شناسهٔ خبر: 73052 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

در سوگ امام چهارم شیعیان،

امام زین العابدین ،بزرگترین منادی پیام عاشورای حسینی

امام سجاد امام چهارم شیعیان حضرت امام زین العابدین (ع) بزرگترین منادی پیام نهضت حسینی بودند که این رسالت را با زبان دعا بازگو کردند.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، امام سجاد(ع)با زبان دعا حقانیت دین اسلام، پیام انقلاب کربلا، مسائل اخلاقی و عقیدتی را بیان و از نامردان زمانه خویش شکوه نمودند.

پس از واقعه جانسوز عاشورا که امام حسین(ع) و اهل بیت و یاران وفادارش برای احیای دین اسلام ، سنت امر به معروف و نهی از منکر و آزادی و انسانیت به رویارویی با یزیدیان زمانه پرداخته بودند، امام سجاد(ع) با استفاده از زبان دعا و فصاحت و بلاغت در کلامش پیام عاشورا را به گوش جهانیان رساند.

بعد از این حادثه دلخراش ، رعب و وحشت شدیدی بر جامعه حکم فرما شد و برای مردم مسلم گردید که یزید، پس از کشتن فرزند رسول خدا(ص)، که از قداست و عظمت بالایی برخوردار بود و به اسیری بردن زن و فرزندان او، از هیچ ظلم و جنایتی دریغ نخواهد کرد از این رو امام از قالب دعا در این اوضاع سیاسی و جو فرهنگی به عنوان شیوه های مبارزاتی استفاده کرد.

امام سجاد(ع) دعا و نیایش را به عنوان راهکاری مناسب برای مبارزه با دشمنان اسلام انتخاب نمود و با این روش حکیمانه، جامعه ای را که در حالت رکود اخلاقی بود، تحرکی دوباره بخشید و نور ایمان را در دلهای تیره و تار آنان زنده کرد.

امام در صحیفه سجادیه ضمن دعا، معارف اسلام، سیاست اسلام، اخلاق اسلام، اجتماعیات اسلام، حقانیت شیعه، حقانیت اهل بیت، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت، و بالاخره یک دوره معارف اسلامی را آموزش می دهد و از زبان دعا به عنوان بهترین روش برای دعوت مسلمانان به دین اسلام و انتقال پیام حسینی(ع) در شرایط تقیه استفاده می کند.

کتاب شریف صحیفه سجادیه که حاوی ادعیه و مناجات های چهارمین پیشوای شیعیان است، یکی از بزرگترین و مهمترین گنجینه های حقایق و اسرار الهی به شمار می رود، به همین خاطر به القابی چون 'انجیل اهل بیت و زبور آل محمد و اخت القرآن 'مشهور گشته است.

امام سجاد(ع) به اذن و صلاح خداوند در واقعه کربلا بیمار شد با این اوصاف در تمام مصائب کربلا و اسارت، شرکت داشت و سخت ترین و جانکاه ترین حوادث را تحمل کرد او و همراهانش را به صورت اسیر، در کوفه به مجلس عبیدالله بن زیاد حاکم عراق که طاغوتی سنگ دل و بی رحم بود وارد شدند، بدون هیچ ترس و واهمه ای از دستگاه جبار بنی امیه، با خطبه های آتشین خود به روشنگری جامعه نسبت به چنین واقعه اسفباری پرداخت و مردم را از عواقب شوم آن، آگاه ساخت.

این امام بزرگوار در ابلاغ پیام شهیدان و پی گیری نتایج نهضت نقش اصلی را داشت، آن حضرت پس از ماجرای خونین عاشورا، چه هنگام اسارت، وچه هنگام بازگشت به مدینه، در هر فرصتی مردم را بر ضد طاغوت عصر، یزیدبن معاویه می شوراند، خطبه کوبنده او در شام، یزید و حکومتش را رسوا کرد، وماهیت پلید حکومت خودکامه او را افشا کرد.

پس از آن نیز از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و بیان نمودن آن قیام عظیم، استفاده می نمود ، به عنوان نمونه آن حضرت در موقعیت های مختلف به یاد مظلومیت پدر و فرزندان و یاران با وفایش می گریست، از جمله در روایتی نقل شده که آن حضرت، هر زمان ظرف آبی را برای نوشیدن برمی داشت گریه می کرد.

زندگانی فردی و اجتماعی امام سجاد(ع) الگویی برای مردان و زنان است وی در بالاترین مراتب و بلندترین قله های فضیلت و کمال قرار داشت و مانند امامان معصوم(ع) دارای علم لدنی از منبع فیض و ذات حق بود و این امر باعث بیان مباحث مختلف در قالب دعا و نیایش بود.

آن حضرت بنده خالص و صالح خدا بود، و سجده های طولانی او، هر بیننده را به سوی خدا و پرستش خدا جذب می کرد، فرزندش امام محمد باقر (ع) درباره عبادت پدر خود می فرماید: به حدی عبادت کرده بودند که دیگران به آن حد عبادت نمی کنند و از شب زنده داری رنگش زرد گشته بود و از گریه چشمانش سرخ شده بود و از سجده پیشانی اش برجسته شده بود و از ایستادن برای نماز، پاهایش ورم کرده بود.

امام سجاد(ع) نه تنها در مقابل پروردگار خضوع و خضوع داشت بلکه در رفتار با مردم آن چنان متواضع بودند که برخی اوقات سعی می کردند در میان مردم ناشناخته باشند تا بتوانند متواضعانه با مردم برخورد نمایند و به آنها خدمت کنند لذا دستگیری و دلجویی از نیازمندان را زینت بخش رفتار خود قرار داده بود و چنان بر این کار مداومت می ورزید که آثار حمل طعام برای فقرا، بر روی جسم مبارکشان باقی مانده بود.

این امام بزرگوار در محرم الحرام سال ۶۱ هجری پس از قیام و شهادت پدر بزرگوارش امام حسین(ع) در حادثه کربلا، امامت و زعامت جامعه اسلامی را عهده دار شد.

مدت امامت آن حضرت ، ۳۴ سال بود و سرانجام به تحریک هشام خلیفه اموی در دوازدهم محرم سال ۹۵ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

مدفن امام زین العابدین (ع) در کنار امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) درقبرستان بقیع درشهر مدینه میعادگاه عاشقان عصمت و طهارت (ع) قرار دارد

نظر شما