شناسهٔ خبر: 76006 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با "نماینده" مطرح شد؛

شناسنامه جبهه پیروان ورق خورد/ خاطرات دوران سفارت در ویتنام

سجادی "احزاب عضو جبهه پیروان قبلا با عنوان تشکل های همسو فعالیت می کردند و از دهه هفتاد جبهه پیروان تشکیل و نام این تشکل هم با مشورت عسگراولادی و باهنر انتخاب شد".

نماینده/گروه سیاسی- جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان تشکل سیاسی اصولگرا در عرصه سیاسی کشور در حال فعالیت است، در انتخابات گذشته هم همسو با اصولگرایان دیگر در ساز و کار جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفت و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از کاندیداتوری علی اکبر ولایتی حمایت کرد، البته پیش از این آل اسحاق، منوچهر متکی و محمدرضا باهنر به عنوان گزینه های این جبهه در انتخابات مطرح شده بودند و برای خود ائتلاف پنج گانه یا همان ائتلاف اصولگرایان را طراحی کرده بودند، اما در نهایت از بین این افراد فقط متکی در انتخابات ثبت نام کرد و در زمان ثبت نام به صورت غیرمستقیم دلخوری خود را از همفکرانش در جبهه پیروان بیان کرد.

در گفتگو با سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری که خود از دیپلمات های سابق وزارت امور خارجه است به تشریح فعالیت و چگونگی اعلام موجودیت این جبهه در عرصه سیاسی کشور پرداختیم و پیرامون دلخوری متکی از جبهه پیروان هم از او سوال کردیم و شنیدیم که متکی خود باید در مورد دلخوری اش از جبهه پیروان توضیح دهد ما نمی توانیم به جای او اظهار نظر کنیم.

وی همچنین از حزب موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین به عنوان تشکل های فعال، منظم و تاثیرگذار در جبهه پیروان نام برد و با بیان اینکه اکثر اعضای این جبهه پیش از این تحت عنوان تشکل های همسو فعالیت می کردند، گفت: در دهه هفتاد جبهه پیروان به ریاست عسگراولادی تشکیل و نام این جبهه هم با مشورت باهنر و عسگراولادی انتخاب شد.

سخنگوی جبهه پیروان در این گفتگو از حضور و فعالیت خود در وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ویتنام سخن گفت و با بیان اینکه در دوره ای که من در سفارت بودم روسای اسبق جمهور، مجلس و مرحوم حبیبی به این کشور سفر کرده بودند به پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور در دولت سازندگی مبنی بر تشکیل اتاق ایران در دانشگاه ویتنام اشاره کرد، پیشنهادی که منجر به سفر مجدد وی به این کشور شد.

این دیپلمات سابق کارنامه علی اکبر ولایتی را در وزارت امور خارجه نسب به کمال خرازی بهتر ارزیابی کرد و یادآور شد: در دوره خرازی اصلاح طلبان حاکمیت وزارت خارجه را بر عهده داشتند و کار برای ما سخت بود اما ولایتی مدیریت بسیار خوبی از خود به جا گذاشت و ما همچنان با وی در ارتباط هستیم.

 

گفت‌وگوی پایگاه خبری نماینده با سید کمال سجادی را در زیر می‌خوانید:

در فضای رسانه ای کمتر به شکل گیری جبهه پیروان خط امام و رهبری اشاره شده است، این جبهه در چه سالی و با محوریت چه افرادی تشکیل شد؟

اکثر اعضای جبهه را در واقع شاخه های حزب جمهوری تشکیل می دهند، مثلا حزب موتلفه، جامعه  کارمندان، جامعه پزشکان و جامعه مهندسین به ترتیب شاخه های اصناف، کارمندان، پزشکان و مهندسان حزب را تشکیل داده بودند. بعد از اینکه حزب جمهوری تعطیل شد برخی از احزاب همچون موتلفه راه خود را در فضای سیاسی کشور ادامه دادند، ما هم که شاخه کارمندان حزب را تشکیل داده بودیم در سال ۱۳۷۳ از طرف وزارت کشور مجوز خود را دریافت کردیم. مدتی گذشت دیدیم فعالیت ها به تنهایی مشکل است لذا ساختاری تحت عنوان "تشکل های همسو" تعریف شد و این تشکل همسو با روحانیت مبارز حرکت و با آنها هماهنگ بود.

