شناسهٔ خبر: 75921 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فردا؛ آغاز ماراتن مستندسازان

«عیار مشروطه» و «میراث مجید» چراغ سینماحقیقت را روشن می‌کنند

سینما حقیقت/1 رقابت ۱۱۸ فیلم مستند بخش ملی و ۳۰ مستند بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت از روز یکشنبه نهم آذر‌ماه در سینما فلسطین و سینما سپیده آغاز می‌شود.

به گزارش نماینده رقابت ۱۱۸ فیلم مستند بخش ملی و ۳۰ مستند بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت از روز یکشنبه نهم آذر‌ماه در سینما فلسطین و سینما سپیده آغاز می‌شود و علاقمندان سینمای مستند می‌توانند به مدت هفت روز، به تماشای ۲۸۷ منتخب بخش‌های رقابتی و جنبی جشنواره بنشینند.

فیلم‌هایی که روز اول می‌بینید

در بخش مسابقه ملی از ساعت ۹:۳۰ در سالن یک سینما فلسطین مستندهای «مه»، «۱۹۷۳»، «اسطوره خواهی شد»، «هفت مرد در سنین مختلف»، «دو مادر بزرگ خشمگین»، «گوران»، «لیر» «خرابات»، «قاشق»، «گزارش یک بازپرس»، «ملاقات با داعش»، «مالکیه» و «ابر‌ها در راهند» و در بخش ویژه دو مستند «مردی که لوور را نجات داد» و «عکس روتوش شده» روی پرده می‌روند.

سالن شماره دو سینما فلسطین، میزبان مستند‌های «عیار مشروطه»، «میراث مجید»، «سفید هلالی»، «داروی کشنده»، «تدریج»، «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش»، «خواهرم محدثه»، «گل‌های کوه زیتون‌ها»، «آرزویم را دعا کن»، «چه کسی ما را کشت»، «اشک‌های غزه»، «دور از غزه» و «شش قرن و شش سال» خواهد بود.

در سالن شماره سه سینما فلسطین نیز مستندهای «جیابورو استاد انیماتور»، «مشروطه اصفهان»، «دیار زاینده»، «پریدن یا نپریدن»، «آب»، «طبقه دوم»، «از زندان تا باغ»، «۱۲۴»، «بغض هامون»، «کد ۶» و «خورشید باغ و پنجره» به نمایش در‌می‌آیند.

سالن شماره یک سینما سپیده، مستندهای «حرکت در سکوت»، «زندگی پنهان»، «صلح»، «سال‌های وحش»، «سفالینه»، «بلاکشان»، «سالمون‌ها را به خانه سوق بده»، «ساختن ارابه فرعون»، «روزی زمین»، «یعقوب فرزند جرگلان»، «حکایت آقای عشق»، «آخرین روزهای پیتر برگمان»، «آرزوی همه» و «طلب فیض» را روی پرده می‌برد.

«فرا‌تر از رنگ»، «ماهان»، «آما و آپا»، «ایمان»، «وقتی گنجشک‌ها جیغ می‌کشند»، «آشنای غریب»، «من تهرانی بودم»، «بوعلی‌سینا»، «مدافعان نبل و الزهرا»، «دست به مهره»، «شیر»، «بدون خرج» و «بازی آدمکشی» هم مستندهایی هستند که در سالن شماره دو سینما سپیده نمایش داده می‌شوند.

درباره‌ فیلم‌های افتتاحیه

جشنواره سینماحقیقت با دو فیلم «عیّار مشروطه» محمود یارمحمدلو و «میراث مجید» مصطفی آتشمرد افتتاح می‌شود. این دو مستند از ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه در سالن شماره دو سینما فلسطین روی پرده می‌روند.

علاقه محمود یارمحمدلو مهم‌ترین دلیل او برای پرداختن به سرگذشت ستارخان بوده است. او در مستند «عیّار مشروطه» به این شخصیت تاثیرگذار تاریخی می‌پردازد.

ورق زدن عصر مشروطه روی پرده سینماحقیقت

یارمحمدلو در این مستند، به سراغ نتیجه پسری ستارخان رفته تا او راوی فیلمش شود. وی می‌گوید: «حدود یک سال درباره دوران مشروطیت خواندم و دنبال منابع بیشتر گشتم، اما بعد فکر کردم به نگاه محققانه‌ای نیاز دارم. به همین خاطر از خانم اکرم‌السادات ساکت خواستم تا پژوهش فیلم را انجام دهد. ایشان بعد از ۹ ماه تحقیق ۱۲۰۰ صفحه‌ای پرباری ارائه کرد که توانستیم در گفتار متن هم از بخش‌هایی از این تحقیق استفاده کنیم. خوشبختانه در زمینه مشروطیت منبع تحقیقاتی فراوانی وجود دارد و بسیاری از ایران‌شناسان غربی و شرقی نیز این دوره از تاریخ ایران را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.»

