شناسهٔ خبر: 74988 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری مطرح شد؛

وزیر علوم بعدی از فتنه گران استفاده نکند/ تشریح راهبردهای بسیج دانشجویی در سال ۹۳

محمد ودود حیدری/1 رئیس سازمان بسیج دانشجویی به ۴ اولویت راهبردی بسیج دانشجویی در فعالیت‌های سال جاری خود اشاره کرد و گفت: این اولویت‌ها متناسب با شرایط کشور، تهدیدها و ویژگی‌هایی است که دفاع از انقلاب و اسلام می‌طلبد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمدودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی صبح امروز در نشست خبری که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد به اهداف امام خمینی (ره) در زمینه فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه اشاره کرد و اظهار داشت: دوم آذرماه سالروز تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه به فرمان امام (ره) است و ما در آستانه بیست و شش سالگی بسیج دانشجویی و طلاب هستیم و مفتخریم که این دو مجموعه با فرمان و دست مبارک امام راحل ایجاد شد.  

وی با بیان اینکه اقدامات و فرمان‌های امام همواره از روی اخلاص، دغدغه و شناخت دقیق زمان بوده است یادآور شد: با تشکیل بسیج دانشجویی در سال ۶۷ شاید برخی وجود این تشکل را چندان موثر نمی‌دانستند، اما با گذشت حدود یک ربع قرن از فعالیت‌های بسیج دانشجویی و طلبه اثرات و برکات این دو مشخص شد و برای همگان روشن شد که بسیج دانشجویی و طلبه یک فرهنگ و مسیر راهبرد برای مقابله و ضدیت با آنچه که انقلاب و مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به شرایط زمانی صدور فرمان بسیج دانشجویی و طلبه از سوی امام در دوم آذرماه سال ۶۷ تصریح کرد: این فرمان پس از ۸ سال جنگ تحمیلی صادر شد و آن زمانی بود که دیگر جنگ سختی در کشور وجود نداشت و برخی خیال می‌کردند که در آن زمان تهدیدات علیه نظام به شکل فیزیکی، از بین فته و پایان یافته است اما صدور این فرمان امام نشان داد نزاع فرهنگی ما با نظام سلطه به پایان نرسیده و البته تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه در جهت تبیین همین مساله بود.  

وی دفاع از انقلاب و اسلام در دانشگاه‌ها و جلوگیری از نفوذ آنها در مراکز علمی و دانشگاهی را از اهداف شکل‌گیری بسیج دانشجویی دانست و خاطرنشان کرد: شاید آن روز کمترکسی متوجه اهداف و زمینه‌های ایجاد بسیج دانشجویی در کشور می‌شد، اما با ظاهر شدن فتنه‌هایی مانند ۷۸ در دانشگاه‌ها و پس از آن فتنه ۸۸ به ضرورت این مساله و فهم عمیق امام بزرگوار واقف شدیم.  

 حیدری تاکید کرد: هدف بسیج دانشجویی و طلبه حفظ و حراست از اصول تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران که همان نه شرقی و نه غربی است زیرا این دو موضوع مسائلی هستند که استقلال جمهوری اسلامی ایران را در برمی‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی افزود: با گذشت حدود ربع قرن از فعالیت بسیج دانشجویی و طلبه شاهدیم فرزندان معنوی امام که شاید از نظر ژنتیک با امام قرابتی نداشته، اما از نظر نگاه و فعالیت‌ها در راستای تفکرات امام گام برداشتند.

وی در ادامه سخنان خود به ۴ اولویت راهبردی بسیج دانشجویی در فعالیت‌های سال جاری خود اشاره کرد و گفت: این اولویت‌ها متناسب با شرایط کشور، تهدیدها و ویژگی‌هایی است که دفاع از انقلاب و اسلام می‌طلبد.

 حیدری افزود: ضدیت با آمریکا و مبارزه با نظام سلطه و همچنین بازخوانی گفتمانی ضدیت نظام جمهوری اسلامی با نظام سلطه یکی از این اولویت‌هاست که به دلیل شرایط امروز کشور بازخوانی گفتمانی این مساله به خصوص در زمینه نظام آمریکا ضروری به نظر می‌رسد و ما به دنبال این هستیم که حرف‌های انقلابی در این زمینه دوباره در فضای منطقی عنوان و پیرامون آن برخورد و مباحثی مطرح شود زیرا تجربه به ما ثابت کرده است که ما نباید از این شعار عدول کنیم و هر چقدر نظام اسلامی به سمت اهداف خود حرکت می‌کند نتیجه و ثمره دوری از ارتباط با آمریکا و مرگ بر آمریکا است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: نظام سلطه از این دوره که بخواهد مقابل نظام اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشد، عبور کرده است و اگر امروز در برابر نظام جمهوری اسلامی سر تعظیم فرود می‌آورند به دلیل پیشرفت‌های کشور و هزینه‌هایی است که در این زمینه داشته‌اند. این شعار و موضوع چالش بین انقلاب اسلامی و آمریکا نیست بلکه فراتر از آن مقابله با نظام سلطه است.  