در دهه ۷۰ و بعد از اینکه  ساختار تشکل های همسو تعریف شده بود جبهه پیروان هم تشکیل شد و پس از آن دیگر  تشکل های همسو به نام جبهه پیروان فعالیت خود را آغاز کرد و برای خود اساسنامه ای نوشت و موسسین آن جامعه اسلامی کارمندان، موتلفه، مهندسین و پزشکان بودند، ما از همان ابتدا معتقد بودیم جبهه  از اشخاص حقیقی تشکیل نمی شود بلکه از افراد حقوقی تشکیل می شود.

یعنی "تشکل های همسو" به جبهه پیروان تغییر نام داد؟

اکثر تشکل هایی که در تشکل های همسو حضور داشتند به جبهه پیروان اضافه شدند یعنی همان شاخه های حزب جمهوری پس از تعطیلی مستقل عمل کردند و بعدا به تشکل های همسو و سپس جبهه پیروان پیوستند و به مروز زمان نام "جبهه پیروان" جا افتاد.

نام جبهه پیروان را چه فردی تعیین کرد؟

این نام با مشورت برخی از افراد همچون عسگراولادی، باهنر و اعضای هیئت موسس انتخاب شد و تا آنجایی که به یاد دارم اولین رئیس هم مرحوم عسگراولادی بود.

افراد تاثیرگذار در شکل دهی جبهه پیروان چه کسانی بودند؟

مرحوم عسگراولادی و مهندس باهنر از همان ابتدا نقش تاثیر گذاری داشتند، آقای عسگراولادی جزوء موسسین بود، البته همانطور که گفتم تشکل هایی همچون کارمندان، کارگران و پزشکان نیز در تشکل های همسو و پس از آن جبهه پیروان نقش اساسی داشتند.

مرحوم عسگراولادی هم در موتلفه و هم در جبهه پیروان نفوذ کاریزماتیک داشت و به در خواست خود دبیرکلی حزب موتلفه اسلامی را به جناب آقای حبیبی واگذار کرد و رئیس جبهه پیروان شد.

در حال حاضر هفده حزب و تشکل سیاسی عضو جبهه پیروان هستند و ما در همین جبهه سه حزب خواهران داریم، جامعه زینب، جامعه پیروان زینب و فاطمیون به عنوان تشکل های خواهران جبهه پیرامون شناخته می شوند.

شما از چه سالی با مرحوم عسگراولادی و باهنر آشنا شدید؟

آشنایی ما از حزب بود، بیشتر با آقای عسگراولادی در تماس بودیم، حتی برای سخنرانی های مختلف ایشان را در شاخه کارمندی حزب جمهوری دعوت می کردیم وقتی هم جامعه اسلامی کارمندان را به ثبت رساندیم باز از آقای عسگراولادی برای سخنرانی دعوت می کردیم، زمان فعالیت در حزب با این چهره ها آشنا بودیم.

با آقای باهنر در حزب هم همکاری داشتید؟

می دانستیم باهنر عضو شورای مرکزی حزب است اما ارتباط کاری زیادی نداشتیم، بعد از اینکه حزب جمهوری تعطیل شد و جوامع همسو و جبهه پیروان تشکیل شد ارتباط ما با هم بیشتر شد و ایشان (باهنر) به عنوان نایب رئیس جبهه و دبیرکل جامعه مهندسین و من هم به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان در جلسات شورای مرکزی جبهه پیروان شرکت می کردیم و همچنان در جبهه حضور داریم.

