شناسهٔ خبر: 74538 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رسولی خبرداد:

تاسیس پایگاه اتحادیه هنرمندان جهان اسلام در سایر کشورها/ کشورهای هدف مشخص شدند

رضا رسولی/1 معاون ارتباطات و امور بین‌الملل بسیج هنرمندان با بیان اینکه اتحادیه هنرمندان جهان اسلام در کشورهای دیگر پایگاه خواهد داشت، عنوان کرد: اتحادیه تشکل نویسندگان و هنرمندان جهان اسلام است که به صورت کاملا غیر دولتی تاسیس خواهد شد و پس از آن اعضا ساختار را مصوب می کنند.

به گزارش نماینده رضا رسولی معاون ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بسیج هنرمندان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون فعالیت‌های بین‌المللی بسیج هنرمندان اظهار داشت: از سه سال پیش بحث اتحادیه هنرمندان جهان اسلام را دنبال کردیم و اتفاقا خبر فعال سازی و تاسیس این اتحادیه را با حضورخبرگزاری فارس اعلام کردیم تا در راستای توسعه ارتباطات هنرمندان جهان اسلام، صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به خارج از کشور و فعالیت‌های حوزه هنر و ادبیات در خارج از کشور اتحادیه می بایست شکل می گرفت. مقدمات انجام شده و اساسنامه آن آماده است. مذاکرات مختلفی رابا بخش های متناظر حوزه بین الملل و دستگاه‌های مختلف در بالاترین سطح انجام دادیم اما حوزه بین الملل به دلیل ویژگی خاصش کمی کند پیش می رود از این رو با آنچه موردنیاز است کمی فاصله داریم.

وی افزود: با این حال بیکار نشته‌ایم و در راستای  فعالیت‌های بین‌المللی تلاش می‌کنیم از این رو ۱۰۰ نفر از هنرمندان بسیجی را به سه کشور لبنان سوریه و تاجیکستان اعزام کرده‌ایم که حدود ۵۰ درصد آنها چهره های ملی وشاخص هستند.

وی گفت: سازمان بسیج هنرمندان صدای هنر شهرستان‌ها هم هست از این رو از هنرمندان و اساتید هنر شهرستان دعوت کردیم و در جمع ما حضور داشتند. مکاتبات و مذاکرات مفصلی با سازمان فرهنگ و ارتباطات داشتیم در خصوص اینکه کتاب‌های شاخص ادبیات را به زبانهای مختلف ترجمه کنیم. امروز می بینیم که بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در دنیا به زبان اسپانیولی صحت میکنند اما تا الان ندیدیم یک رمان فاخر ادبیات و یا یک مجموعه داستان یا شعر و دفاع مقدس و یا نه مجموعه شعری خوب با موضوع اجتماعی به زبان اسپانیولی ترجمه شود. عموما دستگاه های متولی در حوزه ترجمه کتاب بیشتر کتاب‌‌های معرفتی و مبانی تئوریک فرهنگ انقلابی و دینی را منتشر می کنند، مثل کتاب‌های حضرت امام استاد مطهری اما در حوزه ادبیات آثارمنتشره اندک هستند و در واقع سهم هنر وادبیات انقلاب در حوزه ترجمه و انتشار و توزیع بین المللی بسیار کم است از این جهت هم ما مذاکرات متعدد داشتیم و به عنوان اولین پیشنهاد هم کتاب «هنر برای حقیقت» راکه از انتشارات سازمان بسیج هنرمندان است پیشنهاد کردیم تا به انگلیسی و عربی ترجمه و توزیع شود در کنار این میزبان هنرمندان و نویسندگان و ادبای کشورهای خارجی هم بوده‌ایم.

رسولی از همین دست می توان اشاره کرد به میزبانی چند وقت قبل ماکه تعدادی از سینما گران مصری به ایران آمدند، جلساتی با آقای سلحشور برای آن ترتیب دادیم، در خصوص سریال حضرت موسی مذاکراتی انجام شد، مصری‌ها علاقه مند بودند ازمصطفی زمانی در سریال استفاده کنندف ملاقات‌هایی را در این راستا فراهم کردیم،هنرمندان مصری را به تبریز بردیم، تعداد زیادی از بازیگران و کاردانان سینمایی کشوردر آنجا حاضر بودند، بنابراین میزبان هنرمندان مسلمان جهان اسلام بودیم.

وی افزود: قرار بود با تفاهم کلی با سازمان فرهنگ وارتباطات برسیم که متاسفانه به جز بحث تاجیکستان تاکنون نتوانسته‌ایم با آنها حوزه مشترکی را تعریف کنیم، مشکلی در فرآیند وجود ندارد اما سفرهای مختلفی را داریم،کشورهایی مثل افغانستان تاجیکستان لبنان سوریه اینها کشورهای هدف ما هستنداسپانیابوسنی و هرزگوین آلبانی جزو کشورهای هدف تلقی می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اتحادیه در کشورهای دیگر پایگاه خواهد داشت، عنوان کرد: اتحادیه تشکل نویسندگان و هنرمندان جهان اسلام است که به صورت کاملا غیر دولتی تاسیس خواهد شد و پس از آن اعضا ساختار را مصوب می کنندمثل دبیرکل و دبیرخانه، قرار است مقر دبیرخانه در ایران باشد اما دفاتر و فعالیت‌هامی بایست در کشورهای مختلف خارجی باشد، نگاه ما این است که تمامی نویسندگان وهنرمندان علاقه‌مند را در سراسر جهان در کشورهای اسلامی عضو اتحادیه کنیم.

وی در راستای معرفی اتحادیه به اقدامات اشاره کرد و پیرامون سفرها گفت: هدفگذاری های هر سفر مشخص است، آشنایی هنرمندان بسیجی با فضای فرهنگ وهنر کشور میزبان،؛ معرفی کردن ظرفیت‌ها زمینه ها و افکار و جریان‌های فرهنگی انقلاباسلامی به کشورها و... در این سفر ها کتاب‌هایی برای معرفی به همراه داریم.

 

نظر شما