شناسهٔ خبر: 76279 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت الله مکارم شیرازی:

نسبت به فعالیت غربی‌ها برای مقابله با داعش خوشبین نیستیم/ غربی‌ها اخبار کنگره تکفیری‌ها را سانسور کردند

آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان گفت: ما آنچه در توان داریم برای مقابله با داعش انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم شر آنها از دنیا قطع شود ولی نسبت به فعالیت‌های غربی‌ها خوشبین نیستیم.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی عصر دوشنبه در دیدار نیکلای ملادنف نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با ابراز خرسندی از فعالیتهای بشردوستانه و خداپسندانه‌ای که در عراق می‌شود اظهار کرد: واقعیت این است که ما باید این حقیقت را بپذیریم که همیشه به ویژه اکنون جوامع بشری با هم ارتباط دارند و اگر گوشه‌ای از جامعه بشری آسیب ببیند آسیبش به همه می‌رسد و اگر آسیبی برطرف شود سود و نفعش به همه می‌رسد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: مشکلات عراق تنها برای عراق و همسایگان این کشور نیست بلکه می‌تواند مشکلی برای تمام جوامع بشری باشد.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه مشکل تکفیری‌ها از مرزهای عراق عبور می‌کند و حتی کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند، اظهار کرد: هدفی که ما از کنگره تکفیری‌ها داشتیم بر همین تفکر استوار بود و نام کنگره ما خطر جریان‌های تکفیری و افراطی برای جهان اسلام و بشریت بود و اگر همه همین طور فکر بکنند مشکلات زودتر حل می‌شود.

وی پرهیز مذاهب از اهانت به دیگران را یکی از اهداف مهم این کنگره ذکر کرد و افزود: کنگره، صحنه مسالمت آمیز عملی مذاهب بود و تا آخر هم به همین اصل وفادار بودیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: تکفیری‌ها بر اساس یک عقیده انحرافی این برنامه‌ها را انجام می‌دهند بنابراین تنها مبارزه نظامی با این گروه کافی نیست بلکه ریشه اعتقادی آنها باید به وسیله علمای اسلام و رسانه‌ها و دانشمندان مختلف خشکانده شود تا تکفیر برچیده شود.

این مرجع تقلید گفت: البته مبارزه با افکار انحرافیون وظیفه ما و علمای اسلام است ولی انتظار داریم رسانه‌ها آنچه که ما داریم و می‌گوییم را منتشر کنند تا این فکر در دنیا پخش شود.

غربی‌ها اخبار کنگره تکفیری‌ها را سانسور کردند

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: متاسفانه به ما خبر دادند که رسانه‌های غربی اخبار کنگره ما که یک کنگره جهانی بود سانسور کردند، در حالی که انتشار این اخبار به نفع همه آنها بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی از تلاش‌های نیکلای ملادنف برای بازگشت امنیت به عراق و کشورهای همسایه عراق تشکر کرد و گفت: برخی کشورها کارهای دوگانه درباره داعش انجام می‌دهند، از یک طرف جنایات این کشورها را محکوم و از طرفی به آنها کمک می‌کنند.

اگر همکاری شود کار داعش در چند ماه تمام می‌شود

این مرجع تقلید با طرح این سئوال که چه کسی به داعش اسلحه می‌رساند و نفت‌های غصبی را از داعش خریداری می‌کند؟ آیا دبیرکل سازمان ملل متحد وظیفه ندارد که به این کشورها اخطار دهد که از این کارشان دست بردارند تا داعش از بین برود؟ اظهار کرد: یقین داشته باشید اگر به داعش کمک نرسد و هجمه فکری از ناحیه علمای اسلام بشود و دولت عراق با نیروهای نظامی و مردمی‌اش دنبال این مسئله باشند، کار داعش در چند ماه تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه در اخبار و مطالب می‌آید که کار ما را نسبت به مبارزه با داعش مشکوک می‌دانند تصریح کرد: اسرائیل با صراحت گفته که داعش را آزاد بگذارید تا مسلمانان به جان هم بیفتند تا کار آنها راحت شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: برخی از غربی‌ها گفته بودند مسئله داعش تا ۳۰ سال ادامه پیدا می‌کند، آیا معنای این جمله این نیست که به داعش چراغ سبز نشان بدهند که کارشان را ادامه دهند؟

وی تاکید کرد: شما باید در این مسائل مقداری دقیق تر مطالعه کنید و ریشه‌ها را دقیق‌تر بررسی کنید و به فکر آنها باشید.

نگران رعایت عدالت در عراق نباشید

این مرجع تقلید تاکید کرد: احساس می‌کنم شما نگران این هستید که مناطقی که از داعش بازپس می‌گیرند عدالت رعایت نشود. شما نگران این نباشید، چون مطمئن باشید مذاهب مختلف در عراق فعلا با هم همکاری می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: این سئوال را از دوستانتان بپرسید اگر کمکی از خارج به داعش نرسد، از نظر نظامی این جمعیت با امکانات محدود چقدر می‌تواند در برابر ارتش و نیروهای مردمی مقاومت کند؟

وی در پایان گفت: ما آنچه در توان داریم برای مقابله با داعش انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم شر آنها از دنیا قطع شود ولی نسبت به فعالیت‌های غربی‌ها خوشبین نیستیم.

نظر شما