شناسهٔ خبر: 75449 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

باهنر در نشست خبری:

سانترافیوژ‌ها باید بچرخد/ زیاده‌خواهی طرف مقابل مانع توافق شد

باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: سانترافیوژ‌ها باید بچرخد و البته برای چرخیدن چرخ اقتصاد هم باید تلاش کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست‌خبری صبح امروز که در خبرگزاری فارس برگزار شد، در خصوص مذاکرات هسته‌ای و اینکه رویکرد دلواپسان در مقابل دولت باید چگونه باشد، اظهار داشت: در قرآن کریم بارها موضوع بشارت و انذار (ترس و امید) عنوان شده و از قول معصوم نیز روایت داریم که مومن باید در وضعیت خوف و رجاء قرا ر گیرد.

وی با بیان اینکه افراط و تفریط بد است، گفت: اگر کسی بخواهد فقط جباریت خدا را در نظر داشته باشد یا فقط رحمت خدا را در نظر بگیرد، دیگر اصول و فروع دین ضرورتی ندارد و داستان مذاکرات از این قاعده مستثنی نیست.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: از یک طرف به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم و باید از آنها حمایت کنیم، چرا که مذاکره‌کنندگان ما سرداران دیپلماسی کشور هستند و باید از آنها حمایت شود؛ ضمن اینکه باید به مذاکره‌کنندگان مرتب تذکر دهیم که حواس‌شان به خطوط قرمز باشد که از آن عبور نکنند. عبور از خطوط قرمز توسط تیم مذاکره‌کننده به عمد اتفاق نمی‌افتد، اما سهوی نیز قابل قبول نیست.

باهنر ادامه داد: در کشور عده‌ای دلواپس بوده‌اند و عده‌ای نیز امید و رجای زیادی داشتند، اما اگر این دو در کشور متعادل باشند، خوب است؛ در مجلس نیز عده‌ای هستند که می‌خواهند مراقب حقوق دیپلماتیک ما باشند و عده‌ای در مقابل می‌گویند بگذارید تیم مذاکره‌کننده کارش را انجام دهد؛ در هر حال وجود این دو گروه لازم است.

وی تاکید کرد: با این مذاکرات روشن شد که گروه مذاکره‌کننده متخصص و کاملا متعهد به مواضع کلی نظام هستند، اما باید پرسید که چه شد که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نهایی نرسید؟ علت آن بود که طرف مقابل زیاده‌خواهی‌های زیادی داشت و آنها می‌خواستند از موضع ابرقدرتی و زورگویی وارد مذاکره شوند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در طول یک سال اتفاقات خوبی برای ما افتاد. به طور مثال تحریم‌ها شکسته شد، البته این نکته روشن شد که آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست، یعنی بحثی که رهبری فرمودند که اینها به حرف‌های خودشان هم پایبند نیستند. لذا ما باید به این ادبیات آنها آشنا باشیم و مذاکره‌کنندگان باید بدانند با کسانی مذاکره می‌کنند که به آنها نمی‌توان اعتماد کرد و هر چه می‌آورند باید روی کاغذ ثبت و ضبط کنند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه این مذاکرات توان مذاکره‌کنندگی قوی ما را به رخ جامعه جهانی کشاند، گفت: معلوم شد که ایران به دنبال آشوب، دعوا و جنجال نیست و انحرافی از این فناوری ندارد و معلوم شد که ایران فناوری هسته‌ای را می‌خواهد و با تمام توان پای آن ایستاده و حاضر نیست آن را از دست بدهد یا به عقب بازگردد.

باهنر با اشاره به ادامه گفت‌وگو میان ایران و ۱+۵ اظهار داشت: فضای گفت‌وگو ادامه یافته و باید از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنیم و به آنها هشدار دهیم که دشمن غیرقابل اعتماد است و آدمی نیست که از مطامع درست یا غلط خود دست بردارد.

