شناسهٔ خبر: 73112 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ

اجتماع عاشورايی اهل سنت در اندونزی + تصاویر

بزرگ‌ترین اجتماع اهل سنت اندونزی در استان بنکولو به مناسبت عاشوراي حسيني، هم‌زمان با برگزاري آیین سنتی «تابوت» و با سخنرانی رایزن فرهنگی ایران در اندونزي برگزار شد.

به گزارش نماینده، آیین سنتی «تابوت» طبق رسم ۳۰۰ ساله، در روز عاشورا و در اجتماع عظیم مردم اهل سنت اندونزی در مرکز استان بنکولو با حضور حجت‌الله ابراهيميان، رايزن فرهنگي ايران در اندونزي، استاندار بنكولو، شهردار اين شهر، مقامات لشکری و شخصیت‌های علمی و نیز خانواده‌ي «تابوت» و همچنین حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم برگزار شد.

در اين آیین سنتی، پرچم‌های «یا حسین» و نیز علامت دست‌هایی که نام پنج تن آل عبا(ع) بر آن نقش بسته بود، حمل می شد. نکته‌ي مهم در این مراسم، حمل ۱۷ تابوت از محل جایگاه تا مقبره‌ي شیخ برهان‌الدین بود.

شیخ «برهان الدین» شخصیت شیعی پنجابی است که ۳۰۰ سال قبل به بنکولو سفر کرد و این مراسم از یادگاری‌های وی است. خانواده‌ي «تابوت» که محب اهل بیت(ع) هستند، خود را منتسب به شيخ برهان‌الدين، می‌دانند.

این مراسم با ذکر دعا توسط استاد حسین شهاب، آغاز شد. سپس حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی كشورمان در اندونزي به ایراد سخن پرداخت.

وي با ارتباط دادن موضوع تابوت به قیام حضرت سید الشهداء (ع)، برخی از مشترکات ایران و اندونزی در خصوص موضوع تابوت و سایر جلوه‌های مرتبط براي عرض ارادت به ساحت مبارک حضرت سید الشهداء (ع) را برشمرد.

ابراهیمیان گفت: ایران و اندونزی از جهت دین، زبان و فرهنگ اشتراکاتی دارند؛ اما اشتراک ایران و بنکولو به دليل موضوع تابوت مضاعف است.

سپس استاندار بنكولو، با در دست گرفتن پرچم «یا حسین» به طور رسمي این آیین را افتتاح کرد و مردم با ذکر «یا حسین» و حمل تابوت به سمت مقبره شیخ برهان‌الدین، حرکت کردند.

همچنين استاندار بنكولو و رایزن فرهنگی ايران در اندونزي، بنا به تقاضای کمیته‌ي برگزاری مراسم، دقایقی به طبل کوبیدند تا خاطره‌ي عاشورا در میان مردم تداعی شود.

نظر شما