شناسهٔ خبر: 72902 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رمضان بهار قرآن و محرم ماه زنده ‌نگاه‌ داشتن کتاب خداست

مهکام قاری پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه عاشورا تجلی‌گاه عمل به قرآن و احکام الهی بود، گفت: ماه رمضان بهار قرآن و محرم ماهی است که باید برای عظمت قرآن کریم و زنده نگاه‌ داشتن آن تلاش کرد.

به گزارش نماینده  «حبیب مهکام» قاری پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه نهضت عاشورایی سراسر درس است، اظهار داشت: مهلت گرفتن یک‌روزه امام‌حسین(ع) از دشمنان برای عبادت و راز و نیاز با خالق هستی نشانگر اهمیت ارتباط با خدا است. ایشان حتی در ظهر عاشورا با وجود اینکه از توطئه دشمنان آگاه بودند به نماز می‌ایستند تا به ما نشان دهند نماز ستون دین است و باید در همه حال آن را به جای آورد.

فعالیت‌های قرآنی هیأت‌های مذهبی در سال جاری قابل تقدیر است

وی با بیان اینکه قرآن و اهل‌بیت(ع) دو بال جدا نشدنی هستند، خاطرنشان کرد: ما باید در مراسم‌های مذهبی به ویژه عزاداری سالار شهیدان امام‌حسین(ع) به مباحث قرآنی توجه داشته باشیم و همواره برای زنده نگاه‌داشتن اسلام واقعی به قرآن و اهل‌بیت(ع) رجوع کنیم چرا که پیامبر(ص) در حدیث ثقلین، قرآن و اهل‌بیت(ع) را دو عنصر جدانشدنی در اسلام دانسته‌اند.

این قاری پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن در هیأت‌های مذهبی، افزود: خوشبختانه در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های سازمان تبلیغات اسلامی در بسیاری از هیأت‌های مذهبی قرآن تلاوت می‌شود که این امر قابل تقدیر است البته باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم حدیث ثقلین را به درستی اجرایی کنیم.

از ظرفیت هیأت‌های مذهبی برای توسعه امور قرآنی استفاده کنیم

مهکام به ضرورت تلاوت همراه با تدبر در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: امام‌حسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین نماز قیام کرد بنابراین ما باید در هیأت‌های مذهبی دلایل قیام امام حسین(ع) را تبیین کنیم و جوانان را به سوی فعالیت‌های قرآنی و دینی سوق دهیم.

وی با بیان اینکه نباید تنها در ایام سوگواری امام‌حسین(ع) به امور مذهبی توجه کرد، افزود: هیأت‌های مذهبی ظرفیت خوبی برای گسترش امور قرآنی هستند چرا که عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) از هر قشری و سنی در این هیأت‌های حضور می‌یابند بنابراین باید از این موقعیت به خوبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد.

رابطه قرآن و محرم

این قاری پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به رابطه قرآن و محرم، تصریح کرد: ماه رمضان بهار قرآن و محرم ماهی است که باید برای عظمت قرآن کریم و زنده نگاه‌داشتن آن تلاش کرد بنابراین باید در این ماه سوگواری، قرآن را به جوانان به درستی معرفی کنیم تا در سایر ماه‌های سال نیز شاهد فعالیت‌های مذهبی و قرآنی باشیم.

مهکام با بیان اینکه عمل به آیات و اجرا کردن آن در زندگی همان حقیقت هدایت است، خاطر نشان کرد: اگر کسی تنها قرآن بخواند و حتی تأمل در معنای آن کرده و به تفسیر متعددی برای درک بهتر معنای آن رجوع کند اما قوانین الهی را آن طور که لازم است در زندگی خود اجرا نکند راه ائمه را دنبال نکرده و نمی‌تواند به حقیقت هدایت دست یابد بنابراین شایسته است در سخنرانی‌های مذهبی جوانان را به عمل به دستورات الهی تشویق کنیم.

عاشورا تجلی‌گاه عمل به قرآن و احکام الهی بود

این قاری پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه عاشورا تجلی‌گاه عمل به قرآن و احکام الهی بود، گفت: در بسیاری از هیأت‌های مذهبی تنها به مصیبت‌های کاروان امام حسین(ع) در کربلا اشاره می‌شود در حالی که باید در کنار ذکر مصیبت‌ها به بیان فعالیت‌های آنها برای احیای اسلام نیز توجه داشت. امام حسین(ع) و یاران باوفایش برای اسلام و زنده نگاه‌داشتن قرآن به پا خاستند بنابراین ما نیز باید برای گسترش آموزه‌های قرآنی از امام‌حسین(ع) درس ایستادگی گرفته و از تمامی زندگی خود بگذریم.

 

نظر شما