شناسهٔ خبر: 73852 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

اظهارات مخالفان کلیات طرح تعیین تکلیف وظایف وزیر دادگستری

قوه قضائیه باید مستقل باشد/لزوم جلوگیری از شتاب‌زدگی در تصویب طرح

مجلس/1* مخالفان کلیات طرح تعیین تکلیف وظایف وزیر دادگستری با تأکید بر لزوم عدم شتابزدگی در تصویب این طرح از مستقل بودن قوه قضائیه سخن گفتند.

به گزارش نماینده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان کلیات طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل ۱۶۰ قانون اساسی که به اختیارات وزیر دادگستری مرتبط است را مورد بررسی قرار دادند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح، طرح یاد شده را دارای ابهام و ایراد دانست و گفت: این طرح هیچ تأثیر مشخصی در زمینه وظایف قوه قضائیه ندارد.

وی اضافه کرد: اگر من بخواهم از وزیر دادگستری سؤال کنم کیفیت موضوع سؤال چگونه باید باشد، این موضوع در طرح مورد توجه قرار نگرفته است.

نماینده کرمان با اشاره به مجموعه‌هایی نظیر سازمان ثبت اسناد، زندان‌ها، پزشکی قانونی و روزنامه رسمی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تعیین تکلیف در این زمینه باعث تداخل وظایف شود، این طرح دارای ایرادات جدی است.

پورابراهیمی طرح مذکور را یک توصیه اخلاقی توصیف کرد که کمکی به روند حرکتی نهادهای قضایی نمی‌کند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس هم در مخالفت با کلیات طرح مذکور با اشاره به اصل ۱۶۰ قانون اساسی گفت: در این اصل اختیارات وزیر دادگستری، مطرح شده است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ما امروز اگر قرار است با وزیر دادگستری مواجه کنیم باید در حیطه اختیاراتش با وی سخن بگوییم که این موضوع نیز به صراحت در قانون اساسی آمده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی برخی مواد طرح را دارای تناقضاتی توصیف کرد و افزود: قوه قضائیه باید مستقل باشد و اگر ما قوه را تحت فشار نمایندگان قرار دهیم آنگاه دستگاه قضایی نمی‌تواند به صورت مستقل به وظایف خود عمل کند.

احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس نیز به عنوان سومین مخالف کلیات طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل ۱۶۰ قانون اساسی خاطرنشان کرد: این طرح دارای اشکالات فراوان است و کمی برای بررسی کلیات آن زود بود، بهتر بود این طرح به صورت یک فوریتی به تصویب می‌رسید تا پیشنهادات متعددی که در این زمینه وجود داشت معطل نمی‌ماند و در کمیسیون بررسی می‌شد.

وی طرح مربوط به اختیارات و وظایف وزیر دادگستری را دارای اهمیت فراوان دانست و ادامه داد:‌ به دلیل مهم بودن این طرح نباید به صورت شتابزده آن را به تصویب برسانیم.

نماینده شیراز در همین زمینه خاطرنشان کرد: اگر طرح پیش روی ما به تصویب رسیده و به شورای نگهبان برود، شورا با توجه به قانون اساسی طرح را رد می‌کند و این طرح مجدداً به مجلس بازخواهد گشت و ممکن است به مجمع نیز برود، حال در چنین صورتی بهتر است ما با بررسی‌های بیشتر طرح را به تصویب برسانیم.

به گزارش فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان موافق کلیات طرح مذکور اظهار داشت: چه کسی گفته اصل ۱۶۰ قانون اساسی بلاتکلیف مانده است؟

دستغیب در بیان برخی از اشکالات طرح مذکور افزود: ماده یک و ماده ۶ عیناً اصل ۱۶۰ قانون اساسی است، ماده ۲ با اصل ۱۵۸ مغایرت دارد.

دستغیب از همکاران خود خواست به کلیات طرح مذکور رأی منفی دهند تا این طرح پس از بررسی بیشتر به تصویب برسد.

 

نظر شما