شناسهٔ خبر: 77072 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نام خیابان آفریقا تغییر کرد

طی مراسمی که با حضور مرتضی طلایی، غلامرضا انصاری و سفیر آفریقای جنوبی برگزار شد، خیابان آفریقا به نام نلسون ماندلا تغییر یافت.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، در این مراسم بر لزوم گسترش ارتباطات دو کشور ایران و آفریقای جنوبی و همچنین بر شباهت  عقاید و افکار آزادی خواهی حضرت امام (ره) و نلسون ماندلا تاکید شد.

آزادی بر ماندلا و ماندلا بر آزادی حق بزرگی دارند

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ملت های ایران و آفریقای جنوبی به سبب مبارزه با نظام خودکامه و پیروزیهای شکوهمندشان قرابت نزدیکی با هم دارند گفت: من خوشحالم که پیروزی شکوهمند اسلامی ایران بر نظام شاهنشاهی  آغاز گر راهی شد تا ملت افریقای جنوبی نیز بتواند آپارتاید را به زانو در آورد.

وی ادامه داد: در این جا باید به نقش رهبران بزرگی همچون امام خمینی(ره) و نلسون ماندلا به عنوان دو رهبر بزرگ و بی نظیر قرن معاصر و چه بسا قرون گذشته اشاره کنم و باید گفت این دو شخصیت برجسته توانستند در حوزه علوم انسانی و کار کرد های علوم اجتماعی در کشور های خود نگاه انسان مدارانه و اخلاق مدارانه را حاکم کنند و این بزرگترین دستاورد این دو رهبر بزرگ دنیا بوده است.

طلایی افزود: نلسون ماندلا متعلق به یک ملت نیست بلکه متعلق به همه ی بشریت، تاریخ و سرزمین ها ست و ما در شورای اسلامی شهر تهران افتخار می کنیم در بیستمین سالگرد انقلاب افریقای جنوبی و اولین سالگرد وفات ماندلا یکی از بهترین خیابان های تهران را به نام این رهبر فقید نام گذاری کرده ایم.

نایب رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: آزادی به گردن ماندلا و ماندلا به گردن آزادی حق دارند و باید گفت ماندلا آزادی را معنا کرد.

طلایی گفت: من امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت، آزادی، آبادانی و سربلندی دو ملت ایران و افریقای جنوبی باشیم و باید تاکید کنم که  گسترش روابط  دو کشور باید بیش از گذشته باشد.  

ماندلا جز نام های درخشان تارک بشریت است

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت این نام گذاری گفت: شعار انقلاب اسلامی ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، شعار و آرمانی که ما باید تلاش کنیم تا در طول تاریخ از یاد نرود و محقق شود. هم اکنون که شهر تهران به عنوان یک شهر فرهنگی و انقلابی مطرح است باید چنین شعائر و آرمان هایی در آن طنین انداز باشد و بهتر از نام ماندلا چه نامی را می توان یافت که معنای آزادی را در ذهن شهروندان متبادر کند.

وی ادامه داد: نام ماندلا نامی درخشان در تارک بشریت است و من فکر می کنم با توجه به رویحه آزادی خواهی شهروندان تهرانی نام گذاری خیابانی به این نام می تواند بهترین اتفاق باشد.

انصاری خاطر نشان کرد: تغییر نام خیابان افریقا به نلسون ماندلا  که خود این نام نیز با ماندلا قرابت داشت سبب افتخار مردم محله خواهد شد و به نوعی نام ماندلا و آزادی و آزادی خواهی را زنده و جاوید خواهد کرد.

خیابان ماندلا هدیه مدیریت شهری تهران به ملت افریقای جنوبی

سفیر امریکای جنوبی نیز در این مراسم گفت: انقلاب افریقای جنوبی در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت و امروز ما بیستمین سالگرد آن را گرامی می داریم اما نباید از نظر دور داشت که این انقلاب در نتیجه ارتباط با انقلاب اسلامی ایران و شخصیت امام (ره) به وقوع پیوست.

وایت هد افزود: به واسطه نوع ارتباط دو کشور ایران و افریقای جنوبی  و دو شخصیت امام خمینی(ره)   و نلسون ماندلا ارتباط دو ملت تعمیق پیدا کرد و امروز ما مسئول هستیم که ژرفا و عمق این ارتباط را بیشتر کنیم.

سفیر افریقای جنوبی خطاب با حاضرین گفت: من به عنوان نماینده افریقای جنوبی از این اقدام شگفت زده شدم و باید مراتب قدر دانی خود از مدیریت شهری تهران را به جا آورم. عزیزان ماندلا متعلق به یک کشور نیست بلکه متعلق به جامعه جهانی است.

وایت هد در پایان خاطر نشان کرد: این نام گذاری، هدیه ی ارزشمند مدیریت شهری تهران به ملت افریقای جنوبی است و من از صمیم قلب و از طرف ملت افریقای جنوبی از این اقدام مدیریت شهری تهران تشکر می کنم.

نظر شما