شناسهٔ خبر: 73923 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جزئیات تقدیر از «درست نویسان» در نمایشگاه بیستم/ دو روزنامه برگزیده شدند

حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تشریح روند همکاری این فرهنگستان با معاونت مطبوعاتی در زمینه انتخاب و تقدیر از رسانه های «درست نویس» در نمایشگاه مطبوعات از برگزیدن دو روزنامه و داوری نشدن سایر رسانه های مجازی و مکتوب در این دوره از نمایشگاه خبر داد.

به گزارش نماینده دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به جایزه ای که قرار است تحت عنوان «درست نویسی» در اختتامیه نمایشگاه بیستم مطبوعات به رسانه های برگزیده اهدا شود درباره شکل گیری این جایزه گفت: از ابتدای کار دولت آقای روحانی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفتیم که جایزه ای به نام فرهنگستان به رسانه ها اهدا کنیم.

وی افزود: پیشنهاد اولیه در این زمینه از طرف فرهنگستان بود که با استقبال خوبی از طرف وزارت ارشاد مواجه شد و سال گذشته در قالب جشنواره مطبوعات نخستین جایزه در این بخش به احمد سمیعی گیلانی به بعنوان پیر پیسشکسوت عالم روزنامه نگاری اهدا شد.

تقدیر از دو روزنامه «درست نویس»

   حدادعادل ادامه داد: امسال با توجه به فرصت بیشتری که در اختیار داشتیم با تدوین ضوابط یک روزنامه سراسری و یک روزنامه استانی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی افزود: روزجمعه و در اختتامیه نمایشگاه بیستم مطبوعات با اهدا این جوایز ان شاألله سنگ بنای ارزیابی تازه ای را در فضای مطبوعات خواهیم گذاشت و امیدوارم این جایزه مشوقی باشد برای اهتمام بیشتر رسانه ها نسبت به زبان فارسی.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه ضمن تإکید بر محدود بودن دایره داوری آثار در این دوره از نمایشگاه به روزنامه ها و غیبت رسانه های مجازی و مجلات گفت: امسال دایره کار خود را محدود در نظر گرفتیم تا بتوانیم گام نخست را محکم و بهتر برداریم و بار سنگین نشود.

فرآیند انتخاب آثار برگزیده

حدادعادل در تشریح فرآیند انتخاب آثار برگزیده در زمینه «درست نویسی» هم گفت: از مدتها قبل یک هیإت علمی مرکب از تعدادی از استادان، کارشناسان فرهنگستان و خبرگان حوزه رسانه و مطبوعات طی یک هم فکری به ترکیبی از هیإت داورانی رسیدند که آن ها ضوابطی را مدون کردند.

وی افزود: پس از تدوین ضوابط کارشناسانی دعوت شدند و روزنامه های مختلف در اختیار آنها قرار گرفت، ارزیابی اولیه انجام شد و بعد از ارزیابی مجدد فهرست اولیه برگزیدگان، منتخبان نهایی مشخص شدند که در اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی درباره بازه زمانی مدنظر قرار گرفته برای بررسی آثار هم گفت: فرآیند انتخاب به صورتی بود که در یک بازه زمانی معین سه شماره از هر روزنامه انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت.

تنها نگارش مدنظر بوده نه ارزش های خبری

وی در پایان درباره ملاک های اصلی تعریف «درست نویسی» هم تصریح کرد: درست نویسی از ابعاد مختلف مدنظر داوران بوده که روانی و سلیس بودن متن، درست بودن عبارتها، به کار نبردن کلمات غیرفارسی در جایی که معادل فارسی آن وجود داشته باشد و رسم الخط صحیح از جمله آن است.

  حدادعادل تصریح کرد: در انتخاب ها تنها اصول زبانی و نگارشی مدنظر بوده و شاخص های خبرنویسی حرفه ای مانند جذابیت و تإثیرگذاری و غیره در آن دخالتی نداشته است.

تقدیر از رسانه های درست نویس از بخش های مهم بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری هاست که حسین انتظامی در مقام معاون امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری نمایشگاه بر اهمیت آن تأکید کرده بود.

انتظامی پیش از آغاز به کار نمایشگاه هم در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: یکی از برنامه‌های ویژه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و با محوریت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تجلیل از روزنامه‌هایی است که «درست نویسی» را جدی می‌گیرند. 

نظر شما