شناسهٔ خبر: 76136 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

مصوبه افزایش قیمت نان از فردا اجرا می‌شود

محسن بهرامی مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور از اجرای مصوبه افزایش قیمت نان در راستای ارتقای کیفیت نان از فردا ۱۰ آذر خبر داد.

به گزارش نماینده، محسن بهرامی ارض اقدس در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: از فردا ۱۰ آذرماه سال جاری قرار است مصوبه دولت مبنی بر افزایش کیفیت نان اجرایی شود که در این رابطه مقرر شده وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده و سازمان حمایت مسئول اجرای مصوبه قیمت نان هستند که به‌زودی اطلاع رسانی می‌کنند.

در حالی دولت افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان را از اول آذر مصوب کرده بود که این مصوبه بنا به مصالحی قرار شد از فردا اجرایی شود.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴ آبان ماه خود به‌پیشنهاد معاونت اجرایی رییس جمهور و به‌استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد که به‌منظور مدیریت، هدایت و تصمیم گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت‌ها (از جمله هزینه‌های تبعی و قیمت تمام‌شده) و تهیه طرح جامع مرحله‌ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، عملکرد استانداران و کارگروه‌های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به‌ریاست معاون اجرایی رییس جمهور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس اتاق اصناف ایران تشکیل می‌شود.

همچنین بر اساس مصوبه مذکور، کارگروهی در هر استان به‌ریاست استاندار، معاون برنامه ریزی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رییس اتاق اصناف مرکز استان و رییس هیئت مدیره اتحادیه نانوایان مرکز استان و سایر دستگاه‌ها (حسب تشخیص کارگروه) با وظایفی تشکیل می‌شود.

در این مصوبه تصریح شده است: "قیمت فروش گندم از اول آذر ماه ۱۳۹۳ برای نانوایی‌های یارانه‌ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم ۶.۶۵۰ ریال تعیین می‌شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود".

در ادامه این مصوبه نیز رسماً اعلام شده است: "قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به‌میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد".

دولت همچنین مصوب کرده است که در جهت بهبود کیفیت نان و ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی سنتی، آزادپز، فانتزی، نان صنعتی، حجیم و نیمه‌حجیم حداقل ۲۰ درصد از مجموع آرد مصارف نانوایی با قیمت غیریارانه‌ای اختصاص خواهد یافت. قیمت فروش نان این واحدها، با هدف رقابت و ارتقای کیفیت، از شمول قیمت گذاری مستثنی است.

با این مصوبه، از فردا قیمت نان سنگک از ۶۰۰ تومان به ۷۸۰ تومان، نان بربری از ۵۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان، نان لواش از ۱۶۰ تومان به ۲۰۸ تومان و نان تافتون از ۳۰۰ تومان به ۳۹۰ تومان افزایش می‌یابد.

 

نظر شما