شناسهٔ خبر: 75455 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد توکلی از نحوه اداره جلسه علنی توسط هیأت رئیسه مجلس

احمد توکلی/1 نماینده تهران در مجلس نسبت به نحوه اداره جلسه علنی توسط هیأت رئیسه خانه ملت و عدم اجازه به موافقان و مخالفان پیشنهادات طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی برای سخنرانی در صحن علنی انتقاد کرد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد مواد ۱۹۲، ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۷ آیین‌نامه داخلی، اظهار داشت: این مواد هیأت رئیسه را ملزم می‌کند تا اگر نمایندگان تخلفی نسبت به اجرای آیین‌نامه داخلی مشاهده کردند، اجازه دهند بلافاصله مورد تخلف را ظرف سه دقیقه تذکر دهند، اما متأسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود و تذکرات به تأخیر افتاده و از خاصیت می‌افتد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس اجازه نداده است که اگر مخالفی اصرار به بیان مطلب خود دارد به او اجازه ندهیم که صحبت کند، تصریح کرد: اگر با عجله تصمیم‌گیری کنیم پس از مدتی قانون نیاز به اصلاح پیدا می‌کند.

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید هم موافق و هم مخالف حتماً  و نمایندگان دولت و کمیسیون عندالزوم صحبت کنند که متأسفانه در این باره بر عکس عمل می‌شود.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر احمد توکلی توضیح داد: در مواردی که نمایندگان دغدغه جدی داشته باشند و موضوع مورد بحث هم ظرفیت گفت‌وگوی بیشتری داشته باشد، هم نماینده موافق و هم مخالف و در مواردی دولت و کمیسیون نیز صحبت می‌کنند.

وی افزود: در موادی ظرفیت بحث محدود است و مخالفین هم برای اظهارنظر نکردن همراهند، پس دیگر جایی برای انتقاد و تذکر شما باقی نمی‌ماند.

نایب رئیس مجلس همچنین گفت: دلیل اینکه برخی از مصوبات از استحکام و اتقان برخوردار نیست وجود یکسری از اشکالات ساختاری است که باید اصلاح شود و به این دلیل نیست که چون موافق و مخالف صحبت نکردند؛ تلاش هیأت رئیسه بر آن است که مصوبات از استحکام و اتقان لازم برخوردار باشد و در نهایت به مصوبه‌ای برسیم که دولت بتواند در بودجه استفاده کند.

در ادامه این جلسه، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مجلس نیز در اخطاری با استناد اصول ۸۴، ۸۵ و ۸۶ قانون اساسی گفت: طبق این اصول هر نماینده‌ای در برابر تمام ملت مسئول است و سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگران نیست و نمایندگان در اظهارنظر آزادند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با استناد بند ۳ ماده ۱۰۸ آیین‌نامه داخلی تأکید کرد: نمایندگان موافق و مخالف در جریان رسیدگی به طرح‌ها و لوایح حق دارند که ۵ دقیقه اظهارنظر کنند از این رو هیأت رئیسه نمی‌تواند اگر نماینده‌ای اصرار به صحبت داشت او را ممنوع کند.

نماینده لاهیجان در مجلس خاطرنشان کرد: اینکه می‌خواهیم رسیدگی به این طرح را مدیریت کنیم تا قبل از بودجه به تصویب برسد را قبول دارم اما نباید نمایندگان را از بیان موافقت و مخالفت خود منع کنیم.

ابوترابی‌فرد در پاسخ به این تذکر ندیمی گفت: ما از همکاران خواهش می‌کنیم که همکاری کنند و اگر کسی نظرش بر این باشد که صحبت کند به او اجازه صحبت می دهیم.

نظر شما