شما علاوه بر سخنگویی جبهه پیروان، دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان نیز هستید، این تشکل در چه سالی به جبهه پیروان پیوست؟

ما از بدو تاسیس جزوء موسسین جبهه پیروان بودیم قبل از آن هم در جوامع همسو شرکت می کردیم، حتی در دوره ای که شورای هماهنگی نیروهای انقلاب با محوریت حاج آقای ناطق نوری تشکیل شده بود در جلسات آنجا شرکت می کردیم. الان هم علاوه بر من دو عضو جامعه کارمندان در جبهه حضور دارند، مصطفی بیگلر نماینده ما در جبهه است و وقتی من نباشم وی حق رای دارد، نفر دیگر هم آقای مقصودپیشه است که به عنوان بازرس در جبهه حضور دارد.

شما در جبهه پیروان هم با مرحوم عسکراولادی و هم با باهنر همکاری داشتید و دارید، تفاوت های رئیس پیشین با رئیس فعلی جبهه پیروان چیست؟

گفته مشهوری است که می گوید" انسانها مثل کتاب می مانند" و این کتاب ها مشابه هم نیستند. مرحوم عسگراولادی پیشینه مبارزاتی، زندان، مبارزه با شاه و ارتباط با علما و حضرت امام(ره) را در کارنامه خود ثبت کرده است و حقیقتا از شیخوخیت برخوردار بود ضمن اینکه انسان ولایت مداری هم بود و سالیان سال به عنوان نماینده حضرت آقا در کمیته امداد فعالیت می کرد، مرحوم عسگراولادی شخصیت خاصی داشت.

باهنر هم از خانواده ای روحانی و باسابقه است، برادر شهید باهنر است و به عنوان قدیمی ترین نماینده مجلس شناخته می شود. وی در این حوزه از شیخوخیت برخوردار است (باخنده). در مورد مسائل مختلف به خوبی پیش بینی می کند، پیش بینی وی راجه به رای اعتماد فرهادی درست از آب درآمد. حقیقتاً فردی صاحب نظر، خوش فکر، تیزبین و آینده نگر و جوان تر از آقای عسگراولادی است.

هر دو بزرگوار به کارهای تشکیلاتی اعتقاد داشته و دارند، این نگاه اشتراک عسگراولادی و باهنر است و در حال حاضر کارهایی که حاج آقای عسگراولادی در نظر داشت از سوی باهنر دنبال می شود. بالاخره مهندس باهنر نیروی جوان هستند و افکار جدیدی را هم در راهبردها و آینده جبهه پیروان ارائه می کند.

آیا باهنر از زمانی که به عنوان رئیس انتخاب شده است در تمامی جلسات شرکت می کند یا جلسات بیشتر توسط نایب رئیس اداره می شود؟

نه، از وقتی که ایشان رئیس شده است در تمامی جلسات شرکت می کنند و جبهه را هم به خوبی اداره می کنند.

منظم و فعال ترین عضو جبهه پیروان کدام حزب و تشکل سیاسی است؟

الان منظم ترین که به حرفه ای بودن هم نزدیک است حزب موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین است، پس از آنها احزاب دیگر قرار دارند.

گفته می شود وزن حزب موتلفه در جبهه پیروان نسبت به تشکل های دیگر بیشتر است، قبول دارید؟

معتقدم مردم خیلی در بدنه احزاب حضور ندارند و هیچ حزبی (اصولگرا، اصلاح طلب) به تنهایی نمی تواند در انتخابات مجلس کاندیدا معرفی کند، چرا که رای نمی آورد. بنابراین راهی جزء تجمیع ندارند. به همین جهت تشکل های مختلفی همچون موتلفه، مهندسین، کارمندان، پزشکان و ... در مجموعه ای تحت عنوان جبهه پیروان قرار گرفته اند و این پیوستن به آنها ارزش اضافه داده است و مردم ما را با دید اصولگرایان و جبهه پیروان می شناسند. لذت هر یک از احزاب در شورای مرکزی جبهه پیروان یک رای دارند، دو رای ندارند از این جهت خیلی تفاوت نمی کنند.

البته حزب موتلفه ۵۰ سال سابقه تشکیلاتی دارد و در اکثر استان ها و شهرستان ها صاحب دفتر و تشکیلات است و از قوت خاصی برخوردار است اما در محدوده جبهه پیروان در جهت همگرایی و تقویت اعضا و تشکل های عضو قرار دارد.