وی ادامه داد: این مذاکرات مسئله ایران‌هراسی را به صورت جدی زیر سوال برد؛ اگر مجموعه نظام به صورت جدی به جمع‌بندی برسد که مذاکرات ادامه پیدا کند، تردیدی نداشته باشید که مذاکرات همان لحظه قطع می‌شود، اما مجموعه نظام جمهوری اسلامی به این جمع‌بندی رسیده که ادامه مذاکره اشکالی ندارد؛ در هر صورت اگر قرار باشد کسی زیر میز بزند، ما زیر میز نمی‌زنیم. البته شاید زیاده‌خواهی طرف مقابل آنها را وادار به زدن زیر میز کند، اما زندگی ما باید بر مبنای این مذاکرات تنظیم شود، یعنی هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم باید برای چرخیدن اقتصاد کشور تلاش کنیم و از اقتصاد مقاومتی کمک بگیریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه زمانی اصول‌گرایان به بحث انتخابی ورود پیدا می‌کنند؟ گفت: انتخابات مقوله مهم و حساسی است و در کشور ما تاثیرگذار است و مقوله نمایشی نیست، چرا که زندگی تک تک خانواده‌ها در انتخابات موثر است.

باهنر با بیان اینکه ما هر سال که انتخابات برگزار می‌کردیم ۴ ماه قبل و ۸ ماه بعد پیش‌لرزه و پس‌لرزه‌های انتخابات را شاهد بودیم، گفت: در این فضا عموما فضای کلی کشور صرف فضای انتخاباتی می‌شد؛ به همین علت مقرر شد که انتخابات ۲ سال یک بار برگزار شود و در جریان هستید که در انتخابات گذشته شوراها و ریاست‌جمهوری با هم در یک روز برگزار شد و دلیل اصلی آن این بود که فضای کشور را انتخاباتی نگه نداریم.

وی با تاکید بر اینکه هنوز بیش از یک سال تا انتخابات مجلس فاصله داریم، تصریح کرد: نگرانی مردم، اقتصاد، بیکاری، تولید، موضوعات فرهنگی و مذاکرات دیپلماتیک است. لذا من به رقبای انتخاباتی‌ام پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه هنوز با انتخابات فاصله داریم، زود هنگام ورود پیدا نکنند؛ البته فعالان سیاسی باید برنامه‌های خود را از هم‌اکنون پیش‌بینی کنند، ضمن اینکه ما نیز به دنبال وحدت هستیم، اما نباید فعلا این موضوعات رسانه‌ای شود.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: من به هیچ عنوان موافق انتخاباتی شدن فضای کشور نیستم و این را به حال کشور مضر می‌دانم.

باهنر اظهار داشت: موضوع دیگری که مطرح است این است که در غیاب احزاب متاسفانه جبهه‌ها و ائتلاف‌ها با یکدیگر فعالیت می‌کنند و ما نیز تلاش داریم ائتلاف اصولگرایان بتواند پوشش صددرصدی بر روی اصولگرایان بگذارد و این هدف نهایی ماست و حتما هم به این نقطه نمی‌رسیم، چرا که هدف ما صددرصدی است، اما ممکن است به ۷۰ تا ۸۰ درصد از هدف برسیم.

وی تاکید کرد: البته فکر می‌کنم این بار زمینه‌های امکان ائتلاف اصولگرایان بیشتر است، چرا که اصولگرایان رقیب جدی به نام اصلاح‌طلبان دارند. البته در گذشته دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا فعالیت می‌کردند، اما به تازگی افراطیون و فتنه‌گرها نیز در صحنه حضور یافتند که باید مراقب آنها باشیم.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه چارچوب فعالیت‌های ما قانون اساسی است، گفت: کسانی که این چارچوب‌ها را بپذیرند، می‌توانند وارد این رقابت و انتخابات آینده شوند.

