شناسهٔ خبر: 74264 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

مجلس به وزرای پیشنهادی غیر اعتدال گرا رای نمی دهد / فتنه همچنان خط قرمز بهارستان

مجلس/1* وکلای ملت در جلسه استیضاح فرجی دانا و رای اعتماد به نیلی احمد آبادی، فرافراکسیونی عمل کردند و در جلسه روز سه شنبه باز این رویه تکرار خواهد شد.

گروه سیاسی نماینده - حجت الاسلام حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید پس از برگزاری مراسم تحلیف خود در بهارستان(مرداد سال ۹۲) مردان دولت یازدهم را برای کسب رای اعتماد به قوه مقننه معرفی کرد اما سه وزیر پیشنهادی، رای اعتماد از مجلس دریافت نکردند و نتواستند در کاروان دولت، روحانی را همراهی کنند.

جعفر میلی منفرد به عنوان اولین وزیر پیشنهاد علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگان ملت معرفی شد، وی در دولت دوم اصلاحات، پس از استعفای مصطفی معین، مدتی سرپرست این وزارتخانه بود اما ضعف مدیریتی، همسویی با فتنه ۸۸ و رویکرد سیاسی وی به مراکز علمی باعث شد تا وکلای مردم در مجلس به او اعتماد نکنند.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه قوه مقننه در جلسه رای اعتماد به میلی منفرد به عنوان مخالف پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به عملکرد وی در فتنه سال ۸۸ گفته بود: ":بعد از انتخابات سال ۸۸ انتظار می رفت که شما به عنوان قائم مقام وزیر و به عنوان سرپرست وزارتخانه و مسئول نظام جور دیگری رفتار می کردید که البته شما در آن زمان در تحصن ها شرکت کردید که فیلم آن موجود است و زمانی که ۱۵۰ دانشجو که به دنبال آن بودند که امتحانات پایان ترم سال ۸۸ برگزار نشود و تحصن کردند در مقابل ساختمان خیام شما به میان دانشجویان رفتید و برخی اخبار رسمی می گوید که شما از این مسئله حمایت کردید".

این نماینده مجلس خطاب به همکاران خود در بهارستان یاد آور شد: «سوابق مدیریتی میلی منفرد حکایت از التهاب آفرینی دارد».

ابراهیم کارخانه عضو کمیسیون انرژی مجلس دیگر مخالف میلی منفرد بود و در نشست علنی مجلس در ۲۴ مرداد به انتقاد از برنامه های میلی منفرد پرداخت و تاکید کرد که "برنامه وزیر پیشنهادی علوم بیشتر به یک متن توصیفی شبیه است".

وزن مخالفان اولین وزیر پیشنهادی علوم در دولت یازدهم سنگین بود به همین جهت میلی منفرد به دلیل همسویی در فتنه و ضعف برنامه ارائه شده، توسط بهارستان نشینان رد و  از مجموع ۲۸۴ رأی مأخوذه با ۱۰۵ رأی موافق، ۱۶۲ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.

میلی منفرد

"جعفر میلی منفرد به عنوان اولین وزیر پیسنهادی دولت تدبیر و امید برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بهارستان معرفی شد".

قبل از اینکه دولت تدبیر و امید اولین جلسه رسمی خود را در پاستور تشکیل دهد، حسن روحانی رئیس جمهور طی حکمی جعفر توفیقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت اصلاحات و رئیس ستاد انتخاباتی محمد رضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد، پس از این انتصاب زمزمه معرفی او به مجلس مطرح شد اما نمایندگان نسبت به معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی واکنش نشان دادند و تاکید کردند: "اگر توفیقی به مجلس معرفی شود رای اعتماد کسب نمی کند چرا که در زمان فتنه مواضع شفافی از خود اعلام نکرد و حتی در یکی از جلسات از فتنه هم حمایت کرد".

