شناسهٔ خبر: 77419 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هوشنگ توکلی:

«تحریم تنباکو» نیازمند رایزنی‌ است/ از ناصرالدین‌شاه تا میرزای شیرازی

هوشنگ توکلی43 هوشنگ توکلی از اتمام نگارش متن «تحریم تنباکو» خبر داد و اعلام کرد این سریال چهره‌های تاریخی چون آیت‌الله میرزای شیرازی و آیت‌الله شیخ‌فضل‌اله نوری را به تصویر می کشد

به گزارش نماینده هوشنگ توکلی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون در گفتگو با  مهر، در این زمینه توضیح داد: پس از دو سال کار تحقیقاتی سنگین، سرانجام نگارش متن سریال «تحریم تنباکو» را به تازگی تمام کرده‌ام و اکنون مقدمات قبل از پیش تولید را فراهم می‌کنیم.

وی افزود: برای تأمین بودجه این سریال نیازمند رایزنی هستیم. «تحریم تنباکو» به ماجرایی در دوران قاجار برمی‌گردد؛ زمانی که ناصرالدین‌شاه انحصار تنباکوی ایران را به انگلیسی‌ها می‌دهد و این اتفاق اعتراض تجار ایرانی و مردم را به دنبال دارد. در نهایت با فتوای میرزای شیرزای، مردم قلیان‌هایشان را می‌شکنند و مبارزه سراسری شکل می‌گیرد. در نتیجه شاه مجبور می‌شود این قرارداد را لغو کند و خسارت بدهد.

تحریم کالاهای خارجی در ایران

توکلی تصریح کرد: این نخستین حرکت انسجام یافته روحانیت با مردم و فتوایی است که درباره تحریم کالاهای خارجی داده می‌شود و ما در این سریال نقاط عطفی از تاریخ کشور را به نمایش می‌گذاریم و شخصیت‌هایی چون آیت‌الله میرزای شیرازی، آیت‌الله شیخ فضل الله نوری، رجال سیاسی و روحانیون، ناصرالدین شاه، ولیعهدش، درباریان و مردم در آن حضور دارند.

این بازیگر و کارگردان تلویزیون، تئاتر و سینما یادآور شد: این سریال در حوزه الف ویژه قرار می‌گیرد و ما در زمینه تأمین بودجه آن در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چه نهادهایی می‌توانند به ما کمک کنند.

ایفای نقش توکلی در سریال خودش

وی در پاسخ به اینکه آیا خودش هم در این سریال بازی می‌کند یا خیر، اعلام کرد یکی از نقش‌ها را نیز خودش ایفا خواهد کرد.

این پیشکسوت عرصه تئاتر با بیان اینکه تعدادی از بازیگران، کارگردان‌ها و نویسندگان فعلی، تربیت شده کلاس‌های او در تئاترشهر بوده‌اند، در پایان گفت: مجوز تاسیس آموزشگاهی را گرفته‌ام و در حال راه‌اندازی آن هستم تا بعد از ۳۰ سال این کار را با تجربیات بیشتر تکرار کنم و بازیگران خوب و کارکشته‌ای را به جامعه بازیگری و هنری تحویل بدهم.

نظر شما