کارگردان «عیار مشروطه» نام این مستند را از گفتاری که مسعود اعرابی برای مستند نوشته، وام گرفته است. او در این باره توضیح می‌دهد: «اولین بار در نوشته‌های اعرابی به «عیّار مشروطه» برخوردم. به نظرم آمد که چه اسم با‌معنایی است. عیّار با تشدید به معنی جوانمردی و بدون تشدید به معنی محک‌زدن است. هر دوی این‌ها با نام ستارخان هم‌خوانی دارد، لذا این عنوان را انتخاب کردم.»

وی با اشاره به ویژگی‌های ستارخان و علاقه او برای بالا بردن آگاهی و کمک به مردم می‌گوید: «آنچه در تاریخ آمده، حکایت از بی‌تعلقی ستارخان به پول و قدرت و تعلق‌خاطر او به مردم و وطنش است. زمانی که می‌تواند قدرت بگیرد، کنار می‌رود و می‌گوید هر وقت لازم شد به خاطر مردم بازمی‌گردم. از طرفی عرق به وطنش را زمانی نشان می‌دهد که در حمله روس‌ها به تبریز می‌گوید ما با شاه کشورمان مشکل داریم و این اختلاف به شما ربطی ندارد.»

یارمحمدلو در پایان، پیرامون برپایی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت می‌گوید: «فکر می‌کنم جشنواره هشتم، به لحاظ کیفی جشنواره پرباری باشد. اینطور که از اسامی کارگردانان و فیلم‌ها برمی آید، رقابت سنگین و غیر‌قابل پیش‌بینی است. به نظرم جشنواره خوبی برگزار می‌شود، چون تا به اینجا مسئولان برگزاری همه مسائل را با نظم و برنامه جلو برده‌اند و اینجای خوشحالی دارد. به عنوان یک فیلمساز هیجان دارم واکنش تماشاگران را به مستند «عیار مشروطه» ببینم. دیده شدن این فیلم در وهله اول اهمیت دارد و می‌دانم تیم داوری کارشان را به خوبی انجام می‌دهند و ما هم تابع نظرشان هستیم.»

میراثی که با ترور ناتمام ماند

مصطفی آتشمرد با مستند «میراث مجید» جشنواره هشتم حقیقت را کلید می‌زند. این فیلم زندگی علمی دکتر مجید شهریاری شهید هسته‌ای را بررسی می‌کند. آتشمرد درباره نحوه آشنایی با شخصیت شهریاری توضیح می‌دهد: «این مستند به پیشنهاد دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و به تهیه‌کنندگی خانه مستند انقلاب اسلامی ساخته شد. ابتدا کار جنبه سفارشی داشت اما زمانی که در جریان تحقیق و پژوهش قرار گرفتم، شخصیت مجید شهریاری توجهم را جلب کرد و علاقه‌مند شدم فیلم را بسازم.»

آتشمرد در خلال ساخت فیلم با جنبه‌های علمی زندگی شهریاری آشنا شده است. مجید شهریاری رتبه یک آزمون کار‌شناسی و رتبه دوم آزمون کار‌شناسی ارشد را به دست آورده است. او از نفرات بر‌تر استعدادهای درخشان بود و بعد از طی مدارج عالی تحصیلی تحت عنوان استاد در دانشگاه تدریس کرد. علاقه ویژه دانشجویان به مجید شهریاری یکی از نکات قابل تاملی است که آتشمرد در مرحله تحقیق با آن مواجه شده است. به گفته این کارگردان وی به هیچ وجه دربند مادیات نبوده و طی کردن مدارج علمی را در اولویت زندگی خود قرار داده بود.

کارگردان «میراث مجید» مستند خود را با فیلم‌های مرتبط موضوعی متمایز می‌کند: «من در این فیلم سعی کردم نشان دهم مجید شهریاری فارغ مسائل سیاسی، مثل همه مردمی بود که هر روز می‌بینیم. خیلی از دانشجویان فارغ از هر گونه جبهه‌گیری به او علاقه داشتند و در چند دوره هم توانست که استاد نمونه شود.»

 

نظر شما