شناسهٔ خبر: 76515 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جنتی در نشست خبری؛

بررسی اتحادیه رادیو وتلویزیون‌های مسلمان توسط سازمان همکاری‌های اسلامی

علی جنتی431 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه طرح تاسیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای مسلمان در سازمان‌ همکاری‌های اسلامی خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، نشست خبری مشترک ایاد امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی چهارشنبه شب در محل برگزاری این اجلاس برگزار شد.

در این نشست ایاد عنیم مدنی در سخنانی با تشکر از علی جنتی به منظور برگزاری بسیار موفقیت‌آمیز این اجلاس، گفت: در کنفرانس امروز کارشناسان ارشد ما به قطعنامه و اجماع در مورد اهمیت رسانه و مدیا برای مقابله با چالش‌های پیش‌روی کشورهای عضو سازمان به ویژه مقابله با افراط‌گرایی و جریان‌های ایجادکننده اسلام‌هراسی و گروه‌هایی که پیام تنفر به دنیا نسبت به اسلام صادر می‌کنند، رسیدند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: این کنفرانس بتواند در این برهه زمانی حساس به یک نقطه عطف در ارتباطات رسانه‌ای میان کشورهای مسلمان مبدل شود.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره راه‌های مد نظر خود برای مقابله با جریان‌های اسلام‌هراسی و نقش این کنفرانس در پیشبرد آن، گفت: ما نمی‌خواهیم مسائل را ساده نگاه کنیم و اعتقادی نداریم که اسلام هراسی تنها از سوی غربی‌ها در حال مطرح شدن است. البته در دهه‌های مختلف تقابلی میان فرهنگ و تمدن غرب با فرهنگ اسلامی وجود داشته است که از دهه‌های قرن بیستم به بعد بدتر شده است. اتفاقا یکی از دلایل در این زمینه حرکت هماهنگ رسانه‌های غربی در این مساله است. اما ما جریاناتی مانند داعش و بوکوهرام را هم داریم که شعارهای اسلامی می‌دهند اما کارکرد اسلام هراسانه دارند که همه می‌دانیم فعالیت آنها ربطی به اسلام ندارد. پیام ما این است که به دنبال تنش نیستیم و نباید از اسلام چنین چهره‌ای را ساخته و ترسیم کنیم. من امیدوارم رسانه‌های ما بتوانند به گونه‌ای آنالکتیک عمل کرده و آلترناتیوهایی را برای مقابله با این مساله ارائه دهند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در مورد موضع سازمان متبوع خود و فعالیت‌های رسانه‌ای منتسب به آن درباره موضوع فلسطین، گفت: آرمان فلسطین در سازمان همکاری‌های اسلامی هرگز فراموش نمی‌شود و اساسا دلیل اصلی تاسیس سازمان ما نیز مساله فلسطین بوده، چندی قبل ما در شهر رباط جلسه‌ای با حضور وزرا داشتیم و در نتیجه آن سه گروه فعال شدند تا به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و اهمیت مساله فلسطین را بازگو کنند. ما همچنین از برادرانمان در فلسطین خواسته‌ایم تا با حضور در لاهه، پرونده‌های مربوط به ظلمی که به آنان از سوی اسرائیل وارد می‌شود را به جریان بیندازند و پیام مظلومیت خود را منتقل کنند.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در ادامه تصریح کرد: برای درک بهتر و پایان دادن به جریان‌های افراط‌گرا در منطقه، باید سعی کنیم منطق آنها را بفهمیم و از چارچوب‌های آنها سر در بیاوریم. ما امروز در این زمینه با یک پارادایم تازه روبرو هستیم و من امیدوارم تمام کشورهای مسئول در این زمینه به این نتیجه برسند که باید در مورد بیان این جنایات، کاری صورت بپذیرد.

همچنین در این نشست خبری علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی به منظور مقابله و چالش‌های پیش‌روی کشورهای جهان اسلام و نیز مساله فلسطین شکل گرفته است، گفت: امروز گسترش تروریسم، خشونت، افراط و رشد جماعات تکفیری که تصویری مخدوش و نادرست از اسلام را با پشتیبانی کشورهای غربی ارائه می‌دهند، موجی از اسلام‌هراسی را در غرب ایجاد کرده و موجب تفرقه‌هایی شده که از آن رنج بسیاری می‌بریم. بر همین مبنا عنوان «همگرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در اسلام» را به عنوان محوریت این همایش انتخاب کردیم.

جنتی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد توجه این اجلاس به مساله فلسطین، گفت: ما تاکید داریم که با بهره‌گیری از رسانه‌ها در حمایت از مردم فلسطین و افشای جنایت اسرائیل و تلاش برای جلب حمایت‌های مادی و معنوی در این زمینه می‌توانیم بستری فراهم کنیم تا ملت فلسطین بتوانند به سرزمین‌های خود برگشته و دولت مستقل خود را ایجاد کنند و در این مساله ما تاکید داریم که رسانه‌ها باید یکپارچه و یک صدا آرمان بلند فلسطین را فریاد بزنند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد ایجاد شبکه ماهواره ای و رادیو و تلویزیونی مشترک میان کشورهای مسلمان، گفت: بحث ایجاد اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی پیش از این در سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شده و امروز نیز از سوی چند نفر از سخنرانان مجددا طرح شد. آنچه مهم است که این است که باید مجموعه امکانات مادی، فنی و حرفه‌ای مورد نیاز برای تحقق این اتحادیه آماده شود تا تاسیس آن امکان‌پذیر شود. تا به امروز هم به دلیل کمبود امکانات، این مساله محقق نشده است.

جنتی تصریح کرد: در مذاکراتی که با دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی داشتم، ایشان عنوان کرد که در دبیرخانه سازمان، طرحی برای این منظور در دست تهیه است تا مشخص شود چه میزان امکانات مادی، فنی و حرفه‌ای و اداری برای ایجاد این اتحادیه مورد نیاز است. پس از انجام این مطالعات و تعهد و التزام اعضا به پرداخت هزینه‌ها، می‌توان امید داشت که این طرح اجرایی شود.

نظر شما