی است و این دو ویژگی کم متاعی نیست و امیدوارم قدر کسانی چون جواد محقق و اسماعیل امینی که با مشهورات ادبی مقابله می‌کنند را بدانیم زیرا این مشهورات به استعدادهای جوان لطمه می‌زند.

* عبدالحسینی: از منظر عکاسی چهره اسماعیل امینی فتوژنیک است

محمود عبدالحسینی در ادامه گفت: منش فردی و اجتماعی امینی نشأت گرفته از پیامبر اسلام است و از نشانه‌های خطیر هنر و هنرمند بودن در ایشان است البته اگر بخواهم از منظر عکاسی نظر بدهم چهره اسماعیل امینی فتوژنیک است و این مسئله بر همگان واضح و مبرهن است که امینی فرهیخته‌ای خوش چهره است.

* زائری: امروز به خاطر دوستی‌ها و دوست داشتن‌ جمع شده‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین زائری در ادامه مراسم شب شاعر گفت: امروز به خاطر دوستی‌ها و دوست داشتن‌هایمان در این مکان جمع شده‌ایم، به احترام متانت، ادب، اعتدال و شخصیت جامع امینی دور هم جمع شده‌ایم ، در روزگاری که زخم‌هایی از آزردگی داریم چه التیامی از مهربانی ها و در بیان امام معصوم داریم که بهترین دستاویز ایمان دوست داشتن برای خدا است.

* شکیبا: ویوالدی تا باباکرم در جمع‌های روشنفکری/ در جمع شعرا بدگویی رواج دارد

شهرام شکیبا نیز در ادامه گفت: دانشگاه معمولاً مخل ذوق شعری بود و فقط انگیزه‌ای برای خواندن ایجاد می‌کند، ذهن آکادمیک انسان را در چارچوب قرار می‌دهد، کسانی که اهل فکر هستند و می‌خواهند عصیان کنند به زبان طنز روی می‌آورند، زبان طنز چارچوب‌ها را می‌شکند و این با نگاه آکادمیک در تعارض است و امینی به خوبی نگاه طنز و آکادمیک را با هم جمع کرده است. نگاه آکادمیک از ویژگی‌های امینی است طنز امینی معقول است و هیجان زده نوشته نمی‌شود که این از تاثیرات دانشگاه است.

وی افزود: امینی از اولین نفراتی است که پایان نامه دوران تحصیل خود را با موضوع طنز انتخاب کرده و «خندمین تر افسانه» وی همچنان برای ما اولین است. من هیچ جمع روشنفکری ندیدم که با ویوالدی شروع نشود و در پایان شب به باباکرم ختم شود و در جمع‌های شاعران نیز همینطور است که معمولاً بدگویی و غیبت رواج دارد اما امینی اهل این صفت نیست و از بدگویی نیز جلوگیری می‌کند.

در ادامه مراسم یکی از شاگردان اسماعیل امینی به نمایندگی از جمع شاگردان وی از تلاش‌های اسماعیل امینی قدردانی کرد.

* اگر نفسانیت را کنار بگذاریم می‌توانیم با هم مهربان باشیم

اسماعیل امینی نیز که این شب شاعر به خاطر وی برپا شده بود در پایان گفت: من در طول این سالها آموختم که در هر کسوتی بودم اگر مهربان و انسان باشم و به حق دیگران در زندگی احترام بگذارم برایم کافی است، یک اخلاق ناشایست که در عالم سیاست وجود دارد که به فرد مخالف خود انگ می‌زند تا با وی مخالفت کند اما خوشبختانه این بداخلاقی به عالم علم و هنر راه نیافته است و مخالفان می‌توانند با هم دوستانه زندگی کنند. امام راحل فرموده است تمام انبیاء و اولیا الهی را اگر در یکجا جمع کنیم با هم مسالمت آمیز زندگی خواهند کرد زیرا اثری از نفسانیت در آنها نیست از همین رو هرجا دعوا و جدل بود نفسانیت است و اگر نفسانیت را کنار بگذاریم می‌توانیم با هم مهربان باشیم.

در پایان مراسم شب شاعر از همسر اسماعیل امینی از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تقدیر بعمل آمد. همچنین سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، دفتر هنر و ادبیات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، خانه ادبیات افغانستان، موسسه شهرستان ادب و حوزه هنری از اسماعیل امینی تقدیر بعمل آوردند.

نظر شما