شناسهٔ خبر: 72957 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

با بخشنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا صورت گرفت

تلاش واشنگتن برای محدود کردن پرواز ایرلاین‌های خارجی بر آسمان ایران

هواپیما/1 وزارت ‌خزانه‌داری آمریکا با صدور بخشنامه‌ جدیدی، ایرلاین‌های خارجی را از پرداخت پول بابت عبور بر فراز آسمان ایران یا فرود اضطراری در خاک این کشور از طریق موسسات مالی آمریکایی منع کرد.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اکسپرت لا بلاگ، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در قوانین مربوط به هواپیماهای خارجی که از آسمان ایران عبور می‌کنند یا فرود اضطراری در خاک این کشور دارند، به طور پنهانی تغییری اعمال کرده است.

بر اساس بخشنامه جدید، خطوط هواپیمایی خارجی نمی‌توانند پرداخت‌های خود بابت عبور از آسمان ایران یا فرود اضطراری در خاک این کشور از طریق موسسات مالی آمریکایی انجام دهند و این موسسات تنها می‌توانند پرداخت‌های شرکت‌های حمل و نقل آمریکایی برای پرواز در آسمان ایران یا فرود اضطراری در خاک این کشور را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، این تغییر سیاست به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش پروازها بر فراز آسمان ایران به علت عدم تمایل شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از آسمان عراق و اوکراین، صورت گرفته است. دو شرکت ایرفرانس و ویرجین آتلانتیک پروازهای خود از آسمان عراق را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

بر این اساس، مسلما شرکت‌های خارجی موسسات مالی غیرآمریکایی را برای انجام پرداخت‌های خود به ایران برخواهند گزید اما با توجه به جریمه‌های هنگفت اخیر بانک‌های خارجی برای انجام مبادلات با ایران، بسیاری از این بانک‌ها ممکن است تمایلی برای پذیرفتن ریسک این پرداخت‌ها نخواهند داشت؛ به ویژه اینکه مبلغ این پرداخت‌ها ناچیز است.

 

منبع: فارس

نظر شما