کار به جایی رسید که یکی از سایت های خبری فیلم جعفر توفیقی در حمایت از فتنه سال ۸۸ را باز نشر داد از این رو رئیس جمهور بدین نتیجه رسید که علی رغم میل باطنی خود به جای وزیر علوم دولت اصلاحات، رضا فرجی دانا را به نمایندگان ملت معرفی کند.

رضا فرجی دانا کیست؟ او در دولت هشتم به ریاست محمد خاتمی، ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود همچنین به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس دولت اصلاحات برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد اما مجلس همسو با دولت سابق که سیاسی و جنجالی ترین مجلس شناخته می شود به او رای اعتماد نداد اما این بار قوه مقننه در ایستگاه نهم بعد از تشریح برنامه های فرجی دانا او را به عنوان اولین وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم راهی خیابان شهرک غرب کردند، این اعتماد دیری نپایید که توسط مجلس نشینان اصولگرا پس گرفته شد، دلیل اصلی پس گرفتن اعتماد نمایندگان، شخص وزیر سابق علوم بود.

وی بعد از حضور در وزارت علوم، جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی را به تریب به عنوان "معاون آموزش و مشاور عالی وزارت علوم منصوب کرد" همان افرادی که بهارستان نشینان به سابقه سیاسی و عملکرد آنان انتقاد داشتند، از سوی مجلس پیام های زیادی به فرجی دانا برای برکناری مردان حاشیه ای وزارت علوم فرستاده شد اما آن روز، گوش شنوایی برای توجه به این پیام ها نبود، پس از طرح بورسیه ها باز وزیر پاسخ قانع کننده ای به مجلس نداد بنابراین طرح بورسیه ها و استفاده از عناصر فتنه در وزارت علوم منجر به استیضاح و خروج وزیر علوم از کاروان دولت یازدهم شد.

علی رضا زاکانی نماینده مردم تهران به عنوان اولین مخالف استیضاح وزیر پشت تریبون رفت و گفت: علت اصلی طرح استیضاح قانون‌شکنی، التهاب‌آفرینی و فعال کردن همه گروه‌های فرقه‌ای و قومی و گروه‌گرا در دانشگاه به جای انسان‌سازی در این نهاد مهم است.

مخالفان اولین وزیر علوم دولت یازدهم فقط نمایندگان شاخص حوزه انتخابیه تهران و فراکسیون اصولگرایان نبودند بلکه برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت نیز در جلسه استیضاح به مخالفت با فرجی دانا پرداختند.

نقوی حسینی و محمد حسن آصفری از اعضای فراکسیون رهروان در نطق های جداگانه به ضعف مدیریتی و سیاسی کاری فرجی دانا در وزرات علوم اشاره کردند.

تغییر روئسای دانشگاه ها نیز یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر علوم بود، بیژن نوباه نماینده مردم تهران به عنوان مخالف فرجی دانا در جلسه استیضاح خطاب به او و همکارانش گفته بود: «آقای وزیر می‌گویید رودربایستی ندارید اما بررسی کنید و بگویید با کدام ضدانقلاب برخورد کرده‌اید؟ فرموده‌اید پنجاه و چند درصد از رؤسای دانشگاه‌ها را عوض کرده‌اید بفرمایید از این درصد چند درصد از آنها اهدافشان با نظام سازگاری داشته است. در یکی از همین دانشگاه‌های کشور و در شهر همدان ۸ نفر را تغییر داده‌ایدبرای چه اینها را عوض کرده‌اید؟»

اسیضاح فرجی دانا فقط مختص به عملکرد سیاسی او و تغییر روئسای دانشگاه نبود بلکه فضا سازی در بحث بورسیه ها هم به کمک این استیضاح آمد و به گفته علی اصغر زارعی بداخلاقی و فضاسازی در بحث بورسیه ها یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر علوم بود.

با توجه به پیوستن اعضای فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در صف مخالفت با اولین وزیر علوم در دولت یازدهم می توان استیضاخ فرجی دانا را فرافراکسیونی عنوان کرد، استیضاحی که از مجموع ۲۷۹ رای ماخوذه، ۱۴۵ نماینده رای به عدم اعتماد وزیر دادند.

