شناسهٔ خبر: 74084 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گلعلی بابایی:

جشنواره «رسول آفتاب» توانسته درخصوص یک ژانر خاص مثل فتنه، آثار ذی‌قیمتی جمع‌آوری کند

گلعلی این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس گفت: این جشنواره توانسته درخصوص یک ژانر خاص مثل فتنه، آثار ذی‌قیمتی را جمع‌آوری و داوری کند که همین امر مشوق خوبی برای نویسندگان و پدیدآورندگان آثار در عرصه داستان‌نویسی بوده است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس و دبیر بخش «خاطره» چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب در گفتگو با فارس به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص چهارمین جشنواره «رسول آفتاب» پرداخت.

دبیر بخش «خاطره» چهارمین جشنواره رسول آفتاب با بیان اینکه با توجه به کثرت جشنواره‌هایی که در زمینه داستان در کشور برگزار می‌شود، ارزیابی کلی نسبت به تمام این جشنواره‌ها کمی مشکل است، افزود: اما درخصوص جشنواره مردمی رسول آفتاب که سه دوره آن برگزار شد، می‌توان این قضاوت را داشت که این جشنواره توانسته درخصوص یک ژانر خاص مثل فتنه، آثار ذی‌قیمتی را جمع‌آوری و مورد داوری قرار دهد. که همین امر مشوق خوبی برای نویسندگان و پدیدآورندگان آثار در عرصة داستان‌نویسی بوده است.

بابایی در ادامه با اشاره به خروجی‌‎های جشنواره گفت: قطعاً خروجی هر جشنواره‌ای پدیده‌هایی هستند که در آن جشنواره گل می‌کنند و آثارشان مورد توجه قرار می‌گیرد. لذا معرفی همین افراد می‌تواند تأثیر به‌سزایی در روند داستان‌نویسی در کشور داشته باشد و چهره‌های جدیدی را به این عرصه معرفی کند. 

وی ضمن مفید توصیف کردن پرداختن به موضوع فتنه برای روشنگری ادامه داد: حال پرداختن صرف به فتنه آمریکایی به دلیل خصومت دیرینه آن با انقلاب اسلامی می‌تواند منشأ بازگویی حقایقی از جنایت‌های آمریکای جهانخوار و اذناب داخلی‌اش نسبت به مردم انقلابی ایران باشد. هر نگاهی که جامعه را نسبت به دشمن‌شناسی کمک کند، قابل توجه و مفید خواهد بود. حال می‌خواهد در قالب جشنواره باشد یا هر اقدام فرهنگی دیگر، فرقی نمی‌کند. 

بابایی در پاسخ به این پرسش که برای تقویت موضوعات جشنواره، باید چه اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد، افزود:

ـ تقویت بعد رسانه‌ای جشنواره جهت انعکاس بیشتر اخبار مربوط به آن در خبرگزاری‌ها و فضاهای مجازی ضروری  است. همچنین ارتقای سطح تشویقات و برگزاری مراسم اختتامیه در مراکز معتبر فرهنگی نیز به نظر لازم است. درگیر نمودن شخصیت‌های فرهنگی ـ ادبی کشور با جشنواره، تحت عناوین مختلف مثل داوری‌ها نیز از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

نظر شما