چرا جبهه پیروان دفتر جداگانه ندارد و جلسات آن در ساختمان جام (جامعه مهندسین) برگزار می شود؟

این هم از مظلومیت جبهه پیروان است (باخنده) که از دفاتر احزاب عضو برای جلسات خود استفاده می کند.

بنا ندارید دفتر جداگانه ای برای جبهه تهیه کنید؟

چرا، اگر امداد غیبی و پولی برسد تهیه می کنیم (باخنده)

مهمترین موضوعی که در حال حاضر در جبهه پیراوان در حال بررسی است چیست؟

بحث مذاکره با سایر اصولگرایان و گروه های مرجع است. ما هم اکنون چگونگی رسیدن اصولگرایان به انسجام، وحدت و همگرایی بیشتر را در دستور کار قرار داده ایم، اما در عین حال معتقدیم نباید فضای کشور را انتخاباتی کرد. چرا که اگر انتخاباتی شود ظلم بزرگی به مردم و مسئولان وارد می شود ولی در جلسات به فکر تحقق این همگرایی هستیم.

از کمیته اقتصاد مقاومتی جبهه چه خبر؟

حاج آقای کریمی (دبیر کل اصناف و بازار) مسئولیت کمیته را بر عهده دارد، از وی سوال کنید.

کمیته گزارشی به جبهه پیروان ارائه نکرده است؟

خیر، هنوز چیزی نیامده است.

پدر معنوی حزب موتلفه، مرحوم عسگراولادی است، آیا وی را می توان پدر معنوی جبهه پیروان معرفی کرد؟

پدر معنوی ما جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و با آنها ارتباط ارگانیک و سنتی داریم و همواره نظرات کارشناسی خود را به آقایان ارائه می کنیم. بنابراین جامعیتن پدر معنوی ما هستند. البته همه این ها تحت تبعیت از ولایت فقیه است و ما مشروعیت خود را از اطاعت رهبری دریافت می کنیم.

شما بعد از متکی، دومین سخنگوی جبهه پیروان هستید، آیا چهره های تاثیر گذار جبهه همچون مرحوم عسگراولادی و باهنر درخواست کردند این مسئولیت تشکیلاتی را بر عهده بگیرید؟

برای تعیین رئیس، نواب رئیس و سخنگو و مسئول استان جبهه رای گیری می شود از این رو پس از خروج متکی از جبهه پیروان رای گیری شد و بنده هم پیشنهاد  برخی از دوستان را رد نکردم و داوطلب شدم و با رای اعضاء سخنگو شدم. یکی دو سال گذشته هم باز با رای اعضا در سمت سخنگویی ابقاء شدم.

البته مدت سخنگویی آقای متکی کم بود، سال ۸۴ به عنوان سخنگو انتخاب شد و سال ۸۴ به دولت پیوست.

آقای باهنر و مرحوم عسگراولادی پیشنهاد دادند؟

از اعضای شورای مرکزی جبهه پیشنهاد دادند، دقیق به یاد ندارم.

آیا اخیرا با منوچهر متکی دیدار کرده اید؟

وقتی من سال ۶۳ وارد وزارت خارجه شدم وی (متکی) مسئول اداره هفتم سیاسی وزارت خارجه بود و بنده هم از ریاست جمهوری به وزارت خارجه منتقل شدم و در همان اداره شروع به کار کردم و مسیر را به خوبی طی کردم و دو بار مسئول سفارت در فیلیپین، سفیر در ویتنام و اولین رئیس نمایندگی در کشور برونئی شدم و بعدا به معاونت ادارات سیاسی و اقتصادی آمدم، یعنی ارتباط و همکاری من با آقای متکی فقط مربوط به تشکیلات و جبهه پیروان نبود.

البته من با متکی هم زبان هم هستم، او مازندرانی صحبت می کند بنابراین با او هم زبان، دوست و همکار بوده و هستیم و همچنان با هم در ارتباطیم. یکی، دو هفته قبل در جلسه کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند همدیگر را دیدیم.