باهنر در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اظهارات عیسی سحرخیز مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان علاقه‌ای به امام‌خمینی(ره) نداشتند چیست؟ گفت: ما اگر حزب داشته باشیم این حزب شورای رهبری و اساسنامه و مقررات حزبی دارد که موجب می‌شود مسائل شفاف شود، اما زمانی که جبهه و ائتلاف داشته باشیم، هر کسی از ظن خود حرفی می‌زند یا در گروه اصولگرایان و یا در طیف اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد و طبیعی است که ما مسئولیت کار یکدیگر را نمی‌پذیریم و انسجام طبیعی و قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه من بارها به خود و رقبایم توصیه کردم که اصلاح‌طلبی باید تعریف شود، اظهار داشت: برای اینکه کسانی که می‌خواهند از خطوط عبور کنند، باید تکلیف‌شان مشخص شود. لذا چارچوب اصلاح‌طلبی باید تعریف شود کما اینکه چارچوب اصولگرایی نیز باید تعریف شود. در دوره گذشته جامعتین باید و نبایدهای اصولگرایان را تعریف کرد و این بایدها و نبایدها در رسانه‌ها منتشر شد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: من معتقدم اصلاح‌طلبان نیز بایدها و نبایدهای خود را باید مشخص کنند وگرنه تا ابد این داستان پیش می‌آید که حرف هنجارشکنی می‌زنند و معلوم نیست خاستگاه او اصلاحَ‌طلبی بوده است یا خیر و همه اصلاح‌طلبان نیز باید به اظهارات وی پاسخ دهند.

باهنر گفت: بنابراین نامی که عنوان شد باید بگویم متاسفانه در جریان اصلاح‌طلبان افرادی وجود دارند که خودشان را به این جریان منصوب کردند اما تفکرات لائیک دارند؛ ما به این معتقد نیستیم که همه اصلاحَ‌طلبان را باید با یک چو برانیم چرا که در میان اصلاح‌طلبان نیروی خط امامی، متعهد و متدین و مقید به مقام معظم رهبری وجود دارد و آنها باید فعال باشند و ما از آنها استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در نیروهای اصلاح‌طلب نیز افراد هنجارشکنی وجود دارد که خلاف فرهنگ دین سخن می‌گویند و طبیعی است که اصلاح‌طلبان باید موضع خود را با افراد هنجارشکن مشخص کنند چون به نفع خودشان است.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا پیش‌بینی می‌کنید که طرف غربی تمام شروط ایران را بپذیرد و تحریم‌ها را لغو کند، اظهار داشت: مذاکرات ادامه پیدا می‌کند، اما من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که داده‌ها و ستاده‌های ما در ۶ ماه آینده چه خواهد بود.

باهنر تاکید کرد: اما خطوط قرمز ما تغییر نکرده و نخواهد کرد و با توجه به خطوط قرمز که توسط نظام ترسیم شده است و با توجه به وحدت در جامعه مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص مقصر معرفی شدن طرف ایرانی برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اظهار داشت: ما در این مقوله بحث صفر و ۱۰۰ نداریم؛ ما تلاش می‌کنیم حداکثر منافع و حداقل مضار را داشته باشیم و طبیعی است طرف مقابل نیز چنین کند؛ این یک جنگ تمام عیار دیپلماتیک است که به راه افتاده است ولی ما نباید در این جنگ صحنه را ترک کنیم و نمی‌خواهیم آن را ترک کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خطاب به رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای، گفت: رسانه‌ها باید با تلاش خود مظلومیت و حقانیت ایران را در صحنه بین‌المللی عنوان کنند؛ سفرای ما باید مظلومیت و حقانیت ایران را تکرار کنند، اما در یک سال اخیر ما توانستیم ایران‌هراسی را که در فضای دنیا وجود داشت، خنثی کنیم.

باهنر تاکید کرد: ما به دنبال جنگ، ‌کشتارجمعی و سلاح اتمی نیستیم و دشمنان ما نیز اذعان دارند که بهترین و موثرترین نوع مقابله با تروریست‌های منطقه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.

وی با اشاره به نامه اوباما به مقام معظم رهبری و پاسخ ایشان، گفت: در نامه‌ای که اوباما به مقام معظم رهبری فرستاد پاسخی که داده شد این بود که شما در گذشته هشدارهای ما را نپذیرفتید، اما کمک شما می‌تواند این باشد که دست‌تان را از پشت تروریست‌ها بردارید، بنابراین مشکل حمایت غربی‌ها از این افراد است.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با طرح این پرسش که آیا ما زندگی داخل کشور را باید به مذکرات وصل کنیم، گفت: نه، نباید چنین کرد و مقوله اقتصاد مقاومتی نیز در این راستا تدوین شده است تا ما بتوانیم تاب‌آوری اقتصادی خودمان را بالا ببریم.

باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد معرفی وزیر پیشنهادی علوم چیست، گفت: در معرفی وزرای قبلی مجلس به این نتیجه رسید که افرادی که به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شدند کپی یکدیگر بودند و دلیلی ندارد که وقتی مجلس به اصل رای نداد به همانند و کپی آنها رای دهد.

وی در خصوص فرهادی نیز گفت: با معرفی آقای فرهادی بالاخره دور باطل و خسته‌ کننده وزرای پیشنهادی تمام شد. چرا که وی نیروی متعهدی است که سابقه وزارت را در سوابق کاری خود دارد و ما مشکلی با وی نداریم.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: مجلس در ۵ دور مذاکره مفصل و علنی نشان داد که حساسیت‌هایش بر روی چه مسائلی است و آقای فرهادی باید به این حساسیت‌ها پاسخ دهد و امیدوارم که وی رای بیاورد؛ اعتقاد دارم که در خانواده بزرگ وزارت علوم آقای روحانی می‌توانست وزرایی را انتخاب کند که مجلس آنها را قبول داشته باشد. قطعا بدنه وزارت علوم آقای فرهادی را می‌پذیرد اما اگر وزیر پیشنهادی از خانواده وزارت علوم انتخاب می‌شد بهتر بود.

باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: امروز بسیج از واژه نظامی، اقتصادی، فرهنگی، ارتشی و لشکری بالاتر رفته است و به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ همچنین بسیج نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای منطقه به یک فرهنگ تبدیل شده است و برای کسانی که با صدق با تروریست‌ها، آمریکا و صهیونیست‌ها می‌جنگند مایه افتخار شده است.

وی افزود: بسیاری از مبارزان منطقه افتخار می‌کنند که اسم‌شان بسیجی است و اخلاص صدق آنهاست. شایعه شده که در سوریه و لبنان سربازان ایرانی می‌جنگند اما من می‌گویم کسانی که در آنجا می‌جنگند فرزندان امام و رهبر هستند؛ اخلاص بسیجی‌ها و رهبری‌ داهیانه مقام معظم رهبری موجب شده که این فرهنگ بسیجی در جامعه جا بیفتد. این شوخی نیست که مردم عراق که مستکبرین آنها را وادار به جنگ با ایران کردند، امروز چپیه بسیجی بر گردن می‌اندازند و افتخار می‌کنند که بگویند سرباز حاج‌قاسم هستنهد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ما معتقدم هستیم که بسیج می‌تواند در اقتصاد، سیاست و فرهنگ تاثیرگذار باشد و مجلس آمادگی دارد طرح‌ها و پیشنهادات آنها را بپذیرد.

باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است آقای لاریجانی حزبی تشکیل دهد، گفت: آقای لاریجانی معتقد است که کشور نیاز به حزب فراگیر دارد؛ فراکسیون رهروان ولایت گفته است که می‌خواهد حزب تشکیل دهد و این فراکسیون با آقای لاریجانی نزدیک است و شاید این تعبیر صورت گیرد که آقای لاریجانی می‌خواهد در این حزب حضور داشته باشد.

وی گفت: من امروز از آقای لاریجانی پرسیدم که شما در چنین حزبی هستید ولی او چنین چیزی را تکذیب کرد و گفت، ما نمی‌خواهیم حزبی راه بیندازیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا براساس گفته رئیس جمهور نتیجه مذاکرات در حد پیروزی ملی بود ولی جان‌کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که ما مذاکرات را تمدید کردیم تا مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی نداشته باشد، ارزیابی شما چیست، گفت: ۳ سناریو وجود دارد، قطع مذاکرات که ما آن را مناسب نمی‌دانیم اما ما نتوانستیم به توافق جامع برسیم و بر اصول پافشاری کرده لذا نیاز به مذاکرات طولانی داریم.

