شناسهٔ خبر: 73206 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کتاب‌هایی که بدون تبلیغ پرفروش شدند/ نسخه‌های الکترونیک نتوانستند جایگزین کاغذ شوند

کتاب/1 در هفته دوم آبان برخی کتاب‌ها با کمترین تبلیغ رسانه‌ای فروش داشتند که البته این کتاب‌ها در حوزه شعر تقسیم‌بندی می‌شدند. همچنین برخی کتاب‌ها در این هفته‌ها با نسخه الکترونیک منتشر شد ولی ظاهرا از نسخه کاغذی استقبال بیشتری شد.

به گزارش نماینده مناسبت‌ها و رویدادهای تقویمی می‌تواند عاملی باشد برای فروخته شدن کتاب در فروشگاه‌های کتاب، ماه محرم و واقعه تاریخی عاشورا نیز دلیلی بود تا در هفته‌های اخیر کتاب‌های مرتبط با قیام عاشورا و حرکت تاریخی امام حسین (ع) در صدر توجه مخاطبان قرار بگیرد و کتاب‌فروشان نیز در حوزه تخصصی شغل خود بر سر سفره امام حسین (ع) نشسته باشند.

 

گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به منظور ترسیم تصویری از وضعیت فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌های سطح کشور به صورت هفتگی اقدام به تهیه و انتشار جدولی از کتاب‌فروشی‌های سطح کشور در بیش از ۵۰ نقطه از کل کشور می‌نماید تا مخاطبان و فروشندگان کتاب نسبت به اقبال عمومی نسبت به کتاب مطلع شوند و بتوانند مخاطبان خود را بهتر تامین نمایند. (برای مشاهده پرفروش‌های هفته‌های دوم شهریور، سوم شهریور، چهارم شهریور، اول مهر، دوم مهر، سوم مهر، چهارم مهر، پایانی مهر و اول آبان کلیک نمایید.)

از آنجا که اعلام آمار برای افزایش شفافیت این جدول از اهمیت بالایی برخوردار است گروه کتاب و ادبیات این خبرگزاری نسبت به تهیه آمار و اطلاعات از کلیه کتاب‌فروشی‌های موجود در فهرست حساسیت داشته اما بعضا به دلایلی اطلاعات ارائه نمی‌دهند.

در هفته‌ای که گذشت با توجه به تعطیلی دو روزه در اواسط هفته به دلیل تاسوعا و عاشورای حسینی برخی فروش را مناسب ندانسته و اطلاعاتی ارائه نکردند که در جدول با عنوان «اعلام نشد» مشخص گردیده‌اند، لازم به ذکر است تمام این فروشگاه‌ها به دلیل این موضوع آمار ارائه نکرده و بعضا دلایلی نظیر انبارگردانی، تعمیرات و ... داشتند. پاتوق فرهنگی قاف(تهران)، پاتوق کتاب آسمان(سبزوار)، پاتوق کتاب آسمان(یزد)، ترنجستان بهشت(تهران)، تلاوت آرامش(کرج)، خجسته(تهران)، روایت فتح(تهران)، شهید کاظمی(قم)، شهید کاظمی(اصفهان)، کتابسرای باران(بوشهر)، کتابشهر ایران(نجف‌آباد) و یساولی(تهران) در هفته دوم آبان اطلاعاتی ارائه نکردند.

 

در ابتدا باید این نکته مورد اشاره قرار گیرد که از آنجا که این هفته دومین هفته از ماه محرم الحرام بود استقبال از کتاب‌های عاشورایی و مرتبط با این واقعه بزرگ تاریخی بی‌شمار بوده و موجب گردیده تا بخشی از آمار این هفته در پرفروش‌ها متوجه آثار عاشورایی در زمینه‌های مختلفی چون گفتار بزرگان، ادبیات و شعر، فلسفه قیام عاشورا و ... باشد.

مهم‌ترین نکته طی هفته‌های اخیر که منتهی به روز عاشورا بود پرفروش شدن کتاب‌های مرتبط با این واقعه از بیان رهبر انقلاب بوده است به نحوی که کتاب «قیام حسینی» که سخنان رهبر انقلاب در این حوزه است و کمتر از دو هفته است در فروشگاه‌ها وارد شده توانست در میان پرفروش‌ها خودنمایی کند.

«چهار گفتار عاشورایی»، «۷۲ سخن عاشورایی»، «درس‌های عاشورا»، «واجب فراموش شده»، «راز شادی امام حسین (ع) در قتلگاه»، «کتیبه دوازده بند مجتشم کاشانی»، «فتح خون»، «قیام اشک»، «فرات حیات»، «سقای آب و ادب»، «پدر، عشق و پسر»، «آفتاب در حجاب»، «آفتاب در مصاف»، «قیام حسینی»، «حماسه حسینی»، «آه»، «رقعه»، «مقتل جامع سیدالشهدا (ع)»، «زینب شکوه شکیبایی»، «سلوک عاشورایی»، «داریم با حسین حسین پیر می‌شویم»، «در چهارده روایت»، «آواز لال»، «قاصدک پیراهن مشکی خود را بردار»، «مشبه بهتر» و عناوینی از این نوع از جمله کتاب‌های مورد توجه در حوزه این قیام بزرگ و تاریخ‌ساز بوده است.

 

یکی از مواردی که می‌توان در بحث کتاب از آن یاد کرد میزان توجه به سخنان و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب است. فروش کتای‌هایی با موضوعات گوناگون که بر گرفته از بیانات معظم‌له است از جمله نکات حائز اهمیتی است که نشان ازعمق توجه جامعه به این فرمایشات دارد که نمود آن را می توان در عزاداری‌های امسال در هیات‌های عزاداری به نظاره نشست.