علت دلخوری متکی از جبهه پیروان چیست؟

ایشان از هر فرد یا مجموعه ای دلخور باشد باید خود درباره آن صحبت کند و ما نمی توانیم صحبتی داشته باشیم اینکه وی آیا از ما دلخور هست یا نه باید خودش اظهار نظر کند، هر وقت صلاح بدانند مطرح می کنند، ما نمی توانیم از طرف ایشان صحبت کنیم. البته متکی بنیانگذار کانون شبه قاره هند است و تشکل وی عضو جبهه پیروان هست و دبیرکل و قائم مقام این تشکل در جلسات جبهه شرکت می کند.

متکی، دبیرکلی این تشکل را واگذار کرده است بنابراین به عنوان دبیرکل نمی تواند در جلسات شرکت کند.

آقای سجادی به فعالیت خود در وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ویتنام اشاره کردید، در دوره ای که سفیر بودید کدامیک از مسئولان بلندپایه وقت به این کشور آمده بود؟

من از سال ۷۴ تا ۷۸ سفیر ایران در ویتنام بودم در آن دوره سفرهای زیادی در سطح بالا انجام شده بود. به یاد دارم یک هفته از حضور من در ویتنام گذشته بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی "رئیس جمهور وقت" به این کشور آمدند و خود وی اصرار داشت ما هرچه زودتر به این کشور برویم تا در سفر وی آنجا باشیم.

حاح آقای ناطق نوری "رئیس اسبق مجلس" و مرحوم حبیبی به عنوان معاون اول رئیس جمهور به ویتنام آمده بودند و این سفرها برکات زیادی داشت چرا که توافق نامه های زیادی در سفر هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و مرحوم حبیبی به امضاء رسید.

مرحوم حبیبی در تهران گفته بود ما در دانشگاه ویتنام اتاق ایران داشته باشیم از این رو اتاق ایران را آنجا دایر کردیم و الان هم وجود دارد و خود مرحوم آقای حبیبی آمدند و این اتاق را افتتاح کردند.

وقتی مأموریتم تمام شد آمدم و به پیشنهاد وزارت خارجه، انجمن دوستی ایران ـ ویتنام را تشکیل دادیم که از انجمن های فعال شناخته می شود و در سال گذشته مدال صلح دوستی و تقدیر نامه ای را به مناسبت چهلمین سال روابط بین دو کشور از مقامات این کشور دریافت کردیم.

شما در دوره علی اکبر ولایتی و سیدکمال خرازی در وزرات امور خارجه حضور داشتید، کدامیک در مدیریت این وزراتخانه موفق بودند؟

هر دو خوب بودند بویژه دکتر ولایتی که مدت طولانی در وزارت امور خارجه حضور داشت و جزء پرسابقه ترین وزرای خارجه در دنیا است، ما بیشتر با دکتر ولایتی همکاری داشتیم و عملکرد او را در این وزراتخانه بسیار، بسیار عالی ارزیابی می کنم.

زمان آقای خرازی هم خوب بود، وی به ما لطف داشت اما در آن دوره اصلاح طلبان در وزارت امور خارجه حاکمیت می کردند لذا حرکت سخت بود اما خود خرازی فردی فرهیخته و ارزشمند است و الان هم در شورای راهبردی روابط خارجی ایران مشغول فعالیت است.

جبهه پیروان در انتخابات از علی اکبر ولایتی حمایت کرد، آیا شما به عنوان همکار سابق وی در ستاد انتخاباتی ولایتی حضور داشتید؟

بله، بله؛ اصلا ما (جامعه اسلامی کارمندان) جزء پیشنهاد دهندگان حمایت از علی اکبر ولایتی بودیم و الان هم با او ارتباط خوبی داریم. ایشان دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان است و عضو جبهه پیروان خط امام محسوب می شود اما از طرف این تشکل دکتر ریاض در جلسات شرکت می کنند ولی ما در جامعه اسلامی کارمندان ارتباط سنتی با دکتر ولایتی داریم و این ارتباط همچنان ادامه دارد.

نظر شما