باهنر با بیان اینکه سناریوی دوم ادامه مذاکرات و سناریوی سوم توافق جامعه است، گفت: وزیر خارجه امریکا گفته که نگرانی افکار عمومی کم شده است و ما این موضوع را قبول داریم ولی دلیل آن کاهش تسلط آمریکا در دنیا است؛ ‌مردم آمریکا فهیم هستند اما سردمداران آنها تمامی منافع ملی خود را در اختیار صهیونیست‌ها قرار دادند و خود آنها می‌گویند منفعت ما در تفاهم است ولی من نمی‌دانم افکار عمومی آمریکا چگونه این رفتار را می‌پذیرید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه پیروان با ناطق نوری رایزنی داشته است گفت: من به صورت شخص حقوقی رایزنی با جبهه پیروان نداشتم ولی در مجمع تشخیص ایشان را ملاقات می‌کنم؛ او ظرفیت خوبی دارد ولی خودش می‌گوید که نتوانسته خودش را قانع کند که در عرصه سیاست فعالیت مجدد داشته باشد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه خاستگاه ناطق نوری اصولگرایی است و خودش این موضوع را قبول دارد، یادآور شد: البته ممکن است آقای ناطق از ما گلایه‌هایی داشته باشند ولی اصولگرا هستند و اگر فعالیت سیاسی خود را قبول کنند برای ما خوب است.

باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما درباره تصمیم دولت مبنی بر پرداخت یارانه به سبک قبل چیست، گفت: موضع ما از ابتدا بحث هدفمند شدن یارانه‌ها بوده است نه بحث تساوی یارانه به همه شهروندان؛ ما اعتقاد داشتیم که یارانه عظیم باید هدفمند شود و محرمان از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: ما در جریان تصویب قانون هدفمندی سهم ۲۰، ۳۰ و ۵۰ درصد را در نظر گرفتیم اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد و به کسری خوردیم و تا جایی که من اطلاع دارم تا ۳ ماه قبل هر ماه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان کسر در پرداخت یارانه داشتیم.

باهنر گفت: ۳ راه حل برای رسیدن به تعادل پرداخت یارانه‌ها وجود دارد، اول اینکه هزینه‌ها کم شود و تعدادی از ثروتمندان کم و یا پرداختی به مردم کم شود که ما با کم کردن پرداختی به کل مردم موافق نیستیم لذا باید ثروتمندان از یارانه حذف شوند.

وی ادامه داد: راهکار دوم بالا رفتن قیمت فرآورده‌ها است و راهکار سوم آوردن پول از بانک مرکزی و بنگاه‌های اقتصادی و ناتوان‌سازی آنهاست. البته من می‌گویم که حذف تعدادی از افراد از گرفتن یارانه اگرچه سخت است اما امکانپذیر است.

باهنر درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر بودجه کشور نیز یادآور شد: کاهش فروش نفت و قیمت نفت خسارتهایی را برای کشور دارد البته کاهش قیمت نفت موجب کسری بودجه خواهد شد ولی ما سعی می‌کنیم که قیمت نفت را بالا ببریم.

این نماینده مجلس در خصوص موضع مجلس درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خاطرنشان کرد: ما موضوع خوراک پتروشیمی‌ها را به کمیسیون برنامه ارجاع دادیم اما در بعضی از تکانه‌ها ناچاریم تصمیمات سنگین بگیریم.

باهنر خاطرنشان کرد: ما با قطر منابع گازی مشترک داریم و قطر چندین برابر از گاز ما استفاده می‌کند؛ دو نظر وجود دارد یکی اینکه گاز نفروشیم و دوم  اینکه به مشتریان تخفیف بدهیم. اینکه چگونه منافع ملی ما تامین شود؛ کارشناسی است.

وی یادآور شد: ما درباره پتروشیمی‌ها باید بسته سیاستی داشته باشیم و اگر تحریم‌های نفتی ادامه پیدا کند باید به عنوان یک نقطه اتکا در صنایع پتروشیمی جهش کنیم. ضمن اینکه یکی از ایردات ما این است که از کسانی که کار می‌کنند ایراد می‌گیریم ولی به کسی که کار نمی‌کند، کاری نداریم.

نایب رئیس مجلس در پایان گفت: قیمت گاز پتروشیمی‌ها نباید از قیمت گاز قطر و عربستان بیشتر باشد چرا که مشتریان‌مان را از دست می‌دهیم، لذا رقابت‌ها باید براساس قیمت‌ها باشد.

نظر شما