 

از دیگر نکاتی که در این هفته‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد فروش کتاب‌های شهید مطهری است که با گذشت بیش از ۳۵ سال از شهادت این دانشمند بزرگ، کتاب‌های وی همچنان در میان توجه قرار دارد. «حماسه حسینی»، «نظام حقوقی زن در اسلام» و «اسلام و نیازهای زمان» از جمله کتبی است که در هفته دوم آبان پرفروش بوده‌اند.

در باب کتاب‌های عاشورایی توجه به کتاب «فتح خون» شهید سیدمرتضی آوینی نشان از زنده بودن اندیشه و کلام این اندیشمند مسلمان دارد. همچنین پرفروش شدن کتاب «سلوک عاشورایی» مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی نیز از دیگر مصادیق توجه جامعه به بیانات ارزشمند بزرگان است.

توجه به شعر یکی از موضوعاتی است که در میان مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارد و همیشه در میان پرفروش‌ها فروشگاه‌ها جای دارد. با توجه به همین مسئله فروش کتاب‌های شعر عاشورایی در هفته گذشته از استقبال بالایی برخوردار بوده تا آنجا که کتاب‌هایی که کمترین تبلیغات رسانه‌ای داشته نیز مورد توجه قرار گرفته و مخاطبان از رسانه‌ها پیشی گرفته‌اند. «داریم با حسین حسین پیر می‌شویم»، «در چهارده روایت»، «آواز لال»، «قاصدک پیراهن مشکی خود را بردار»، «مشبه بهتر» و ... از جمله عناوین شعری هستند که در هفته دوم آبان پرفروش شده‌اند.

از نکات جالب توجه در آمار هفته دوم آبان، فروش کتاب «آفتاب در مصاف» برگرفته از بیانات رهبر انقلاب است و این در حالی است که به تازگی از سوی ناشر این کتاب اعلام شده که نسخه الکترونیک آن نیز روانه بازار شده است.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که با وجود انتشار نسخه دیجیتال این کتاب، همچنان مخاطبان به نسخه‌های کاغذی اقبال بیشتری دارند و شاید این مسئله نیاز به یک همت عالی دارد تا فرهنگ استفاده از نسخه‌های دیجیتال را گسترش دهند.

کتاب «پنجره‌های تشنه» اثر مهدی قزلی یکی از کتاب‌هایی است که در میان پرفروش‌ها به چشم می‌آید و نشان از توجه مخاطب به سفرنامه‌های ادبی با رنگ دینی دارد. البته این کتاب نیز از قاعده نسخه دیجیتال مستثنی نیست ولی استقبال از نسخه کاغذی در مورد این کتاب نیز صادق بوده است.

«دفتر نشر معارف» در هفته دوم آبان توانست پرفروش‌ترین ناشر در میان ناشران شود که این را می‌توان در بهره بردن این انتشارات از فروشگاه‌های زنجیره‌ای پاتوق کتاب عنوان کرد. انتشارات «سوره مهر»، «کتاب نیستان» و «بروج» دیگر ناشرانی هستند که توانستند در این هفته عنوان دوم پرفروش‌ترین ناشر را به خود اختصاص دهند. انتشارات «انقلاب اسلامی» نیز ناشری است که در این میان به رتبه سوم دست یافته است.

در هفته دوم آبان ۹۳ باز هم طبق روال هفته‌های گذشته معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام» توانست در صدر جدول پرفروش‌ترین نویسنده‌ها قرار بگیرد. سیدمهدی شجاعی و پاتریک مودیانو (برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴) نیز به صورت مشترک در جایگاه دوم و اصغر طاهرزاده نیز توانست در رتبه سوم این فهرست قرار بگیرد.

عنوان پرفروش‌ترین کتاب هفته دوم آبان ۹۳ به کتاب «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد تعلق گرفت. کتابی که شرحی است از خاطرات دوران اسارت این بانوی مبارز در زندان‌های رژیم بعث عراق که از سوی انتشارات بروج روانه بازار کتاب شده است. پس از رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب، «من زنده‌ام» در کانون توجه قرار گرفت.

برگزاری یک مسابقه سراسری با محوریت این کتاب و همچنین کاهش شصت درصدی قیمت این کتاب نیز از دیگر دلایلی هستند که موجب پرفروش ماندن این کتاب در هفته‌های متوالی شده است. نکته جالب توجه در این آمار این است که پس از گذشت ۱۰ هفته از آغاز انتشار پرفروش‌های کتاب از سوی گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس این کتاب به صورت پیوست در میان پرفروش‌ها بوده است.

«پدر، عشق و پسر» اثر سیدمهدی شجاعی دیگر کتابی است که در هفته دوم آبان ۹۳ در میان پرفروش‌ها دیده می‌شود و در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته است. همچنین کتاب «سقای آب و ادب»، «سلوک عاشورایی»، «مفاتیح‌الحیاة»، «آه» و «فتح خون» نیز در رتبه سوم جدول پرفروش‌های هفته دوم آبان قرار گرفته‌اند.

جدول نهایی پرفروش‌های هفته دوم آبان ۹۳

 

ردیفعنوان
پرفروش اولمن زنده‌ام
پرفروش دومپدر، عشق و پسر
پرفروش سومسقای آب و ادب - سلوک عاشورایی - مفاتیح‌الحیاة - آه - فتح خون

 

 

 

نظر شما