وی مقابله با فتنه را از دیگر راهبردهای بسیج دانشجویی در سال جاری دانست و گفت: برخی به دنبال این هستند که فتنه ۸۸ را یک حادثه سیاسی و اجتماعی بدانند اما ما فتنه ۸۸ را براندازی برای کشور می‌دانیم که در آن تمام ارگان‌های مخالف نظام کمر به نابودی و براندازی نظام بسته بودند. بنابراین معتقدیم فتنه‌گران در دانشگاه‌ها جایی نخواهند داشت و دانشجویان بسیجی اجازه حضور سران فتنه را به دانشگاه‌ها تا زمانی که وضعیت آنها کاملا مشخص نشود، نخواهند داد و هر مسئولی که می‌خواهد در فضای دانشگاهی سمت بگیرد موضع‌گیری خود را نسبت به فتنه ۸۸ اعلام کند.

 حیدری رفع فقر، فساد و تبعیض را مطالبه گفتمانی بسیج دانشجویی دانست و گفت: ما به عنوان بسیج دانشجویی مسیر را برای حضور مسئولان دانشگاهی در این سه حوزه باز می‌کنیم تا مسئولان برنامه‌ها و اهداف خود را در این سه زمینه اعلام کنند.

وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های هفته بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: برگزاری روز بسیج دانشجویی طی امروز و فردا در مراکز و دانشگاه‌های مختلف که امروز در سازمان بسیج برگزار می‌شود، کوهپیمایی و راه‌پیمایی بسیجیان دانشجوی خواهر در کهف‌الشهدای تهران و سایر استان‌ها، انتشار ویژه‌نامه نشریه ۵۷ بسیج دانشجویی، تقدیر از بسیجیان برتر، بزرگداشت دانشجویان منتخب، برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در خصوص پیام امام در زمینه بسیج دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و نشست‌های فرهنگی و سیاسی دیگر در استان‌های مختلف، آغاز ضرباهنگ برگزاری کنگره شهدای بسیج دانشجویی که تاکنون برخی از این کنگره‌ها در استان‌های مختلف برگزار شده‌اند و برگزاری حدود ۵۰۰ کنگره در این زمینه در نظر گرفته شده است با همکاری وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد، پیام نور، جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های بسیج دانشجویی است.  

 حیدری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برگزاری تجمع دانشجویان بسیج دانشجویی به عنوان توقف ممنوع مقابل رآکتور تهران گفت: بخش عظیمی از نخبگان بسیجی دانشگاه‌های مختلف تهران این برنامه را در نظر گرفته‌اند که درخواست مجوز برگزاری این تجمع را به وزارت کشور اعلام کردند و در صورت دریافت مجوز فردا این تجمع برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی افزود:عنوان تجمع به این معنی است که مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای کشور نباید با توقفی روبه‌رو شود. البته برخی به دنبال این هستند که تجمع فردا را ضددولتی کنند. تجمع فردا ضددولتی نیست بلکه در راستای پشتیبانی از تیم مذاکره‌کننده ایران است. ما تیم مذاکره‌کننده را فرزند انقلاب اسلامی می‌دانیم و کسانی که دنبال حراست و حفاظت از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی هستند.  

 حیدری تاکید کرد: معتقدیم مذاکرات با این کشورها اگر چند صدسال هم طول بکشد به دلیل ماهیت آمریکا و فاصله آن با نظام اسلامی که همان ماهیت استکباری است شاید به جای مناسبی نرسد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی یادآور شد: امیدوارم تیم مذاکره‌کننده با حفظ این اصول بتواند مذاکرات را به جای مناسبی برساند، چون که مطالبات مردمی، رفع کامل تحریم‌ها، یعنی آنچه که در کشور تاکنون به عنوان پیشرفت وجود داشته است به دلیل زحمات دانشمندان و نخبگان در داخل کشور بوده است و توصیه ما به خوشبینان ارتباط با آمریکا این است که مذاکره و رابطه با این دشمن بزرگ به این سادگی نیست و باید لایه‌های عمیق آن را نیز به خوبی بررسی کرد تا در مذاکرات به نتایج خوبی دست یافت.

وی در ادامه با اشاره به معرفی فرهادی به عنوان وزیر علوم پیشنهادی دولت تاکید کرد: امیدواریم نتیجه رای اعتماد مجلس به این وزیر، تکلیف این وزارتخانه را مشخص کند و البته توصیه‌هایی به وزیر علوم آینده داریم.  

 حیدری گفت: قراردادن فضای دانشگاه‌ها در فضای علمی و حرکت به سمت پیشرفت علمی در کنار حفظ آرامش، عدم استفاده از فتنه‌گران در مناصب دانشگاهی و وزارت علوم و توجه و اعتماد به جریان مومن دانشگاه‌ها که ممکن است از هر جناح و گروهی باشند، اما دل در گرو پیشرفت کشور داشته و دغدغه آنها از روی دلسوزی از توصیه‌های ما به وزیر علوم آینده است.

نظر شما