شناسهٔ خبر: 73440 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازیگر نقش امام موسی صدر ایرانی خواهد بود

کمال تبریزی کمال تبریزی که قصد دارد یک فیلم سینمایی درباره امام موسی صدر بسازد درباره جزئیات این پروژه توضیح داد.

به گزارش نماینده کمال تبریزی کارگردان سینما در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که چندین فیلمنامه سینمایی برای ساخت در دست دارد، گفت: طی ۵ سالی که در سینما فعالیت نمی‌کردم چندین فیلمنامه نوشته ام که فرصت ساخت آن ها فراهم نشد. البته می توان گفت مجموعه ای از فیلمنامه ها دارم که امیدوارم شرایط آن فراهم شود که بعد از ساخت مجموعه شبکه نمایش خانگی «ابله» روی ساخت این فیلم های سینمایی کار می کنم.

کارگردان «همیشه پای یک زن در میان است» ادامه داد: ساخت این فیلمنامه ها بستگی به شرایط هم دارد زیرا بعضی از این فیلمنامه ها از سوژه ملتهبی برخوردارند اما غیر قابل ساخت نیستند. باید منتظر باشیم تا این دوره که مجلس انتقادهایی به وزارت ارشاد دارد پشت سرگذاریم و به یک ثبات برسیم تا همه بدانند که جایگاه آنها کجاست و چگونه باید به مقوله پیچیده سینما نگاه کنند. اگر به یک تعادل در این زمینه برسیم فیلمنامه های بسیاری است که می توان به آنها فکر کرد و شرایط برای ساخت آن را فراهم کرد.

از امام موسی صدر تا شهید باقری

وی درباره موضوع فیلمنامه‌های آماده‌ای که دارد اینگونه توضیح داد: فیلمنامه های متنوعی در دست دارم که از آن جمله می توان فیلمنامه ای با موضوع شخصیت امام موسی صدر، فیلمنامه ای با موضوع شهید باقری و فیلمنامه هایی با مضامین اجتماعی اشاره کرد. در این میان فیلمنامه ای اجتماعی هم به دستم رسیده که خیلی به آن علاقه مندم. این فیلمنامه توسط جوانی به نام فرزاد فخری زاده نوشته شده که نام آن «رستگاری جهان» است؛ فیلمنامه‌ای کاملا متفاوت که البته رگه های طنزی هم در آن وجود دارد.

تبریزی گفت: این فیلمنامه یک کار در خور توجه و خاص است و دوست دارم قبل از همه کارهایی که می خواهم شروع کنم سراغ آن بروم. معمولا شرایط سرمایه گذاری بعضی از فیلمنامه ها زودتر فراهم می شود و برای بعضی از آنها این شرایط دیرتر و سخت تر فراهم می شود ولی امیدوارم برای این کار شرایط سریعتر فراهم شود و آن را جلوی دوربین ببرم.

فیلمنامه‌ای که همه شخصیت‌هایش بچه اند

وی با اشاره به اینکه چند پروژه دیگر نیز در مرحله نگارش دارد، توضیح داد: امیدوارم این فیلمنامه هایی را که در حال حاضر در مرحله نگارش است جلوی دوربین ببرم، از جمله این فیلمنامه ها می توان به یک پروژه کودک و نوجوان اشاره کرد، فیلمنامه ای که همه شخصیت های آن بچه ها هستند که با محمدرضا گوهری در حال نگارش آن هستم.

کارگردان سریال «سرزمین کهن» بیان کرد: پروژه امام موسی صدر به تهیه کنندگی منوچهر محمدی به دوره ای از زندگی امام موسی صدر می پردازد که مربوط به یک هفته قبل از مفقود شدن او است. در این یک هفته اتفاقاتی رخ می دهد که در طول آن امام موسی صدر به لیبی سفر می کند و بعد مفقود می شود.

این کارگردان سینما گفت: محمدرضا گوهری یک سال به طور مداوم روی این پروژه کار و تحقیق کرده است و تحقیقات میدانی و مکتوبی با افرادی در ایران و لیبی داشته است. فیلمنامه این اثر نوشته و چندین بار بازنویسی شده و در حال حاضر آماده ساخت است. خوشبختانه فیلمنامه تایید شده ولی هنوز نمی توانم بگویم این کار چه زمانی جلوی دوربین می رود، چرا که ساخت چنین پروژه هایی نیازمند سرمایه های سنگینی است.

بازیگران خارجی در پرژه «امام موسی صدر»

وی توضیح داد: در نظر دارم تا این پروژه را در سطح بین المللی جلوی دوربین ببرم و از بازیگران غیرایرانی نیز در فیلم استفاده می کنم. نقش امام موسی صدر را یک ایرانی بازی می کند. با توجه به اینکه امام موسی صدر تسلط کاملی به زبان عربی داشته ما کسی را می خواهیم که هم فارسی بلد باشد هم عربی.

کارگردان فیلم سینمایی «طبقه حساس» بیان کرد: فرآیند انتخاب بازیگر برای شخصیت امام موسی صدر یک فرآیند بسیار سخت و طولانی خواهد بود و برای انتخاب شخصیت های دیگر با چنین مشکلی مواجه نیستیم. بخش اعظم فیلمبرداری این پروژه سینمایی در لبنان انجام می شود و تنها بخش کمی از آن در ایران جلوی دوربین می رود.

تبریزی در پایان و با اشاره به پروژه سینمایی درباره شهید باقری گفت: نسخه اولیه فیلمنامه شهید باقری توسط محمدرضا گوهری به پایان رسیده که البته قبل از آغاز پیش تولید این پروژه نیاز به بازنویسی مجدد دارد. با توجه به اینکه این فیلم یک پروژه دفاع مقدس است نسبت به فیلم های معمولی پرهزینه تر است، به همین دلیل باید شرایط برای تولید آن را فراهم کنیم و سرمایه گذاری لازم برای آن را بدست آوریم. این پروژه قرار است نقش شهید باقری در یکی از عملیات های هشت سال دفاع مقدس را به تصویر کشد.

 

نظر شما