شناسهٔ خبر: 76511 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روحانی در نشست مشترک با روسای جمهوری قزاقستان و ترکمنستان:

توسعه روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی ایران است

سه رئیس جمهور رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اولویت سیاست خارجی ایران توسعه روابط با همسایگان به ویژه ترکمنستان و قزاقستان است، گفت: سه کشور دارای پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی و اقتصادی هستند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی عصر امروز (چهارشنبه) در نشست سه جانبه با روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان، با تأکید بر اینکه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان به ویژه ترکمنستان و قزاقستان است، گفت: سه کشور دارای پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی و اقتصادی هستند و افتتاح این خط راه‌آهن، شرایط جدیدی را برای توسعه روابط سه‌جانبه و منطقه، مهیا کرده است.

وی ادامه داد: ما باید برای روابط نزدیک‌تر به منظور صلح و ثبات و امنیت بیشتر در منطقه تلاش کنیم و شرایط لازم را برای بهبود مناسبات بین سه کشور مهیا سازیم.

روحانی با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که در زمینه حمل کالا و روابط اقتصادی قدم‌های جدید‌تری برداشته‌ایم، اظهار امیدواری کرد که امروز به عنوان یک نقطه جدید برای تحرک بیشتر در روابط حفظ شود که می‌تواند منطقه آسیا و آسیای شرقی، آسیای مرکزی و خاورمیانه و اروپا را به یکدیگر متصل کند تا ظرفیت‌های سه کشور مورد استفاده قرار گیرند.

رییس شورای عالی اقتصاد تصریح کرد: مصمم هستیم تا منطقه اینچه‌برون را منطقه آزاد تجاری و اقتصادی اعلام کنیم و از روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان می‌خواهم بخش‌های دولتی و خصوصی را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بین سه کشور در منطقه حمایت کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت ایران جزیره آشوراده در نزدیکی بندر ترکمن را به عنوان نقطه گردشگری اعلام کرده، آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاران کشورهای منطقه در حوزه گردشگری را خاطر نشان ساخت و گفت: شرق خزر بسترهای لازم برای تحرک اقتصادی را دارد، بویژه آنکه دریای خزر هم در مسیر تجارت، گردشگری و سوآپ انرژی، فرصت‌های فراوانی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: تشکیل کمیسیون مشترک بین سه کشور می‌تواند به همکاری بیشتر اقتصادی شتاب بخشد و باید در کنار آن روابط فرهنگی و سیاسی هم به طور همزمان توسعه پیدا کند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه و سه‌جانبه در مناطق آزاد و پروژه‌های اقتصادی پیوندها را مستحکم‌تر می‌کند، گفت: این همکاری‌ها علاوه بر منافع اقتصادی ثبات، صلح و امنیت مشترک را برای منطقه به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: بخش خصوصی و شرکت‌های ایران توانایی بسیاری دارند و آماده مشارکت و حضور در هر یک از کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان و قزاقستان هستند.

رییس جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با بیان اینکه هدف از احداث این راه‌آهن بهره‌برداری و تقویت و استحکام روابط بین سه کشور و همچنین توسعه مناسبات منطقه‌ای است، گفت: سازمان همکاری کشورهای خزر می‌تواند به این مناسبات شتاب بخشد. اکنون شرایط اقتصاد جهان بحرانی است و ما برای مبارزه با این بحران باید همکاری‌ها میان همسایگان در منطقه را گسترش دهند.

وی ادامه داد: ایران کشوری بزرگ در منطقه است و تجارت با ایران که اقتصاد قدرتمندی دارد، می‌تواند موجب رشد اقتصادی ما شود.

رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل، پیوند میان ملت‌ها را عمیق‌تر می‌کند، افتتاح راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را دارای دستاوردهای بسیاری در حوزه جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: این پروژه بستر همکاری و بهره‌برداری مشترک از طرح‌ها را فراهم می‌آورد.

وی با اعلام آمادگی بخش خصوصی کشورش برای حضور در منطقه آزاد اینچه‌برون، از شرکت‌های ایران خواست تا در ساخت پروژه‌های جاده‌ای و ریلی در ترکمنستان فعالیت کنند.

 

نظر شما