شناسهٔ خبر: 76174 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

تظاهرات علیه تبرئه دیکتاتور سابق مصر ادامه دارد

حسنی مبارک/2 نیروهای انقلابی در مصر ادامه تظاهرات علیه حکم تبرئه حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده، دو پسر، وزیر کشور و معاونان وی در اتهام کشتار تظاهرکنندگان مصری در ابتدای انقلاب بیست و پنجم ژانویه را خواستار شدند.

به گزارش  نماینده  به نقل از شبکه تلویزیونی العالم. در درگیری های روز گذشته در قاهره دو نفر کشته و ده ها نفر بازداشت شدند.

اسلام ابوالمجد خبرنگار این شبکه در قاهره در گزارشی در این زمینه افزود: با صدور حکم تبرئه حسنی مبارک، دو فرزند و وزیر کشور وی به انقلاب مصر ضربه وارد شد. زمانی که این افراد در کشتار تظاهرکنندگان بیگناه اعلام می شوند پس چه کسی شهروندان مصری را در انقلاب بیست و پنجم ژانویه سال کشته است؟

برخی از احزاب سیاسی مصر با استقبال از حکم برائت حسنی مبارک آن را عادلانه توصیف و جماعت اخوان المسلمین را به کشتار تظاهرکنندگان متهم کردند. اما برخی دیگر از احزاب مصر بر این باورند در انقلاب بیست و پنجم ژانویه به دلیل درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس هزاران نفر کشته و زخمی شدند. برخی از فعالان سیاسی از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر می خواهند دادگاه های انقلاب را برپا کند. پس از صدور این حکم شاهد اختلاف نظر میان مصری ها هستیم. با وجود بسته بودن میدان التحریر، برخی ها علیه صدور این حکم تظاهرات کردند و عده ای دیگر صدور این حکم را به لحاظ قانونی درست دانستند.

اشرف رشاد عضو ارشد حزب آینده وطن مصر گفت: پلیس شهروندان مصری را نکشت بلکه نیروهای مخفی و تک تیراندازهای وابسته به اخوان المسلمین به رهبری اسامه یاسین، البلتاجی و صفوت الحجازی بودند که تظاهرکنندگان را به قتل رساندند.

عبدالله ربیع عضو کمیته حقوقی حزب ناصری مصر گفت: جرم شورای عالی نظامی مصر و سپس جماعت اخوان المسلمین این بود که محاکمه حسنی مبارک را به یک دادگاه عادی ارجاع دادند. از رئیس جمهور مصر می خواهیم بار دیگر محاکمه مبارک و اطرافیان وی آغاز شود.

کمال الهلباوی عضو ارشد سابق جماعت اخوان المسلمین گفت: شکی در این نیست هر حکم بیگناهی یا گناهکار بودن باعث می شود شماری از مصری ها ناراضی شوند.

خبرنگار این شبکه افزود: انقلاب مصر نتوانست شهروندان این کشور را متحد کند و همچنان گروهی در مصر این انقلاب را یک توطئه همه جانبه می دانند ولی عده ای دیگر تظاهرات گسترده مصری ها را در میدان التحریر شاهدی برای یک حماسه ملی مصری ها از گروه های مختلف توصیف می کنند.

درحالی که دادگاه مصر حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع و پسرانش، وزیر کشور و  معاونانش را از همه اتهامات وارده از جمله کشتار  صدها تظاهرکننده  در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد؛ دادستان مصر خواستار تجدیدنظر در حکم تبرئه مبارک شد.

نظر شما