در جلسه استیضاح فرجی دانا، حسن روحانی به دلیل سفر استانی دولت نتوانست در خانه ملت حضور یابد اما پس از برکناری فرجی دانا، محمد علی نجفی را به عنوان سرپرست وزیر پیشنهادی علوم را منصوب و وزیر سابق را مشاور خود در امور آموزش کرد.

 جلسه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز چهارشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

"جلسه استیضاح فرجی دانا، وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری"

محمد علی نجفی یکبار با «نه» مجلس روبه رو شد اما با این حال رئیس دستگاه اجرا ترجیح داد او را سرپرست وزارت علوم کند، فردی که به گفته خودش پیشنهاد روحانی برای تصدی وزارت علوم را نپذیرفت چرا که وکلای ملت او را یکی از افراد همسو با فتنه می دانستند و معتقد بودند نجفی همان روش فرجی دانا را ادامه می دهد. ضمن اینکه نجفی به دلیل بیماری و عمل قلب از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز استعفاء داده بود.

وزارت علوم نزدیک به دو ماه توسط سرپرست اداره شد تا اینکه خبر معرفی نیلی احمد آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس در رسانه ها مخابره شد.

اما بهارستان نشینان هم این بار به وزیر پیشنهادی علوم رای اعتماد ندادند، دلیل عدم رای اعتماد وکلای ملت چه بود؟

"نیلی احمد آبادی نمی تواند در دانشگاه آرامش برقرار کند، ما عملکرد می خواهیم نه موضع، چرا بعد ار فرجی دانا شما معرفی نشدید، آقای نیلی از فتنه تبری بجویید" این مطالب مهمترین عناوین نمایندگان مخالف نیلی احمد آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم بود که در جلسه رای اعتماد بیان شد، اگر مطالب نمایندگان مخالف را در پازل بهارستان کنار هم قرار دهیم باز سیاسی بودن و عدم مرز بندی با فتنه ۸۸ تکمیل می شود، آری گزینه رئیس جمهور نتوانست با مواضع شفاف و آشکار خود اعتماد نمایندگان را بدست آورد.

محمود نیلی محمود نیلی

"جلسه رای اعتماد مجلس به نیلی احمد آبادی در مجلس"

جلسه رای اعتماد به نیلی احمد آبادی همچون جلسه استیضاخ فرجی دانا با موج فرا فراکسیون نمایندگان روبه رو شد به طوری که اکثر اعضای فراکسیون رهروان ولایت رای منفی به نیلی احمد آبادی دادند و این فرا فراکسیونی بودن رای مخالف وزیر پیشنهادی علوم را افزایش داد، بنابراین قوه مقننه با ۱۶۰ رای مخالف به تیم خاص وزارت علوم «نه» گفت.

پس از اینکه بهارستان نشینان باردیگر به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور «نه» گفتند نجفی همچنان تحت عنوان سرپرست وزارت علوم فعالیت های خود را ادامه داد و در نهایت در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(۲۰ آبان) خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم به قوه مقننه منعکس شد، این بار باز یکی دیگر از معاونان وزیر دولت اصلاحات و عضو جبهه منحله مشارکت از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی معاون مصطفی معین وزیر علوم در دولت اصلاحات است که سابقه عضویت در حزب مشارکت را هم در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده و قرار است سه شنبه هفته جاری جلسه رای اعتماد وی برگزار شود اما براساس مواضع اعلام شده از سوی نمایندگان این گزینه هم نمی تواند اعتماد بهارستان نشینان را کسب کند به دلیل اینکه پیام مجلس هنوز به گوش دولت نرسیده است.

نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک به مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و تصریح کرد: احساس می کنیم سهم خواهی دیده می شود، یک عده فقط می خواهند سهمی از رئیس جمهور بگیرند، مجلس به گزینه اول رای اعتماد نداد، توفیقی سرپرست شد فردی که اگر به مجلس پیشنهاد می شد رای نمی آورد، فرجی دانا معرفی و رای اعتماد گرفت اما نمایندگان اعتماد خود را پس گرفتند و نجفی سرپرست شد، فردی که برای وزارت آموزش و پرورش رای نیاورد اما با این حال سرپرست شد و سرانجام نیلی به مجلس معرفی شد و او هم رای نیاورد. بیست گزینه دیگر اینگونه معرفی شوند با عدم رای اعتماد روبه رو خواهند شد. رئیس جمهور فرد دیگری را معرفی کند ببیند مجلس رای می دهد یا نه؟

احمدی‌دانش آشتیانی

"دانش آشتیانی با حضور در مجلس به سوال نمایندگان پاسخ داد"

احمد توکلی نماینده مجلس و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نامه ای به رئیس جمهور نوشت و در آن نامه تاکید کرد: «سعه صدر و گسترده کردن دایره انتخابتان شما را به انتخاب مدیران موفق و خوش سابقه اصلاح­‌طلبی هدایت می­‌کند که بلا شک مجلس به آنها رای خواهد داد».

"کاری نکنیم که گروهی رئیس جمهور و گروهی مجلس را لجباز تلقی کنند؛از اصلاح طلبان خوش سابقه انتخاب کنید"

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس که به نمایشگاه مطبوعات رفته بود در حاشیه بازدید از غرفه"نماینده" با اشاره به واکنش نمایندگان به معرفی وزیر پیشنهادی علوم گفت که «تصور می کنم برای آقای رئیس جهور راه آسانی وجود دارد که مسئله را حل کند و ما تعجب می کنیم که چرا ایشان بجای انتخاب راه آسان، راه سخت را انتخاب می کنند، نظر عموم نمایندگان اینست که آموزش عالی بدست کسانیکه در فتنه ۸۸ فعال و موثر بوده اند، نیفتد».

طبق مواضع نمایندگان مجلس وزیر پیشنهادی علوم تاکون نتوانسته اعتماد نمایندگان را به دست آورد و اینگونه که مشخص است جریانی درصدد است گزینه های خود را به رئیس جمهور تحمیل کنند، مطلبی که از سوی حمید رضا مقدم فر مطرح شد.

وی  خطاب به این جریان ریشه دار در فتنه ۸۸ تصریح کرد: تصور نکنند وزارت علوم سرقفلی آنها است، چه کسی گفته وزیر علوم سرقفلی جریان فتنه است. یعنی هر فردی که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی می شود حتما باید سابقه منفی و تاریکی در فتنه داشته باشد؟

باید این پرسش را مطرح کرد «مجلس به کدام گزینه رای می دهد؟» حسن غفوری فرد نماینده و عضو سابق هیئت رئیسه مجلس به این سوال پاسخ داد و به خبرنگار"نماینده" گفت: اولین شاخص وزیری که رئیس‌جمهور معرفی می‌کند این است"هیچ‌گونه شائبه‌ای راجع به ارتباط با فتنه ۸۸ در آن وجود نداشته باشد"، ضمن اینکه وزیر علوم باید از لحاظ علمی با شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند در جهت شناخت و رشد علم و دانش اقدام کند، مدیریت هم داشته باشد و سلامت انقلابی و اعتقاد به نظام جزو ابتداییات و محکماتی است که وزیر معرفی‌شده باید واجد آن باشد.

در این گزارش به بازخوانی عدم رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی علوم و چرایی استیضاح رضا فرجی دانا پرداخته شد و اینکه وکلای ملت اثبات کردند به گزینه های سیاسی و ضد اعتدال به اسم اعتدال گرایی رای اعتماد نمی دهند چرا که فتنه خط قرمز مجلس است و نمایندگان با توجه به اهمیت توسعه علم و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها به مدیران ضعیف، سیاسی و فاقد برنامه برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رای نخواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما