شناسهٔ خبر: 73006 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

وام مسکن زوج‌های جوان ابلاغ شد+جزئیات

مسکن/1 معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ مصوبه‌ای علاوه بر وام ۵۰ میلیون تومانی زوج‌های جوان، میزان سقف تسهیلات مسکن و ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلان شهر‌ها را اعلام کرد

به گزارش نماینده، بر اساس این مصوبه، دولت به گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان در کلانشهر‌ها برای خرید مسکن ۵۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد.


متن این مصوبه به شرح زیر است:

هیأت وزیران در جلسه ۲۳/۷/۱۳۹۳ به پیشنهاد مشترک شماره ۰۲/۱۰۰/۳۸۲۴۶ مورخ ۲۰/۷/۱۳۹۳ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


در اجرای مواد (۱۷۱) و (۱۷۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ و در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ـ مصوب ۱۳۸۷ـ و قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ـ مصوب۱۳۸۹ـ و به منظور احیاء، نوسازی و بهسازی مسکن در بافتهای فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی و تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان تا سقف یک میلیون و هشتصد هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم توسعه اقدامات زیر انجام می‌شود:


۱ـ میزان سـقف تسهیلات تأمین مسـکن در کلان‌شهرها، پانصـد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت، چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و سایر شهرها سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.


۲ـ متن زیر جایگزین ماده (۶) تصویب‌نامه شماره ۱۲۲۱۷۴/ت۴۸۶۳۷هـ مورخ۱۳۹۲/۷/۲می‌شود و دو تبصره به عنوان تبصره‌های (۳) و (۴) به ماده مذکور الحاق می‌گردد:


ماده۶ ـ میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلانشهرها، دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر، یکصد و پنجاه میلیون (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و سایر شهرها، یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.


تبصره۳ـ ده درصد از سود تسهیلات موضوع این بند برعهده متقاضی می‌باشد.


تبصره۴ـ تعداد تسهیلات موردنیاز در هر سال شصت هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم توسعه، سیصد و شصت هزار واحد تعیین می‌شود.


۳ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است به میزان نه درصد سود تسهیلات مسکن موضوع بند (۱) و مابه‌التفاوت سود ده درصد سهم متقاضی در ودیـعه اسکان موقت موضوع بند (۲) تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن در سال ۱۳۹۳ را از محل اعتبارات قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و در سال ۱۳۹۴ پس از پیش‌بینی در لایحه بودجه سنواتی و تصویب نهایی آن برای پرداخت به بانک‌های عامل منظور و تضمین‌نامه موردقبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را صادر نماید. یارانه سود تسهیلات سهم دولت برای سال‌های بعد توسط هیأت وزیران تعیین خواهد شد.
۴

ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای پرداخت تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه هر یک در هر سال به تعداد سیصد هزار واحد و در مجموع یک میلیون و هشتصد هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم توسعه اقدام نماید.


۵ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در قالب تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی نسبت به شناسایی گروه‌های هدف موضوع این تصویب‌نامه از طریق سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر نهادهای حمایتی مردم نهاد اقدام نماید.


تبصره ـ پرداخت تسهیلات و یارانه نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری با اولویت زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار است که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند.

۶ـ وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است براسـاس سهمیه ابلاغ شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به توزیع استانی تسهیلات با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (به تفکیک بانک‌های عامل تعیین شده) و شناسایی متقاضیان واجد شرایط و معرفی آنها جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت و ساز در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اقدام نماید.

 

منبع: نسیم

نظر شما