شناسهٔ خبر: 73552 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ولایتی در جمع خبرنگاران:

اخیرا نه به عمان سفر کرده‌ام و نه بنا دارم به این مناسبت به این کشور سفر کنم/ اطلاعی از نامه اوباما به رهبر انقلاب ندارم

ولایتی رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنده اطلاعی از آن چه امریکایی‌ها درباره نگارش نامه اوباما به رهبر انقلاب نوشته‌اند، ندارم.

به گزارش نماینده، علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با هیات کویتی درباره ادعای امریکایی‌ها پیرامون ارسال نامه رئیس جمهور امریکا به رهبر معظم انقلاب گفت: بنده اطلاعی از آن چه امریکایی‌ها ادعا کرده‌اند ندارم و باید از خود آن‌ها پرسید که چگونه چنین خبری را منتشر و پخش کرده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما با آغاز مذاکرات هسته‌ای به عمان سفر خواهید کرد یا خیر اظهار داشت: بنده اخیرا نه به عمان سفر کرده‌ام و نه بنا دارم به این مناسبت به این کشور سفر کنم.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اصلا چنین بحثی در ایران مطرح نشده است.

ولایتی تصریح کرد: آن چه که در برخی رسانه‌ها با منشا غربی- امریکایی منتشر شده مبنایی ندارد و بنده به این کشور سفر نخواهم داشت.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از به تصویب رسیدن تحریم های جدید توسط اتحادیه اروپا بر علیه ایران چیست؟، گفت: آنچه که ما از آمریکایی ها و غربی ها مشاهده می کنیم موجب شگفتی ما نخواهد شد، چون آمریکایی ها از زمان مذاکرات ژنو خلاف تهعهدات خود تحریم های متعهدی را اضافه کردند در حال که قرار بود هیچ تحریمی اضافه نشود بلکه از تحریم های قبلی متناسب با فعالیت ایران کاسته شود.

وی تاکید کرد: ایران به تعهدات خود تا به حال عمل کرده در حالی که آمریکایی ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنها تنها بخشی از دارایی هایی را که متعلق به ایران بود، با سلطه ای که به ناحق در انتقال پول در بین کشورها دارند، به تدریج آزاد کردند و به طور کلی نیز تحریم های جدید موجب تاسف ما خواهد بود ولی متعجب نخواهیم شد.

ولایتی درباره نتیجه مذاکرات پیش روی ایران با کشورهای عضو ۱+۵ گفت: ایران به مذاکرات و مبانی که از ابتدا اعلام کرده، پایبند است، لذا گروه مذاکره کننده ما به ریاست ظریف در چارچوبی که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده، حرکت می کنند و تاکنون نیز در همین چارچوب عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روش مذاکره کنندگان ما معلوم است، افزود: اهداف تیم مذاکره‌کننده ما کاملا مشخص است و از منافع حقه ملت ایران در استفاده از صلح آمیز بودن انرژی هسته‌ای به قصد استفاده صنعتی دفاع می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما می‌خواهیم از انرژی هسته‌ای در حد صنعت استفاده کنیم زیرا این انرژی از پاک‌ترین انرژی ها در جهان شناخته می‌شود و ایران که NPT را امضاء کرده این حق را دارد در چارچوب مقررات بین المللی تا آنجایی که توان فنی و علمی اجازه می دهد از این انرژی زیر نظر بازرسان بین المللی استفاده کند.

به گزارش مهر، ولایتی تصریح کرد: هیچ چیزی ایران را از حقوق حقه خود در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، فردو و اراک، تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی محدود نمی کند و همه اینها را حفظ می‌کنیم و از این حقوق گذشت نخواهیم کرد.

وی افزود: بازرسان انرژی هسته ای بارها با سفر به ایران فعالیت‌های صلح آمیز ما را تایید کرده و هیچ نشانه ای مبنی بر انحراف ایران از استفاده صلح آمیز مشاهده نکردند لذا اکنون وظیفه آنها است که به قول خودشان عمل کنند و هر چه زودتر تمام تحریم ها را برداشته تا ایران بتواند متناسب با نیازهای خود کار غنی سازی را ادامه دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به دیدار خود با برخی اساتید دانشگاه و مقامات سیاسی کویت گفت: این گفتگوها وسیله ارتباطی بین مسئولان ایران و نخبگان کویت و دانشگاه ها و حوزه های علمیه است که خود این ارتباط می تواند به تعمیق روابط ایران و کویت کمک کند.

نظر شما